Wärtsilän EIAPP-testiprosessin päivitys sekä EIAPP-testiantureiden kalibroinnin ohjeistus
Koivumäki, Oliwier (2024)
Koivumäki, Oliwier
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404257777
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda uusi prosessikuvaus Wärtsilän EIAPP-testiprosessista sekä ohjeistus testissä käytettävien antureiden kalibroinnista. Wärtsilän EIAPP-testissä mitataan moottorin aiheuttamia typpioksidipäästöjä (NOx). EIAPP-testin prosessikuvaus nähtiin tärkeäksi päivittää, sillä Wärtsilässä oli juuri perustettu uusi kalibrointiosasto, jonka tarkoituksena oli aloittaa myös EIAPP-testiantureiden kalibrointi. Uusi kalibrointiosasto haluttiinkin nyt liittää osaksi EIAPPtestiprosessia, jotta kalibroinnit pystyttäisiin aikatauluttamaan paremmin ja suorittamaan tehokkaammin. Kalibrointitehokkuuden parantamiseksi luotiin myös uusi EIAPP-testiantureiden kalibroinnin ohjeistus.
Tutkimuksessa perehdytään Wärtsilän moottoreille tehtävän EIAPP-testin suorittamiseen sekä esitellään, mistä EIAPP-testissä on kyse ja miksi se suoritetaan. Työssä käydään myös läpi kaikkien EIAPP-testiin vaadittavien antureiden kalibrointimenetelmät sekä esitellään kalibroinnissa käytettävät anturit ja mittalaitteet.
Tutkimusaineistona työssä käytetään Wärtsilän sisäisistä tietokannoista löytyviä EIAPP-testikalibrointiin liittyviä tiedostoja, internetistä löytyviä merenkulkuun ja moottoreiden ympäristöpäästöihin liittyviä standardeja ja kalibrointiin käytettävien mittalaitteiden sekä antureiden valmistajien antamia teknisiä tietoja.
Opinnäytetyössä käsitellään NOx-päästöjen merkittävää vähenemistä viimeisen 20 vuoden aikana moottoritekniikan kehityksen myötä sekä meriliikenteen luokituslaitosten roolia ympäristönsuojelussa. Kalibroinnin ohjeistuksessa käydään läpi kalibroinnissa käytettävien mittalaitteiden sekä antureiden mittaustarkkuuksia.
Esitellään uusi lämpötila-antureiden automatisoitukalibrointijärjestelmä ja verrataan vanhan pt100-antureiden kalibrointijärjestelmän tarkkuutta uuteen kalibrointijärjestelmään. Niistä havaitaan, miten tärkeää kalibroinneissa on käyttää mahdollisimman tarkkoja ja sertifioituja mittalaitteita. Työssä käsitellään myös erilaisia anturien kytkentätapoja ja niiden vaikutusta mittaustuloksiin.
Tutkimuksessa perehdytään Wärtsilän moottoreille tehtävän EIAPP-testin suorittamiseen sekä esitellään, mistä EIAPP-testissä on kyse ja miksi se suoritetaan. Työssä käydään myös läpi kaikkien EIAPP-testiin vaadittavien antureiden kalibrointimenetelmät sekä esitellään kalibroinnissa käytettävät anturit ja mittalaitteet.
Tutkimusaineistona työssä käytetään Wärtsilän sisäisistä tietokannoista löytyviä EIAPP-testikalibrointiin liittyviä tiedostoja, internetistä löytyviä merenkulkuun ja moottoreiden ympäristöpäästöihin liittyviä standardeja ja kalibrointiin käytettävien mittalaitteiden sekä antureiden valmistajien antamia teknisiä tietoja.
Opinnäytetyössä käsitellään NOx-päästöjen merkittävää vähenemistä viimeisen 20 vuoden aikana moottoritekniikan kehityksen myötä sekä meriliikenteen luokituslaitosten roolia ympäristönsuojelussa. Kalibroinnin ohjeistuksessa käydään läpi kalibroinnissa käytettävien mittalaitteiden sekä antureiden mittaustarkkuuksia.
Esitellään uusi lämpötila-antureiden automatisoitukalibrointijärjestelmä ja verrataan vanhan pt100-antureiden kalibrointijärjestelmän tarkkuutta uuteen kalibrointijärjestelmään. Niistä havaitaan, miten tärkeää kalibroinneissa on käyttää mahdollisimman tarkkoja ja sertifioituja mittalaitteita. Työssä käsitellään myös erilaisia anturien kytkentätapoja ja niiden vaikutusta mittaustuloksiin.