Myeloproliferatiiviset sairaudet : oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille
Rantala, Emma (2024)
Rantala, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404176773
Tiivistelmä
Hematologia on yksi bioanalyytikkokoulutukseen kuuluvista erikoisaloista ja opintokokonaisuuksien keskiössä on verisolujen muodostumisen ja veren hyytymisen vaiheiden ymmärtäminen sekä verisolujen tunnistamisen opettelu.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on mahdollistaa opiskelijan syvällisempi perehtyminen hematologisiin myeloproliferatiivisiin sairauksiin. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia yhtenäinen ja helppolukuinen oppimateriaali, millä tuetaan bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimista ja osaamista kliinisen hematologian veritautien opinnoissa sekä käytännön harjoittelujaksolla.
Opinnäytetyön tuotoksena laaditussa oppimateriaalissa kuvataan kolme yleisintä myeloproliferatiivista sairautta: Polysytemia vera, Myelofibroosi ja Essentiaalinen trombosytemia. Materiaalissa käydään läpi näiden sairauksien syntyä, oireita, mahdollisia hoitomuotoja sekä näkymää verenkuvassa. Oppimateriaali koostettiin tämän opinnäytetyöraportin teoriasisällöstä ja siihen perustuen laadittiin kysymyksiä, joiden avulla sisältöä on mahdollista kerrata itsenäisesti. Haematology is one of the study branches of biomedical laboratory science and the focus of haematology studies is in understanding the phases of blood cell production and coagulation and learning to identify blood cells.
The aim of this thesis is to enable further understanding of haematological myeloproliferative neoplasms for biomedical laboratory science students. The purpose of this functional bachelor’s thesis was to produce a coherent and easily readable learning material which supports students’ learning and competence in haematology studies and during practical training.
The learning material describes three most common myeloproliferative neoplasms: Polycythemia vera, Myelofibrosis and Essential thrombocythemia. The origin, symptoms, possible treatments and view in the blood count for each neoplasm will be reviewed in the material. The learning material is based on the theory presented in this thesis report and some theory-based questions were also made to provide the possibility for independent repetition.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on mahdollistaa opiskelijan syvällisempi perehtyminen hematologisiin myeloproliferatiivisiin sairauksiin. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia yhtenäinen ja helppolukuinen oppimateriaali, millä tuetaan bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimista ja osaamista kliinisen hematologian veritautien opinnoissa sekä käytännön harjoittelujaksolla.
Opinnäytetyön tuotoksena laaditussa oppimateriaalissa kuvataan kolme yleisintä myeloproliferatiivista sairautta: Polysytemia vera, Myelofibroosi ja Essentiaalinen trombosytemia. Materiaalissa käydään läpi näiden sairauksien syntyä, oireita, mahdollisia hoitomuotoja sekä näkymää verenkuvassa. Oppimateriaali koostettiin tämän opinnäytetyöraportin teoriasisällöstä ja siihen perustuen laadittiin kysymyksiä, joiden avulla sisältöä on mahdollista kerrata itsenäisesti.
The aim of this thesis is to enable further understanding of haematological myeloproliferative neoplasms for biomedical laboratory science students. The purpose of this functional bachelor’s thesis was to produce a coherent and easily readable learning material which supports students’ learning and competence in haematology studies and during practical training.
The learning material describes three most common myeloproliferative neoplasms: Polycythemia vera, Myelofibrosis and Essential thrombocythemia. The origin, symptoms, possible treatments and view in the blood count for each neoplasm will be reviewed in the material. The learning material is based on the theory presented in this thesis report and some theory-based questions were also made to provide the possibility for independent repetition.