Vanhempien hoitokokemus geneettisestä ohjauksesta sikiötutkimuksissa
Myrskyranta, Susanna (2024)
Myrskyranta, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202405028875
Tiivistelmä
Sikiöseulonnat ja -tutkimukset ovat muuttuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana. Laboratorioteknologian kehitys on tuonut uusia mahdollisuuksia ja tutkimusmenetelmiä sikiön perimän tutkimiseen. Ei-kajoavan eli non-invasiivisen prenataalitutkimuksen (NIPT) myötä on helppoa saada tietoa sikiön mahdollisista trisomioista ilman keskenmenoriskiä. Sikiön perimää voidaan tutkia entistä kattavimmilla laboratoriomenetelmillä, jotka ovat vielä kalliita, ja siksi niitä tehdään kohdennetusti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli integratiivisella kirjallisuuskatsauksella selvittää tulevien vanhempien odotuksia, toiveita ja kokemuksia geneettisestä ohjauksesta sikiötutkimuksissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sikiötutkimusyksikössä asioivien tulevien vanhempien tarpeista ja toiveista sekä mitä se vaatii ohjaukselta. Tuloksia voidaan käyttää ohjaus- ja perehdytysmallin kehittämiseen sekä yhtenäisten toimintalinjojen laatimiseen, joiden avulla pystytään kehittämään geneettistä ohjausosaamista.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoon valikoitui 20 tieteellistä artikkelia, jotka haettiin kansainvälisistä tietokannoista. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön tuloksista muodostui yksi pääluokka ja viisi yläluokkaa. Tulevien vanhempien hoitokokemus geneettisestä ohjauksesta sikiötutkimuksissa tiivistyi vanhempien päätöksentekoprosessin tukemiseen. Vanhempien päätöksentekoprosessin tukeminen sisälsi 1. Seulonnan tarkoituksen ymmärtämisen, 2. Ohjailemattoman vuorovaikutuksen vaateen, 3. Vastuun tietoon perustuvassa päätöksenteossa, 4. Psyykkisen kuormittavuuden ja 5. Monipuolisen tuen merkityksen.
Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella suositellaan neuvolan ensikäynnin keskittämistä sikiöseulonnoista keskusteluun. Kriisi- ja traumakoulutusta sekä ensitietoon liittyvää koulutusta tulisi tarjota sikiöseulontojen ja -tutkimusten parissa työskenteleville terveydenhuollon ammattilaisille ja tukea ammattilaisten osaamista kehittämällä sähköisiä oppimisympäristöjä jatkuvan koulutuksen tueksi. Koulutusta pitäisi lisätä erilaisista laboratoriomenetelmistä sekä hoitohenkilöstölle että alan opiskelijoille. Työnohjauksen pitäisi olla rutiinia. Jatkotutkimuksena voisi tutkia sikiötutkimusyksiköissä toimivien kätilöiden osaamisen ja koulutuksen tasoa kansallisesti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli integratiivisella kirjallisuuskatsauksella selvittää tulevien vanhempien odotuksia, toiveita ja kokemuksia geneettisestä ohjauksesta sikiötutkimuksissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa sikiötutkimusyksikössä asioivien tulevien vanhempien tarpeista ja toiveista sekä mitä se vaatii ohjaukselta. Tuloksia voidaan käyttää ohjaus- ja perehdytysmallin kehittämiseen sekä yhtenäisten toimintalinjojen laatimiseen, joiden avulla pystytään kehittämään geneettistä ohjausosaamista.
Kirjallisuuskatsauksen aineistoon valikoitui 20 tieteellistä artikkelia, jotka haettiin kansainvälisistä tietokannoista. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön tuloksista muodostui yksi pääluokka ja viisi yläluokkaa. Tulevien vanhempien hoitokokemus geneettisestä ohjauksesta sikiötutkimuksissa tiivistyi vanhempien päätöksentekoprosessin tukemiseen. Vanhempien päätöksentekoprosessin tukeminen sisälsi 1. Seulonnan tarkoituksen ymmärtämisen, 2. Ohjailemattoman vuorovaikutuksen vaateen, 3. Vastuun tietoon perustuvassa päätöksenteossa, 4. Psyykkisen kuormittavuuden ja 5. Monipuolisen tuen merkityksen.
Tämän kirjallisuuskatsauksen perusteella suositellaan neuvolan ensikäynnin keskittämistä sikiöseulonnoista keskusteluun. Kriisi- ja traumakoulutusta sekä ensitietoon liittyvää koulutusta tulisi tarjota sikiöseulontojen ja -tutkimusten parissa työskenteleville terveydenhuollon ammattilaisille ja tukea ammattilaisten osaamista kehittämällä sähköisiä oppimisympäristöjä jatkuvan koulutuksen tueksi. Koulutusta pitäisi lisätä erilaisista laboratoriomenetelmistä sekä hoitohenkilöstölle että alan opiskelijoille. Työnohjauksen pitäisi olla rutiinia. Jatkotutkimuksena voisi tutkia sikiötutkimusyksiköissä toimivien kätilöiden osaamisen ja koulutuksen tasoa kansallisesti.