Sääsuojan mallintaminen muoviputkiston hitsaukseen
Kotiniemi, Jesse (2024)
Kotiniemi, Jesse
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404298171
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä mallinnettiin kuorma-autolla siirrettävä sääsuoja muoviputkiston hitsaukseen, jonka sisällä on siltatyyppinen nostin puskuhitsauskoneen pääkomponenttien hitsaustyön aikaiseen nostoon. Sääsuojan molemmat pitkät sivukyljet ovat ylöspäin avautuvia luukkuja, joiden saranointipisteet ovat lähellä katonrajaa. Ylöspäin avautuviin luukkuihin suunniteltiin lisäksi erilliset pienemmät ulospäin avautuvat luukut putken läpivientiin, kun sivuluukku lasketaan suojaamaan hitsaustapahtumaa tuulelta, poikittaissuuntaiselta sateelta ja lumituiskulta. Takaosaan suunniteltiin kaksi tavanomaista kuormakorin ovea.
Sääsuojan kuljetukseen kuorma-autolla suunniteltiin sen pohja koukkulavatartunnalla lastattavaksi kuorma-autoon, joka nopeuttaa lastausaikaa ja vähentää nostosta tapahtuvia riskitekijöitä. Sääsuojaan mallinnettiin myös nostopisteet ja nostoa avustavia ominaisuuksia, mikäli sääsuojaa tullaan nostamaan. Sääsuojan ulkoiset mitat suunniteltiin Suomen tieliikennelain mukaan, jotta sitä voitaisiin siirtää vapaasti tieliikenteessä.
Opinnäytetyössä analysoitiin nykyisen jo käytössä olevan sääsuojan esiin tuomia ongelmia ja pyrittiin korjaaman ne uuden suunnittelussa. Hyväksi koetut ominaisuudet pyrittiin tuomaan suunniteltuun sääsuojaan mukaan. Uusi sääsuoja suunniteltiin tilavammaksi, turvallisemmaksi ja käytännöllisemmäksi kuin edeltäjänsä. Sääsuojan mahdollistamaa hitsauskonekapasiteettia nostettiin edeltävän sääsuojan 630 millimetrisestä hitsauskoneesta 1200 millimetrisen putken hitsauskoneeseen.
Opinnäytetyössä pohdittiin lisäksi sääsuojan suunnittelussa ilmaantuneita ongelmia ja niiden ratkaisuja. Tarkasteltiin turvallisuuden näkökulmia sääsuojan käytössä ja suunnittelussa.
Sääsuojan kuljetukseen kuorma-autolla suunniteltiin sen pohja koukkulavatartunnalla lastattavaksi kuorma-autoon, joka nopeuttaa lastausaikaa ja vähentää nostosta tapahtuvia riskitekijöitä. Sääsuojaan mallinnettiin myös nostopisteet ja nostoa avustavia ominaisuuksia, mikäli sääsuojaa tullaan nostamaan. Sääsuojan ulkoiset mitat suunniteltiin Suomen tieliikennelain mukaan, jotta sitä voitaisiin siirtää vapaasti tieliikenteessä.
Opinnäytetyössä analysoitiin nykyisen jo käytössä olevan sääsuojan esiin tuomia ongelmia ja pyrittiin korjaaman ne uuden suunnittelussa. Hyväksi koetut ominaisuudet pyrittiin tuomaan suunniteltuun sääsuojaan mukaan. Uusi sääsuoja suunniteltiin tilavammaksi, turvallisemmaksi ja käytännöllisemmäksi kuin edeltäjänsä. Sääsuojan mahdollistamaa hitsauskonekapasiteettia nostettiin edeltävän sääsuojan 630 millimetrisestä hitsauskoneesta 1200 millimetrisen putken hitsauskoneeseen.
Opinnäytetyössä pohdittiin lisäksi sääsuojan suunnittelussa ilmaantuneita ongelmia ja niiden ratkaisuja. Tarkasteltiin turvallisuuden näkökulmia sääsuojan käytössä ja suunnittelussa.