Psyykkisten taitojen arviointi toimintaterapiassa : kirjallisuuskatsaus
Heiskanen, Ronja; Pajula, Iida (2024)
Heiskanen, Ronja
Pajula, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405069568
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on psyykkisten taitojen arviointi toimintaterapiassa. Opinnäytetyö tuli tilauksena HUS Psykiatrian tulosyksikön toimintaterapeuteilta, jotka olivat havainneet tarpeen tarkastella kyseistä aihetta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, millä tavoin psyykkisiä taitoja arvioidaan toimintaterapiassa kansainvälisesti. Tavoitteena oli koota tietoa tavoista arvioida psyykkisiä taitoja, joita voidaan hyödyntää toimintaterapia-arvioinneissa. Tutkimuskysymyksenä oli, millä tavoin asiakkaiden psyykkisiä taitoja arvioidaan toimintaterapiassa. Lisäksi aihe on merkittävä mielenterveyteen liittyvien teemojen ollessa laajasti esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen menetelmänä kirjallisuuskatsausta systemaattisella tiedonhaulla. Aihetta tarkasteltiin hyödyntäen taustateoriana toimintaterapian keskeisiä viitekehyksiä ja toimintaterapianimikkeistöä. Lisäksi opinnäytetyössä tuotiin ilmi laajasti keskeisiä toimintaterapian käsitteitä sekä psyykkisten taitojen määritelmiä ja arviointia. Tiedonhaku toteutettiin etsimällä julkaisuja neljästä eri kansainvälisestä tietokannasta. Aineistonvalinnassa sisäänotto- ja poissulkukriteereillä valikoitui tarkasteltavaksi neljä julkaisua, joiden lisäksi manuaalisella haulla valikoitui yksi julkaisu.
Aineistoista tunnistettiin niissä esiintyviä yhteneviä teemoja, joiden pohjalta muodostettiin tavoitteeseen, tarkoitukseen ja tutkimuskysymykseen vastaavia kokonaisuuksia. Kokonaisuuksiksi muodostuivat projektiivinen arviointi, yksittäiset arviointimenetelmät, holistisuus ja terapiasuhteen merkitys. Tuloksista tunnistettiin erilaisia arviointimenetelmiä, joiden lisäksi havaittiin, että holistisuudella ja terapiasuhteella on rooli psyykkisten taitojen arvioinnissa. Tämän opinnäytetyön perusteella jatkossa hyödyttäisiin runsaasti lisätutkimuksesta muun muassa psyykkisten taitojen määrittelystä ja arviointimenetelmistä, sillä katsaus osoitti ajantasaisten julkaisujen vähyyden aiheesta. Lisäksi voitaisiin tarkastella toimintaterapeutin roolia psyykkisten taitojen arvioinnissa moniammatillisessa tiimissä.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen menetelmänä kirjallisuuskatsausta systemaattisella tiedonhaulla. Aihetta tarkasteltiin hyödyntäen taustateoriana toimintaterapian keskeisiä viitekehyksiä ja toimintaterapianimikkeistöä. Lisäksi opinnäytetyössä tuotiin ilmi laajasti keskeisiä toimintaterapian käsitteitä sekä psyykkisten taitojen määritelmiä ja arviointia. Tiedonhaku toteutettiin etsimällä julkaisuja neljästä eri kansainvälisestä tietokannasta. Aineistonvalinnassa sisäänotto- ja poissulkukriteereillä valikoitui tarkasteltavaksi neljä julkaisua, joiden lisäksi manuaalisella haulla valikoitui yksi julkaisu.
Aineistoista tunnistettiin niissä esiintyviä yhteneviä teemoja, joiden pohjalta muodostettiin tavoitteeseen, tarkoitukseen ja tutkimuskysymykseen vastaavia kokonaisuuksia. Kokonaisuuksiksi muodostuivat projektiivinen arviointi, yksittäiset arviointimenetelmät, holistisuus ja terapiasuhteen merkitys. Tuloksista tunnistettiin erilaisia arviointimenetelmiä, joiden lisäksi havaittiin, että holistisuudella ja terapiasuhteella on rooli psyykkisten taitojen arvioinnissa. Tämän opinnäytetyön perusteella jatkossa hyödyttäisiin runsaasti lisätutkimuksesta muun muassa psyykkisten taitojen määrittelystä ja arviointimenetelmistä, sillä katsaus osoitti ajantasaisten julkaisujen vähyyden aiheesta. Lisäksi voitaisiin tarkastella toimintaterapeutin roolia psyykkisten taitojen arvioinnissa moniammatillisessa tiimissä.