Autismikirjon lasten aistitiedon käsittelyn tukemisen keinot toimintaterapiassa
Lammi, Sonja (2024)
Lammi, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404096139
Tiivistelmä
Autismikirjon häiriön diagnoosit ovat lisääntyneet merkittävästi viime vuosina. Nykypäivän yhteiskunnan ärsyketulva ja sosiaalinen kuormitus voivat aiheuttaa haasteita ja stressiä erityisesti autismikirjon lapsille, joilla on aistitiedon käsittelyn haasteita. Samaan aikaan autismikirjoon liittyvien aistioireiden merkitys on tunnistettu keskeiseksi osaksi oirekuvaa. Aistioireista seuraa autismikirjon lapsille muun muassa ahdistusta ja stressiä.
Opinnäytetyössä kuvattiin autismikirjon lasten aistitiedon käsittelyn ongelmaa tarkastelemalla toimintaterapian tuoreimpia keinoja vuosilta 2018–2023. Tarkoituksena oli ymmärtää, mihin toimintaterapian tuen keinot kohdentuvat ja tuoda esille tietoa, joka kuvaa nimenomaan tämänhetkistä tilannetta ja ymmärrystä aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakua tehtiin tietokannoissa Medic, CINAHL Ultimate, PubMed, Cochrane Library, OTseeker, MEDLINE, Ovid, ProQuest ja Sage Journals. Katsauksen aineistoksi valikoitui vuosilta 2018–2023 viisi vertaisarvioitua alkuperäistutkimusta, joissa on tarkasteltu 3–15-vuotiaiden autismikirjon lasten aistitiedon käsittelyn ongelman interventiokeinoja.
Mukaan valittuja tutkimuksia analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla teemoittelemalla. Tuloksena näyttäytyi, millaisia ovat tämänhetkisessä kuntoutuksessa tärkeimmät ja vaikuttavimmat interventiokeinot ja mihin osa-alueisiin ne kohdistuvat osana lapsen kokonaisvaltaista kuntoutusta toimintaterapiassa.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena näyttäytyi, että vuosien 2018–2023 aikaisen tutkimuksen mukaan autismikirjon lasten aistitiedon käsittelyn ongelman tuki toimintaterapiassa voidaan kohdentaa vanhempien auttamiseen lapsen toiminnallisuuden tukemiseksi, päivittäisten toimintojen suorittamiseen tai sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Lapsen yksilötekijöiden huomioiminen mahdollistaa sen, että esimerkiksi lapsen aistitarpeet tulevat huomioiduiksi terapiassa asiakaslähtöisesti läpi kuntoutusprosessin.
Opinnäytetyössä kuvattiin autismikirjon lasten aistitiedon käsittelyn ongelmaa tarkastelemalla toimintaterapian tuoreimpia keinoja vuosilta 2018–2023. Tarkoituksena oli ymmärtää, mihin toimintaterapian tuen keinot kohdentuvat ja tuoda esille tietoa, joka kuvaa nimenomaan tämänhetkistä tilannetta ja ymmärrystä aiheesta.
Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhakua tehtiin tietokannoissa Medic, CINAHL Ultimate, PubMed, Cochrane Library, OTseeker, MEDLINE, Ovid, ProQuest ja Sage Journals. Katsauksen aineistoksi valikoitui vuosilta 2018–2023 viisi vertaisarvioitua alkuperäistutkimusta, joissa on tarkasteltu 3–15-vuotiaiden autismikirjon lasten aistitiedon käsittelyn ongelman interventiokeinoja.
Mukaan valittuja tutkimuksia analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla teemoittelemalla. Tuloksena näyttäytyi, millaisia ovat tämänhetkisessä kuntoutuksessa tärkeimmät ja vaikuttavimmat interventiokeinot ja mihin osa-alueisiin ne kohdistuvat osana lapsen kokonaisvaltaista kuntoutusta toimintaterapiassa.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena näyttäytyi, että vuosien 2018–2023 aikaisen tutkimuksen mukaan autismikirjon lasten aistitiedon käsittelyn ongelman tuki toimintaterapiassa voidaan kohdentaa vanhempien auttamiseen lapsen toiminnallisuuden tukemiseksi, päivittäisten toimintojen suorittamiseen tai sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Lapsen yksilötekijöiden huomioiminen mahdollistaa sen, että esimerkiksi lapsen aistitarpeet tulevat huomioiduiksi terapiassa asiakaslähtöisesti läpi kuntoutusprosessin.