Ulkoisen markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus infra-alan yritykselle Instagramiin
Liimatta, Liisa (2024)
Liimatta, Liisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404308528
Tiivistelmä
Tämä produktiivinen opinnäytetyö käsittelee ulkoista markkinointiviestintää, sen tavoitteita sekä keinoja. Opinnäytetyön päätutkimuskysymykseksi asetettiin: ”Millaista on toimiva markkinointiviestintä sosiaalisessa mediassa?” ja tätä kysymystä tarkentamaan alakysymykset: ”Miten luodaan toimiva markkinointiviestinnän suunnitelma toimeksiantajalle Instagramiin?” sekä ”Miten toimiva markkinointiviestintä vaikuttaa näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa?”.
Työn produktiivisena osuutena ja konkreettisena lopputuloksena toimeksiantajayritys GRK Infralle luotiin sosiaalisen median kanavissa tapahtuvan ulkoisen markkinointiviestinnän suunnitelma hyödyntäen kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä havainnointia ja vertailua, jonka jälkeen suunnitelma toteutettiin toimeksiantajan Instagram-tilillä. Markkinointiviestinnän toteutusta tukemaan suunniteltiin myös kuusi valmista julkaisupohjaa, jotka jäivät toimeksiantajan käyttöön opinnäytetyöprosessin päätyttyä.
Tutkimusmenetelmänä havainnointia käytettiin apuna toimeksiantajan brändiä ja ulkoisen markkinointiviestinnän nykytilaa tarkastellessa, jotta produktiivisen osuuden lähtökohdat saatiin selville. Vertailua puolestaan hyödynnettiin kolmen kilpailevan yrityksen ulkoista markkinointiviestintää havainnoitaessa. Vertailun avulla saatiin tietoa alalla toimivien yritysten viestinnän yhtäläisyyksistä, eroista ja alalla vallitsevasta markkinointiviestinnän nykytilasta.
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin toimeksiantajayrityksen näkyvyyden ja tunnettuuden kasvattaminen sekä hyvän työnantajakuvan viestiminen. Seitsemän viikon kuluttua produktiivisen osuuden aloittamisesta tuloksia ja tavoitteisiin pääsyä tarkasteltiin Instagramin tarjoaman kävijäanalytiikan avulla.
Työn produktiivisena osuutena ja konkreettisena lopputuloksena toimeksiantajayritys GRK Infralle luotiin sosiaalisen median kanavissa tapahtuvan ulkoisen markkinointiviestinnän suunnitelma hyödyntäen kvalitatiivisista tutkimusmenetelmistä havainnointia ja vertailua, jonka jälkeen suunnitelma toteutettiin toimeksiantajan Instagram-tilillä. Markkinointiviestinnän toteutusta tukemaan suunniteltiin myös kuusi valmista julkaisupohjaa, jotka jäivät toimeksiantajan käyttöön opinnäytetyöprosessin päätyttyä.
Tutkimusmenetelmänä havainnointia käytettiin apuna toimeksiantajan brändiä ja ulkoisen markkinointiviestinnän nykytilaa tarkastellessa, jotta produktiivisen osuuden lähtökohdat saatiin selville. Vertailua puolestaan hyödynnettiin kolmen kilpailevan yrityksen ulkoista markkinointiviestintää havainnoitaessa. Vertailun avulla saatiin tietoa alalla toimivien yritysten viestinnän yhtäläisyyksistä, eroista ja alalla vallitsevasta markkinointiviestinnän nykytilasta.
Opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin toimeksiantajayrityksen näkyvyyden ja tunnettuuden kasvattaminen sekä hyvän työnantajakuvan viestiminen. Seitsemän viikon kuluttua produktiivisen osuuden aloittamisesta tuloksia ja tavoitteisiin pääsyä tarkasteltiin Instagramin tarjoaman kävijäanalytiikan avulla.