Markkinointi Twitch-suoratoistopalvelussa - katsojien kokemukset
Peltonen, Eetu; Malinen, Veeti (2024)
Peltonen, Eetu
Malinen, Veeti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404085963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404085963
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, millaisia kokemuksia Twitchin käyttäjillä on alustalla tapahtuvasta markkinoinnista ja millä tavoin markkinointi vaikuttaa heidän katselukokemukseensa. Tavoitteena oli selvittää, miten markkinointi vaikuttaa Twitch-käyttäjien kokemuksiin ja millaisia mielipiteitä käyttäjillä on alustalla tapahtuvasta markkinoinnista. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tukee tutkimuksen aihetta sekä tulosten analysointia. Teoreettisen viitekehyksen avulla tutkimuksen tuloksia on helpompi ymmärtää teoreettiselta pohjalta. Teorialuvuissa käsitellään markkinointia, sponsorimarkkinointia, vaikuttajamarkkinointia, asiakkaiden merkitystä markkinoinnissa ja merkityksellisiä tekijöitä asiakkaille markkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 52 henkilöä. Kyselyn tulosten perusteella kävi ilmi, että suurin osa vastaajista koki Twitchissä tapahtuvan markkinoinnin vaikuttavan heidän katselukokemukseensa. Erityisesti mainonnan määrä ja laatu nähtiin merkittävinä tekijöinä. Monet ilmaisivat kiinnostuksensa markkinointia kohtaan, kun se oli sisällytetty luontevasti osaksi suoratoistolähetystä. Lisäksi monet korostivat mainonnan vaikuttavan heidän ostopäätöksiinsä, kun se oli relevanttia ja tarpeellista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Twitchissä harjoitettavan markkinoinnin tulisi olla harkittua ja kohdennettua vastaajien tarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Tulokset tarjoavat yrityksille arvokasta tietoa siitä, millaista markkinointia Twitchissä kannattaa toteuttaa. Esimerkiksi vastaajat suosivat markkinointisisältöä, joka tarjosi heille lisäarvoa, kuten alennuksia tai tuote-esittelyjä. Tämä auttaa yrityksiä muokkaamaan markkinointistrategioitaan vastaamaan paremmin Twitchin yleisön odotuksia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys tukee tutkimuksen aihetta sekä tulosten analysointia. Teoreettisen viitekehyksen avulla tutkimuksen tuloksia on helpompi ymmärtää teoreettiselta pohjalta. Teorialuvuissa käsitellään markkinointia, sponsorimarkkinointia, vaikuttajamarkkinointia, asiakkaiden merkitystä markkinoinnissa ja merkityksellisiä tekijöitä asiakkaille markkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 52 henkilöä. Kyselyn tulosten perusteella kävi ilmi, että suurin osa vastaajista koki Twitchissä tapahtuvan markkinoinnin vaikuttavan heidän katselukokemukseensa. Erityisesti mainonnan määrä ja laatu nähtiin merkittävinä tekijöinä. Monet ilmaisivat kiinnostuksensa markkinointia kohtaan, kun se oli sisällytetty luontevasti osaksi suoratoistolähetystä. Lisäksi monet korostivat mainonnan vaikuttavan heidän ostopäätöksiinsä, kun se oli relevanttia ja tarpeellista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Twitchissä harjoitettavan markkinoinnin tulisi olla harkittua ja kohdennettua vastaajien tarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Tulokset tarjoavat yrityksille arvokasta tietoa siitä, millaista markkinointia Twitchissä kannattaa toteuttaa. Esimerkiksi vastaajat suosivat markkinointisisältöä, joka tarjosi heille lisäarvoa, kuten alennuksia tai tuote-esittelyjä. Tämä auttaa yrityksiä muokkaamaan markkinointistrategioitaan vastaamaan paremmin Twitchin yleisön odotuksia.