Hoidon tarpeen arviointi ja sen kirjaaminen työterveyshuollossa
Mäki, Annukka (2024)
Mäki, Annukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404136407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404136407
Tiivistelmä
Hoidon tarpeen arviointi työterveyshuollossa on vaativa tehtävä, jossa hoitajan on toimittava itsenäisesti ja päätettävä asiakkaan hoidon tarpeesta. Arviointityö on keskeistä työterveyspainotteisen sairaanhoidon toimivuuden kannalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Härmämedi Oy:n työterveyshuollon ammattihenkilöiden kokemuksia ja kehittämisehdotuksia puhelimessa tapahtuvasta hoidon tarpeen arvioinnista ja sen kirjaamisesta. Tutkimuksen tavoitteena oli yhtenäistää prosessia. Tutkimustulosten perusteella oli tavoitteena kehittää Härmämedi Oy:lle oma prosessikuvaus sekä yhtenäinen oire- ja tulosyykohtainen ohjeistus ja löytää ohjeistukselle toimiva sovellus potilastietojärjestelmään.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsitteli hoidon tarpeen arviointia ja sen kirjaamista, työterveyshuoltoa sekä työterveyspainotteista sairaanhoitoa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin kahta erillistä tutkimusaineistoa. Ensimmäinen aineisto hankittiin hoitajilta ja työfysioterapeuteilta (n=12) ryhmämuotoisena teemahaastatteluna. Teemahaastattelun tulosten pohjalta muodostettiin täydentävä aineisto, joka koottiin lääkäreiltä (n=5) sähköisesti puolistrukturoidulla avoimilla kysymyksillä. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat hoidon tarpeen arviointia tukeviksi tekijöiksi ammattiosaamisen, työkokemuksen ja kollegiaalisuuden. Tärkeänä pidetään toimintaympäristön kannalta mahdollisuutta puheluiden huolelliseen ja rauhalliseen käsittelyyn sekä riittäviä resursseja. Kehittämiskohteiksi koetaan moniammatillisuuden huomioiminen, asiakasyritysten sopimustietojen selkiyttäminen, kirjaukset asiakaskontakteista sekä puhelua ja kirjausta ohjaavien tulosyykohtaisten fraasien käyttöönotto. Vahvistamalla tekijöitä, jotka tukevat hoidon tarpeen arviointia, voidaan parantaa työn laatua ja tehokkuutta. Tulosten pohjalta Härmämedi Oy:lle kehitettiin hoidon tarpeen arviointi prosessikaavio sekä oire- ja tulosyykohtaista arviointia ohjaava sovellus potilastietojärjestelmään.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsitteli hoidon tarpeen arviointia ja sen kirjaamista, työterveyshuoltoa sekä työterveyspainotteista sairaanhoitoa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin kahta erillistä tutkimusaineistoa. Ensimmäinen aineisto hankittiin hoitajilta ja työfysioterapeuteilta (n=12) ryhmämuotoisena teemahaastatteluna. Teemahaastattelun tulosten pohjalta muodostettiin täydentävä aineisto, joka koottiin lääkäreiltä (n=5) sähköisesti puolistrukturoidulla avoimilla kysymyksillä. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittavat hoidon tarpeen arviointia tukeviksi tekijöiksi ammattiosaamisen, työkokemuksen ja kollegiaalisuuden. Tärkeänä pidetään toimintaympäristön kannalta mahdollisuutta puheluiden huolelliseen ja rauhalliseen käsittelyyn sekä riittäviä resursseja. Kehittämiskohteiksi koetaan moniammatillisuuden huomioiminen, asiakasyritysten sopimustietojen selkiyttäminen, kirjaukset asiakaskontakteista sekä puhelua ja kirjausta ohjaavien tulosyykohtaisten fraasien käyttöönotto. Vahvistamalla tekijöitä, jotka tukevat hoidon tarpeen arviointia, voidaan parantaa työn laatua ja tehokkuutta. Tulosten pohjalta Härmämedi Oy:lle kehitettiin hoidon tarpeen arviointi prosessikaavio sekä oire- ja tulosyykohtaista arviointia ohjaava sovellus potilastietojärjestelmään.