Ohjaajan ABC : perehdytyskansio Luona Oy:n vastaanottoyksikön ohjaustiimille
Alenius, Mirko; Tasanko, Pamela; Vaaltola, Roosa (2024)
Alenius, Mirko
Tasanko, Pamela
Vaaltola, Roosa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404237418
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Mirko Alenius, Pamela Tasanko & Roosa Vaaltola
Ohjaajan ABC. Perehdytyskansio Luona Oy:n vastaanottoyksikön ohjaustiimille
42 sivua, 6 liitettä
Kevät 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sähköinen perehdytyskansio Luona Oy:n asuntopohjaisten vastaanottoyksiköiden ohjaustiimeille. Kehittämisprosessin tavoitteena oli tukea uusien työntekijöiden perehdytystä heidän työtehtäviinsä sekä luoda kattava perehdytyskansio, joka on helposti muokattavissa organisaation toimintatapojen muuttuessa. Perehdytyskansio toimii myös työkaluna ohjaustyössä. Kehittämispainotteinen opinnäytetyö muodostettiin viidestä eri vaiheesta: tavoitteiden määrittelystä, suunnittelusta, toteutuksesta sekä päättämisestä ja arvioinnista. Prosessin kolmeen ensimmäiseen vaiheeseen sisältyi aktiivista vuorovaikutusta sekä dialogista keskustelua opinnäytetyön tekijöiden ja työelämän yhteistyökumppanin välillä. Kansion palautteen keräämisessä hyödynnettiin strukturoitua kyselymenetelmää, jossa käytettiin Webropol-lomaketta.
Teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen tarkoitusta ja merkitystä sekä siihen liittyvää keskeistä lainsäädäntöä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään vastaanottokeskuksen toimintaa ja sen asiakaskuntaa. Keskeisiksi käsitteiksi nostettiin uskontolukutaito ja kulttuurisensitiivisyys sekä niiden merkitys monikulttuurisessa ohjaustyössä. Samassa yhteydessä tuodaan esille diakoniatyöntekijän keskeistä osaamista sekä vertailtiin, miten kristillinen diakoniatyö linkittyy sosiaalialan ammattilaisen ammatilliseen osaamiseen.
Ohjaajille laaditun palautekyselylomakkeen ja siihen saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että sähköisestä perehdytyskansiosta oli suurta hyötyä työelämän yhteistyökumppanille. Vastauksissa tuli ilmi, että kansio on selkeästi rakennettu ja sen sisältö tarjoaa tarvittavan tuen ohjaustyössä vaadittujen työtehtävien suorittamiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyönä tehty perehdytyskansio sisältää tärkeää, ajantasaista tietoa ja kansio toimii asuntopohjaisten vastaanottoyksiköiden ohjaustiimien tukena työtehtävissä. Lisäksi todettiin, että perehdyttämiseen kannattaa panostaa, sillä se edesauttaa uutta työntekijää sopeutumaan nopeasti ja tehokkaasti uusiin työtehtäviin sekä omaksumaan organisaation sisäiset toimintamallit.
Asiasanat: maahanmuuttajatyö, ohjaajat, ohjaus, perehdyttäminen, vastaanottokeskukset ABSTRACT
Mirko Alenius, Pamela Tasanko and Roosa Vaaltola An instructor´s ABC. A familiarization manual for the instructor team of Luona Ltd Reception Centre 42 pages, 6 appendices Spring, 2024 Diaconia University of Applied Sciences Bachelor’s degree in social services, Diaconal Work Bachelor of Social Services
The purpose of this development-oriented thesis was to develop a digital manual of familiarization for the instructor teams of housing-based reception centres of Luona Ltd. The objective in the development process was to provide support for new employees during the period of introduction to their work-related tasks. The second objective was to create a comprehensive manual that can be easily modified according to the potentially changing policies and procedures of the company. The manual functions as a tool in work the of the instructor. The process of the thesis project consisted of five stages: determining the goals, planning, implementation, concluding and evaluation. Active interaction and dialogue between the authors of the thesis and the working life partner were included in the first three stages of the process. Feedback was collected by using a structured inquiry, and a Webropol Form was used as the tool.
In the theoretical section of the thesis, the concept of familiarization and related key legislation were addressed. Additionally, the functions of reception centres and their clientele were also addressed. Cultural sensitivity and religious literacy and their significance in multicultural counselling were brought up as the most essential concepts. In the same context, the essential professional competence in diaconal work was brought up, and the connection between Christian diaconal work and the professional competence of a social service worker was reflected upon.
Based on the answers received from the feedback form that was created for the instructors, it can be stated that the digital manual was very much needed by the working life partner. Answers also revealed that the construction of the manual was clear, and the content provides the necessary support for completing the tasks related to counselling. In conclusion, it can be said that the manual includes important up-to-date information, and the manual works well as support for instructors of housing-based reception centres. In addition, it is worth investing in familiarization, because it benefits the new employee in adapting and acquiring the policies and working methods of the work community.
Keywords: counselling, familiarization, guidance for immigrants, instructors, reception centres
Mirko Alenius, Pamela Tasanko & Roosa Vaaltola
Ohjaajan ABC. Perehdytyskansio Luona Oy:n vastaanottoyksikön ohjaustiimille
42 sivua, 6 liitettä
Kevät 2024
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), Sosionomi (AMK), diakoniatyö
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sähköinen perehdytyskansio Luona Oy:n asuntopohjaisten vastaanottoyksiköiden ohjaustiimeille. Kehittämisprosessin tavoitteena oli tukea uusien työntekijöiden perehdytystä heidän työtehtäviinsä sekä luoda kattava perehdytyskansio, joka on helposti muokattavissa organisaation toimintatapojen muuttuessa. Perehdytyskansio toimii myös työkaluna ohjaustyössä. Kehittämispainotteinen opinnäytetyö muodostettiin viidestä eri vaiheesta: tavoitteiden määrittelystä, suunnittelusta, toteutuksesta sekä päättämisestä ja arvioinnista. Prosessin kolmeen ensimmäiseen vaiheeseen sisältyi aktiivista vuorovaikutusta sekä dialogista keskustelua opinnäytetyön tekijöiden ja työelämän yhteistyökumppanin välillä. Kansion palautteen keräämisessä hyödynnettiin strukturoitua kyselymenetelmää, jossa käytettiin Webropol-lomaketta.
Teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämisen tarkoitusta ja merkitystä sekä siihen liittyvää keskeistä lainsäädäntöä. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään vastaanottokeskuksen toimintaa ja sen asiakaskuntaa. Keskeisiksi käsitteiksi nostettiin uskontolukutaito ja kulttuurisensitiivisyys sekä niiden merkitys monikulttuurisessa ohjaustyössä. Samassa yhteydessä tuodaan esille diakoniatyöntekijän keskeistä osaamista sekä vertailtiin, miten kristillinen diakoniatyö linkittyy sosiaalialan ammattilaisen ammatilliseen osaamiseen.
Ohjaajille laaditun palautekyselylomakkeen ja siihen saatujen vastausten perusteella voidaan todeta, että sähköisestä perehdytyskansiosta oli suurta hyötyä työelämän yhteistyökumppanille. Vastauksissa tuli ilmi, että kansio on selkeästi rakennettu ja sen sisältö tarjoaa tarvittavan tuen ohjaustyössä vaadittujen työtehtävien suorittamiseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opinnäytetyönä tehty perehdytyskansio sisältää tärkeää, ajantasaista tietoa ja kansio toimii asuntopohjaisten vastaanottoyksiköiden ohjaustiimien tukena työtehtävissä. Lisäksi todettiin, että perehdyttämiseen kannattaa panostaa, sillä se edesauttaa uutta työntekijää sopeutumaan nopeasti ja tehokkaasti uusiin työtehtäviin sekä omaksumaan organisaation sisäiset toimintamallit.
Asiasanat: maahanmuuttajatyö, ohjaajat, ohjaus, perehdyttäminen, vastaanottokeskukset
Mirko Alenius, Pamela Tasanko and Roosa Vaaltola An instructor´s ABC. A familiarization manual for the instructor team of Luona Ltd Reception Centre 42 pages, 6 appendices Spring, 2024 Diaconia University of Applied Sciences Bachelor’s degree in social services, Diaconal Work Bachelor of Social Services
The purpose of this development-oriented thesis was to develop a digital manual of familiarization for the instructor teams of housing-based reception centres of Luona Ltd. The objective in the development process was to provide support for new employees during the period of introduction to their work-related tasks. The second objective was to create a comprehensive manual that can be easily modified according to the potentially changing policies and procedures of the company. The manual functions as a tool in work the of the instructor. The process of the thesis project consisted of five stages: determining the goals, planning, implementation, concluding and evaluation. Active interaction and dialogue between the authors of the thesis and the working life partner were included in the first three stages of the process. Feedback was collected by using a structured inquiry, and a Webropol Form was used as the tool.
In the theoretical section of the thesis, the concept of familiarization and related key legislation were addressed. Additionally, the functions of reception centres and their clientele were also addressed. Cultural sensitivity and religious literacy and their significance in multicultural counselling were brought up as the most essential concepts. In the same context, the essential professional competence in diaconal work was brought up, and the connection between Christian diaconal work and the professional competence of a social service worker was reflected upon.
Based on the answers received from the feedback form that was created for the instructors, it can be stated that the digital manual was very much needed by the working life partner. Answers also revealed that the construction of the manual was clear, and the content provides the necessary support for completing the tasks related to counselling. In conclusion, it can be said that the manual includes important up-to-date information, and the manual works well as support for instructors of housing-based reception centres. In addition, it is worth investing in familiarization, because it benefits the new employee in adapting and acquiring the policies and working methods of the work community.
Keywords: counselling, familiarization, guidance for immigrants, instructors, reception centres