Koulukiusaaminen koulun sosiaalityön näkökulmasta
Rinne, Tiina; Vilén, Jukka (2024)
Rinne, Tiina
Vilén, Jukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116311
Tiivistelmä
Koulukiusaaminen on erittäin ajankohtainen ilmiö, jonka jatkotutkimustarve on huomattava. Vaikka koulukiusaaminen on vähentynyt viimeisen 10 vuoden aikana, koskettaa kyseinen ilmiö suurta osaa lapsista ja nuorista. Lisäksi kiusaaminen on saanut uusia piirteitä sosiaalisen median kautta ja oppilaiden välinen kouluväkivalta on kasvanut.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa koulusosiaalityön tavoista puuttua koulukiusaamisen ja täten myös lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisääminen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista koulukiusaamista ilmenee, miten siihen puututaan ja miten koulukiusaamista ennaltaehkäisevää työtä voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyössä on koottu yhteen tietoa koulun sosiaalityön mahdollisuuksista vastata koulussa ilmeneviin sosiaalisiin haasteisiin, kuten koulukiusaamiseen. Tämän ilmiön tutkimiseen on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja pyritty kolmen tutkimuskysymyksen kautta löytämään tehokkaampia keinoja lisätä oppilaiden hyvinvointia peruskoulussa ja näin ollen vaikuttaa myös kiusaamisen ennaltaehkäisyyn.
Tietoperustana on käytetty sosiaalialalle ajankohtaisia lähteitä, jotka liittyivät pääosin koulumaailmaan. Teoriaosiossa käsiteltiin koulun sosiaalityötä ja siihen liittyvää lainsäädäntöä, koulukiusaamista ja hyvinvointia. Kirjallisuuskatsauksen aineistona toimi kuusi eri tutkimusta liittyen koulusosiaalityöhön ja -kiusaamiseen sekä niihin liittyviin teemoihin. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen keskeisimpinä tuloksina ilmenivät kiusaamistapausten ilmenemisen haasteet, jolloin kiusaamista ei ole aina niin yksinkertaista tunnistaa, joka vaikuttaa suoranaisesti siihen, että kiusaamisen ilmenemisen määrittely on myös haastavampaa. Koulun sosiaalityön avulla kiusaamistapaukseen puuttuminen oli kuitenkin selkeäjakoinen, koska niin ennaltaehkäisevällä työllä, korjaavalla työllä ja kodin sekä koulun välisellä yhteistyöllä on merkittävä rooli kiusaamistapauksiin puututtaessa. Tuloksissa oli kuitenkin merkittävää se, ettei kaikilla kouluilla ole aina selkeitä puuttumisvastuita tai -menetelmiä kiusaamiseen Kiusaamista ennaltaehkäisevän työn kannalta keskeinen tulos oli ryhmäyttäminen. Koulukiusaamista ennaltaehkäisevän työn kehittäminen on kaikista tehokkainta ja siihen työmuotoon panostamalla pyritään ehkäisemään suurimpien ongelmien syntymistä ja erilaisten haasteiden kasautumista.
Jatkotutkimukset ovat tarpeellisia koulukiusaamistapausten tutkimisessa sekä kiusaamista ehkäisevän, että sitä korjaavan työn kehittämisessä. Keskeisimpiä jatkotutkimusideoita olivat kiusaamisesta kertomisen helpottaminen, onnistunut ryhmäyttäminen, kiusaamistilanteiden roolit ja erityisesti kiusaajan huomiointi, sosiaalisen median tuomat haasteet sekä yhteiskunnallisen aseman ja kiusaamiskokemusten välinen yhteys.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa koulusosiaalityön tavoista puuttua koulukiusaamisen ja täten myös lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisääminen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista koulukiusaamista ilmenee, miten siihen puututaan ja miten koulukiusaamista ennaltaehkäisevää työtä voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyössä on koottu yhteen tietoa koulun sosiaalityön mahdollisuuksista vastata koulussa ilmeneviin sosiaalisiin haasteisiin, kuten koulukiusaamiseen. Tämän ilmiön tutkimiseen on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja pyritty kolmen tutkimuskysymyksen kautta löytämään tehokkaampia keinoja lisätä oppilaiden hyvinvointia peruskoulussa ja näin ollen vaikuttaa myös kiusaamisen ennaltaehkäisyyn.
Tietoperustana on käytetty sosiaalialalle ajankohtaisia lähteitä, jotka liittyivät pääosin koulumaailmaan. Teoriaosiossa käsiteltiin koulun sosiaalityötä ja siihen liittyvää lainsäädäntöä, koulukiusaamista ja hyvinvointia. Kirjallisuuskatsauksen aineistona toimi kuusi eri tutkimusta liittyen koulusosiaalityöhön ja -kiusaamiseen sekä niihin liittyviin teemoihin. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Kirjallisuuskatsauksen keskeisimpinä tuloksina ilmenivät kiusaamistapausten ilmenemisen haasteet, jolloin kiusaamista ei ole aina niin yksinkertaista tunnistaa, joka vaikuttaa suoranaisesti siihen, että kiusaamisen ilmenemisen määrittely on myös haastavampaa. Koulun sosiaalityön avulla kiusaamistapaukseen puuttuminen oli kuitenkin selkeäjakoinen, koska niin ennaltaehkäisevällä työllä, korjaavalla työllä ja kodin sekä koulun välisellä yhteistyöllä on merkittävä rooli kiusaamistapauksiin puututtaessa. Tuloksissa oli kuitenkin merkittävää se, ettei kaikilla kouluilla ole aina selkeitä puuttumisvastuita tai -menetelmiä kiusaamiseen Kiusaamista ennaltaehkäisevän työn kannalta keskeinen tulos oli ryhmäyttäminen. Koulukiusaamista ennaltaehkäisevän työn kehittäminen on kaikista tehokkainta ja siihen työmuotoon panostamalla pyritään ehkäisemään suurimpien ongelmien syntymistä ja erilaisten haasteiden kasautumista.
Jatkotutkimukset ovat tarpeellisia koulukiusaamistapausten tutkimisessa sekä kiusaamista ehkäisevän, että sitä korjaavan työn kehittämisessä. Keskeisimpiä jatkotutkimusideoita olivat kiusaamisesta kertomisen helpottaminen, onnistunut ryhmäyttäminen, kiusaamistilanteiden roolit ja erityisesti kiusaajan huomiointi, sosiaalisen median tuomat haasteet sekä yhteiskunnallisen aseman ja kiusaamiskokemusten välinen yhteys.