Fuusio ja uusi yhteinen strategia – ehdotuksia toimeenpanoprosessin kehittämiseksi : case: Jyväskylän Messut Oy
Elonen, Emmi (2024)
Elonen, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257795
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli konkreettisin toimin kehittää Jyväskylän Messut Oy:n uuden strategian toimeenpanoprosessia. Työssä pyrin kuvaamaan hyvän toimeenpanoprosessin edellytyksiä. Tutkimuksen tilaaja Jyväskylän Messut Oy operoi toimintaa messu- ja tapahtumakeskus Paviljongissa, Jyväskylän Lutakossa ja on yksi Suomen suurimmista messujärjestäjistä. Paviljongissa järjestetään laajasti erilaisia yleisö- ja yritystapahtumia ja tarjotaan palveluita niin tapahtumien suunnitteluun kuin toteutukseen. Yritys fuusioitui Jyväskylän Kongressikeskus Oy:n kanssa vuonna 2019, mikä johti strategia- ja brändiuudistukseen. Koronapandemiasta johtuvien, maailmanlaajuisesti poikkeuksellisten vuosien vuoksi uudistuksen loppuun saattaminen ja toimeenpano keskeytyivät.
Tässä opinnäytetyössä käytetyt menetelmät olivat puolistrukturoitu haastattelu, kysely ja kvalitatiivinen sisältöanalyysi. Yrityksen strategiatyöskentelyn nyky- ja tahtotilaa, sekä syitä fuusion ja strategiauudistuksen taustalla selvittääkseni haastattelin kolmesta Jyväskylän Messut Oy:n työntekijästä koostuvaa brändistrategiatyöryhmää. Teoriapohjassa tarkastelen hyvän toimeenpanoprosessin edellytyksiä. Tähän teoreettiseen viitekehykseen pohjaten tein henkilökunnalle kyselyn, jossa pyrin saamaan kattavan tilannekuvan arjen työskentelystä, mahdollisista haasteista sekä toimeenpanoa tukevista elementeistä. Kyselyyn vastasi 20 Jyväskylän Messut Oy:n työntekijää neljästä eri yksiköstä. Aineiston analysoinnissa hyödynsin kvalitatiivista sisältöanalyysiä.
Lähdekirjallisuuden mukaan toimeenpanoprosessin tulee rakentua selkeälle visiolle ja yhteisymmärrykselle, jota tukevat dialogi ja suunnitelmien konkreettisuus. Onnistumisen kannalta olennaista on strategisten muutosprojektien merkityksellisyys, yksinkertaistaminen, priorisointi, resursointi ja mitattavuus. Kyselystä käy ilmi, että strategian toimeenpanoprosessin haasteet johtuivat pääosin sisäisen viestinnän riittämättömyydestä, liian ylätasoisista suunnitelmista, työaikaresurssin ja työn ohjauksen rajallisuudesta sekä uusien toimintamallien hioutumattomuudesta. Kehittämishalua ja ammattiosaamista toimeenpanoprosessin tueksi koettiin löytyvän. Tulokset viittaavat, että osallistamalla ja edistymistä osoittamalla voidaan lisätä henkilöstön sitoutumista ja itseohjautuvuutta. Toimeenpanoprosessin kehittämiseksi toimenpiteiden tulisi kohdistua strategian selkiyttämiseen, organisaatiorakenteeseen, sisäiseen viestintään, kokouskäytänteisiin, työn johtamiseen, kehityksen edistymisen seurantaan ja strategian toimeenpanon resursointiin. The purpose of this thesis was to develop the implementation process of the new strategy of Jyväskylä Fair Ltd with concrete action. I aim to describe the implementation process and explore which factors support it. The study was commissioned by Jyväskylä Fair Ltd, one of the biggest trade fair organizers in Finland. Their fair and event centre Paviljonki provides venue and management services for a range of public and business events in the centre of Jyväskylä. The company was merged with Jyväskylä Congress Centre Ltd in 2019 which led to the reorganizing and modernizing of the strategy, with main focus on the brand image. Due to globally exceptional years of COVID-19 pandemic, the completion of the reform and the implementation process were left behind.
The methods used in this thesis were semi-structured interview, survey and qualitative content analysis. The brand strategy team consisting of three staff members were interviewed about the reasons behind the merger and strategy reform in 2019. With interviews, I attempted to discover the realistic state of the current strategy work and the future objectives and directions of the company. The theoretical section explores the successful ways of strategy implementation. With this theoretical framework, staff members were asked about the everyday work in the company through a survey. The data were collected from 20 employees of Jyväskylä Fair Ltd and analyzed using qualitative content analysis.
According to the source literature, the implementation process must be built on a clear vision and consensus which is supported by dialogue and concrete plans. In terms of success, the relevance, simplification, prioritization, resourcing and measurability of strategic projects are essential. The respondents of the survey stated that the difficulties of the strategy implementation process were mainly caused by insufficient internal communication, lack of goals and plans, limitation of resources and the incompleteness of new processes. The results of this thesis suggest that the organization should be involved in the strategy work in all phases of the process and that the goals and development must be made visible. It can be assumed that these measures would increase engagement and self-direction among the staff. To help develop the implementation and engagement, changes may be needed in the clarification of the strategy, organizational structure, internal communication, meeting habits, supervision, monitoring, and resourcing the implementation of the strategy.
Tässä opinnäytetyössä käytetyt menetelmät olivat puolistrukturoitu haastattelu, kysely ja kvalitatiivinen sisältöanalyysi. Yrityksen strategiatyöskentelyn nyky- ja tahtotilaa, sekä syitä fuusion ja strategiauudistuksen taustalla selvittääkseni haastattelin kolmesta Jyväskylän Messut Oy:n työntekijästä koostuvaa brändistrategiatyöryhmää. Teoriapohjassa tarkastelen hyvän toimeenpanoprosessin edellytyksiä. Tähän teoreettiseen viitekehykseen pohjaten tein henkilökunnalle kyselyn, jossa pyrin saamaan kattavan tilannekuvan arjen työskentelystä, mahdollisista haasteista sekä toimeenpanoa tukevista elementeistä. Kyselyyn vastasi 20 Jyväskylän Messut Oy:n työntekijää neljästä eri yksiköstä. Aineiston analysoinnissa hyödynsin kvalitatiivista sisältöanalyysiä.
Lähdekirjallisuuden mukaan toimeenpanoprosessin tulee rakentua selkeälle visiolle ja yhteisymmärrykselle, jota tukevat dialogi ja suunnitelmien konkreettisuus. Onnistumisen kannalta olennaista on strategisten muutosprojektien merkityksellisyys, yksinkertaistaminen, priorisointi, resursointi ja mitattavuus. Kyselystä käy ilmi, että strategian toimeenpanoprosessin haasteet johtuivat pääosin sisäisen viestinnän riittämättömyydestä, liian ylätasoisista suunnitelmista, työaikaresurssin ja työn ohjauksen rajallisuudesta sekä uusien toimintamallien hioutumattomuudesta. Kehittämishalua ja ammattiosaamista toimeenpanoprosessin tueksi koettiin löytyvän. Tulokset viittaavat, että osallistamalla ja edistymistä osoittamalla voidaan lisätä henkilöstön sitoutumista ja itseohjautuvuutta. Toimeenpanoprosessin kehittämiseksi toimenpiteiden tulisi kohdistua strategian selkiyttämiseen, organisaatiorakenteeseen, sisäiseen viestintään, kokouskäytänteisiin, työn johtamiseen, kehityksen edistymisen seurantaan ja strategian toimeenpanon resursointiin.
The methods used in this thesis were semi-structured interview, survey and qualitative content analysis. The brand strategy team consisting of three staff members were interviewed about the reasons behind the merger and strategy reform in 2019. With interviews, I attempted to discover the realistic state of the current strategy work and the future objectives and directions of the company. The theoretical section explores the successful ways of strategy implementation. With this theoretical framework, staff members were asked about the everyday work in the company through a survey. The data were collected from 20 employees of Jyväskylä Fair Ltd and analyzed using qualitative content analysis.
According to the source literature, the implementation process must be built on a clear vision and consensus which is supported by dialogue and concrete plans. In terms of success, the relevance, simplification, prioritization, resourcing and measurability of strategic projects are essential. The respondents of the survey stated that the difficulties of the strategy implementation process were mainly caused by insufficient internal communication, lack of goals and plans, limitation of resources and the incompleteness of new processes. The results of this thesis suggest that the organization should be involved in the strategy work in all phases of the process and that the goals and development must be made visible. It can be assumed that these measures would increase engagement and self-direction among the staff. To help develop the implementation and engagement, changes may be needed in the clarification of the strategy, organizational structure, internal communication, meeting habits, supervision, monitoring, and resourcing the implementation of the strategy.