Ryhmäyttäminen ala- ja yläluokkien siirtymävaiheessa: "Parkanon malli"
Reko, Piia (2024)
Reko, Piia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404116317
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja dokumentoida Parkanon yhtenäiskoulun seitsemännen luokan aloittavien oppilaiden ryhmäyttämistä ja siihen liittyvää suunnittelu- ja toteutusprosessia. Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa ja kuvata seitsemäsluokkalaisten ryhmäyttämisen prosessia siten, että jatkossa ryhmäyttämistä olisi vaivatonta suunnitella ja toteuttaa tähän perehdytysmateriaaliin nojaten.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan seitsemännen luokan oppilaaseen liittyviä aiheita kuten subjektiivinen nuoruus, nuoren kohtaaminen, ryhmä ja ryhmäyttäminen. Teoriaosuudessa keskeisinä lähteinä toimivat sekä valtakunnallinen että paikallinen perusopetussuunnitelma ja opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa kuvataan ryhmäyttämisen suunnittelun prosessia ja sen eri vaiheita sekä luokkakohtaisten ryhmäyttämispäivien suunnitelmien mukaista toteuttamista.
Ryhmäyttämistä suunniteltiin ja toteutettiin kolmelle aloittavalle seitsemännelle luokalle syyslukukaudella 2023. Ryhmäyttäminen tapahtui luokkakohtaisina ryhmäyttämispäivinä, jotka toteutettiin 29.–31.8.2023 Vahojärven leirikeskuksessa Parkanossa. Oppilaiden osallisuus oli olennainen osa ryhmäyttämisen suunnittelua sekä arviointia. Tämä toteutettiin kahdella oppilaille suunnatulla Google Forms kyselyllä. Ensimmäinen kysely sisälsi kysymyksiä koskien oppilaiden ryhmäytymiseen liittyviä odotuksista ja toiveita. Kysely toteutettiin yläkoulun ensimmäisenä päivänä (N 55). Toinen kysely koskien ryhmäyttämisen jälkeisiä tunnelmia, kokemuksia ja palautetta toteutettiin viikolla 43 eli noin kahden kuukauden kuluttua ryhmäyttämisestä (N 58).
Oppilaiden ja ryhmäyttämistiimin palautteen mukaan toteutettu ryhmäyttäminen oli onnistunutta ja saavutti sille asetetut tavoitteet. Opinnäytetyön teoriaosuuden ja toiminnallisen osuuden tuloksena syntyi kirjallinen kuvaus ryhmäyttämisen suunnittelusta ja sen toiminnallisesta prosessista Parkanon yhtenäiskoulussa eli niin kutsuttu ”Parkanon malli”. Syntynyt materiaali tulee toimimaan oppaana tulevissa ryhmäyttämisprosesseissa.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan seitsemännen luokan oppilaaseen liittyviä aiheita kuten subjektiivinen nuoruus, nuoren kohtaaminen, ryhmä ja ryhmäyttäminen. Teoriaosuudessa keskeisinä lähteinä toimivat sekä valtakunnallinen että paikallinen perusopetussuunnitelma ja opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa kuvataan ryhmäyttämisen suunnittelun prosessia ja sen eri vaiheita sekä luokkakohtaisten ryhmäyttämispäivien suunnitelmien mukaista toteuttamista.
Ryhmäyttämistä suunniteltiin ja toteutettiin kolmelle aloittavalle seitsemännelle luokalle syyslukukaudella 2023. Ryhmäyttäminen tapahtui luokkakohtaisina ryhmäyttämispäivinä, jotka toteutettiin 29.–31.8.2023 Vahojärven leirikeskuksessa Parkanossa. Oppilaiden osallisuus oli olennainen osa ryhmäyttämisen suunnittelua sekä arviointia. Tämä toteutettiin kahdella oppilaille suunnatulla Google Forms kyselyllä. Ensimmäinen kysely sisälsi kysymyksiä koskien oppilaiden ryhmäytymiseen liittyviä odotuksista ja toiveita. Kysely toteutettiin yläkoulun ensimmäisenä päivänä (N 55). Toinen kysely koskien ryhmäyttämisen jälkeisiä tunnelmia, kokemuksia ja palautetta toteutettiin viikolla 43 eli noin kahden kuukauden kuluttua ryhmäyttämisestä (N 58).
Oppilaiden ja ryhmäyttämistiimin palautteen mukaan toteutettu ryhmäyttäminen oli onnistunutta ja saavutti sille asetetut tavoitteet. Opinnäytetyön teoriaosuuden ja toiminnallisen osuuden tuloksena syntyi kirjallinen kuvaus ryhmäyttämisen suunnittelusta ja sen toiminnallisesta prosessista Parkanon yhtenäiskoulussa eli niin kutsuttu ”Parkanon malli”. Syntynyt materiaali tulee toimimaan oppaana tulevissa ryhmäyttämisprosesseissa.