Puuratapölkyn vaihto
Haapala, Marja (2024)
Haapala, Marja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404186917
Tiivistelmä
Junaradan päällysrakenne koostuu tukikerroksesta ja raiteesta, jossa voi olla monia erilaisia komponentteja. Ratapölkkyjä valmistetaan erilaisista materiaaleista ja kiinnikkeitä on monenlai-sia. Lisäksi kiskoja on erikokoisia ja -pituisia, sekä tukikerros voi olla soraa tai sepeliä.
Tässä työssä tavoitteena oli perehtyä mäntypuiseen ratapölkkyyn kiinnityksineen ja käyttöikänsä päättäneen pölkyn uusimiseen. Lisäksi tavoitteena oli antaa kokonaiskuva pölkynvaihdon työvai-heista ja niiden merkityksestä.
Pohjatietona selvitettiin rataverkon historiaa ja nykytilannetta, sekä käytiin yleisesti läpi radan päällysrakenteeseen kuuluvia osia ja niiden merkityksiä. Perehdyttiin yksityiskohtaisemmin puu-ratapölkyn, kiinnikkeiden, aluslevyjen ja tukikerroksen teknisiin toimitusehtoihin ja käytännön toteutuksiin.
Suurena osana lähteistä toimi Väylävirasto, joka vastaa valtion rataverkosta ja toimii myös raken-tamis- ja kunnossapitourakoitsijoiden tilaajana. Lisäksi työtä varten haastateltiin kokeneita alan ammattilaisia.
Työn tuloksena annettiin lukijalle kokonaiskuva siitä, kuinka hyvällä suunnittelulla ja huolellisella toteutuksella saadaan suoritettua pölkynvaihtourakka alusta loppuun onnistuneesti, minkä loppu-tuloksena on geometriset vaatimukset täyttävä liikennöitävä rata.
Tässä työssä tavoitteena oli perehtyä mäntypuiseen ratapölkkyyn kiinnityksineen ja käyttöikänsä päättäneen pölkyn uusimiseen. Lisäksi tavoitteena oli antaa kokonaiskuva pölkynvaihdon työvai-heista ja niiden merkityksestä.
Pohjatietona selvitettiin rataverkon historiaa ja nykytilannetta, sekä käytiin yleisesti läpi radan päällysrakenteeseen kuuluvia osia ja niiden merkityksiä. Perehdyttiin yksityiskohtaisemmin puu-ratapölkyn, kiinnikkeiden, aluslevyjen ja tukikerroksen teknisiin toimitusehtoihin ja käytännön toteutuksiin.
Suurena osana lähteistä toimi Väylävirasto, joka vastaa valtion rataverkosta ja toimii myös raken-tamis- ja kunnossapitourakoitsijoiden tilaajana. Lisäksi työtä varten haastateltiin kokeneita alan ammattilaisia.
Työn tuloksena annettiin lukijalle kokonaiskuva siitä, kuinka hyvällä suunnittelulla ja huolellisella toteutuksella saadaan suoritettua pölkynvaihtourakka alusta loppuun onnistuneesti, minkä loppu-tuloksena on geometriset vaatimukset täyttävä liikennöitävä rata.