Vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus kuluttajan kansainvälisiin ostopäätöksiin
Behr, Jasmin (2024)
Behr, Jasmin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202404055786
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vaikuttajamarkkinoinnin vaikutusta kuluttajien kansainvälisiin ostopäätöksiin. Työn tavoitteena on tutkia kattavasti kyselyn avulla, miten erilaiset tekijät vaikuttavat kuluttajien päätöksiin ostaa vaikuttajien markkinoimia tuotteita kansainvälisiltä markkinoilta.
Opinnäytetyö rakentuu neljästä osasta, jotka ovat johdanto, teoreettinen osuus, empiirinen osuus ja tutkimuksen analysointi sekä johtopäätökset. Teoreettisessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin, sosiaaliseen mediaan, joka on rajattu Instagramiin, kansainväliseen kuluttamiseen ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Työn empiirinen osio toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, joka oli kyselytutkimus. Empiirisessä osassa käydään läpi tutkimuksen tuloksia ja niiden analysointia. Kyselytutkimus tavoitti yhteensä 80 henkilöä.
Tutkimustulokset ja työn teoreettinen viitekehys osoittivat yhdessä, että vaikuttajamarkkinointi on tehokas tapa markkinoida tuotteita kansainvälisesti, ja sillä on suurta vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin. Kyselytutkimuksen avulla saatiin laajaa informaatiota sekä mielipidettä kuluttajilta. Vaikuttajamarkkinointi antaa kansainvälisille yrityksille hyvät mahdollisuudet tavoittaa kuluttajia ympäri maailmaa.
Opinnäytetyö rakentuu neljästä osasta, jotka ovat johdanto, teoreettinen osuus, empiirinen osuus ja tutkimuksen analysointi sekä johtopäätökset. Teoreettisessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin, sosiaaliseen mediaan, joka on rajattu Instagramiin, kansainväliseen kuluttamiseen ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Työn empiirinen osio toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena, joka oli kyselytutkimus. Empiirisessä osassa käydään läpi tutkimuksen tuloksia ja niiden analysointia. Kyselytutkimus tavoitti yhteensä 80 henkilöä.
Tutkimustulokset ja työn teoreettinen viitekehys osoittivat yhdessä, että vaikuttajamarkkinointi on tehokas tapa markkinoida tuotteita kansainvälisesti, ja sillä on suurta vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin. Kyselytutkimuksen avulla saatiin laajaa informaatiota sekä mielipidettä kuluttajilta. Vaikuttajamarkkinointi antaa kansainvälisille yrityksille hyvät mahdollisuudet tavoittaa kuluttajia ympäri maailmaa.