Harjakoneen rungon suunnittelu
Malinen, Timo (2014)
Malinen, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oriveden moottorikerho ry. Työn aiheena oli jääradan puhdistamiseen soveltuvan, auton tai mönkijän perässä vedettävän harjakoneen rungon suunnittelu. Jääratakilpailuissa on turvallisuuden vuoksi tärkeää pystyä puhdistamaan rata mahdollisimman hyvin. Tähän tarkoitukseen ei markkinoilta suoraan löydy soveltuvaa laitetta. Ja pienelle kerholle on taloudellisesti kannattavampaa tehdä laite itse sekä käyttää mahdollisimman paljon lahjoituksena saatuja komponentteja.
Tavoitteena oli ideoida harjakone joka olisi toimintavarma, edullinen sekä vikaantuessaan ympäristöä vähän kuormittava. Lisäksi harjakoneen runko tuli suunnitella Solidworks-ohjelmalla ja tehdä sille FEM-tarkastelu Ansys-ohjemistolla riittävän lujuuden varmista-miseksi. Harjakone on tarkoitus valmistaa loppuvuoden 2014 aikana.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma polttomoottorikäyttöiselle harjakoneelle Suomen moottoriliiton jääratasäännöstön mukaisten ratojen kunnossapitoon. Lujuuslas-kenta suoritettiin tilanteessa, jossa harjakone on asennettu rungon päälle runkoa taivuttaen. Lujuuslaskennan mukaan harjakoneen oma massa ei ole kriittinen kuormitus vali-tuilla rungon standardiosilla ja paksuuksilla. Näin ollen, ensimmäinen prototyyppi voidaan valmistaa esivalituin standardipalkein.
Jatkokehitettävää harjakoneeseen jäi harjan nosto- ja laskumekanismeihin ja tapoihin sekä moottorin automaattisammutukseen jäähdytysveden lämpötilan noustessa liian korkeaksi.
Tavoitteena oli ideoida harjakone joka olisi toimintavarma, edullinen sekä vikaantuessaan ympäristöä vähän kuormittava. Lisäksi harjakoneen runko tuli suunnitella Solidworks-ohjelmalla ja tehdä sille FEM-tarkastelu Ansys-ohjemistolla riittävän lujuuden varmista-miseksi. Harjakone on tarkoitus valmistaa loppuvuoden 2014 aikana.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi suunnitelma polttomoottorikäyttöiselle harjakoneelle Suomen moottoriliiton jääratasäännöstön mukaisten ratojen kunnossapitoon. Lujuuslas-kenta suoritettiin tilanteessa, jossa harjakone on asennettu rungon päälle runkoa taivuttaen. Lujuuslaskennan mukaan harjakoneen oma massa ei ole kriittinen kuormitus vali-tuilla rungon standardiosilla ja paksuuksilla. Näin ollen, ensimmäinen prototyyppi voidaan valmistaa esivalituin standardipalkein.
Jatkokehitettävää harjakoneeseen jäi harjan nosto- ja laskumekanismeihin ja tapoihin sekä moottorin automaattisammutukseen jäähdytysveden lämpötilan noustessa liian korkeaksi.