Ensiaputilaisuuden ja ensiapuohjeiden kehittäminen palvelumuotoilulla Matkakeidas Oy:n henkilökunnalle
Lampinen, Juuli; Veikkola, Kirsi (2024)
Lampinen, Juuli
Veikkola, Kirsi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275288
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Matkakeidas Oy. Tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida ensiaputilaisuus Matkakeidas Oy:n henkilöstölle, sekä kehittää sen pohjalta ensiaputilaisuuden koulutusmalli ja ensiapuohjeet. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Matkakeidas Oy:n henkilöstön tiedollista ja taidollista ensiapuvalmiutta ja ensiapuosaamista. Matkakeidas Oy:n lakisäänteinen ensiapuvalmius täyttyi, mutta henkilöstö oli tiedoltaan ja taidoiltaan eritasoisia.
Tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi ravintola-alan työtapaturmat ja niiden ensiapu, ensiapuvalmiuden vahvistaminen ohjaamalla sekä ensiapuohjeet. Tämän opinnäytetyön menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun vaiheet koostuivat Moritzin (2005) mukaan asiakasymmärryksestä, konseptoinnista, tuotantoon saattamisesta, kehittämisestä ja jalkauttamisesta. Asiakasymmärrysvaiheessa tiedonhankinta menetelminä käytettiin teemahaastattelua, avointa keskustelua ja havainnointia. Näillä menetelmillä kartoitettiin työelämäkumppanin ongelmakohtia, ympäristöä, henkilöstöä ja ensiapuvalmiutta. Konseptointivaiheessa asiakasymmärrys vaiheessa kerätyt tiedot koostettiin ensiapuohjaustilaisuuden suunnitelmaksi, jota kokeiltiin ja kehitettiin tuotantoon saattamis- ja kehittämisvaiheessa Matkakeidas Oy:n tiloissa. Ensiapuohjaustilaisuuden osallistujat koostuivat Matkakeidas Oy:n henkilöstöstä. Suurin osa osallistujista oli ensikertalaisia. Palautetta kerättiin osallistujilta palautekyselyllä.
Ensiaputilaisuuden pohjalta muodostettiin ensiapukoulutusmalli ja ensiapuohjeet. Ensiapukoulutusmallia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa muissa samankaltaisissa ympäristöissä tukemaan ravintola-alan henkilöstön ensiapuohjausta. Ensiapuohjeet luovutettiin Matkakeidas Oy:n vapaaseen käyttöön, ohjeet tukevat myös ensiapukoulutusmallin mukaista ohjausta ja voidaan jakaa ohjaukseen osallistuville henkilöille.
Tämän opinnäytetyön kehittämisehdotuksina suositeltiin Matkakeidas Oy:tä hankkimaan jokaiseen yksikköön defibrillaattori ja järjestämään kaikille Matkakeidas Oy:n henkilöstöllä ensiapukoulutusta joka kolmas vuosi. Matkakeidas Oy acted as the working life partner of this thesis. The objective was to plan, implement and evaluate first aid training for the personnel of Matkakeidas Oy, as well as to develop a first aid training model and first aid instructions based on it. The purpose of the thesis was to increase the knowledge and skills of Matkakeidas Oy personnel’s first aid readiness and competence. Matkakeidas Oy's statutory first aid preparedness was fulfilled, but the personnel had different levels of knowledge and skills. The shift managers had solid first aid skills, but the first aid skills of other personnel varied.
The theoretical framework of this thesis included work accidents in the restaurant industry and their first aid, strengthening first aid readiness by guiding and first aid instructions. Service design was used as the method of this thesis. According to Moritz (2005), the stages of service design consist of customer understanding, conceptualization, production, development and implementation. In the customer understanding phase, theme interviews, open discussion and observation were used as data acquisition methods. These methods were used to map the problem areas, environment, personnel and first aid readiness of the working life partner. In the conceptualization phase, the information collected in the customer understanding phase was compiled into a plan for the first aid guidance session, which was tested and developed in the production and development phase at Matkakeidas Oy's premises. The participants of the first aid guidance session consisted of the personnel of Matkakeidas Oy. Most of the participants were first timers. Feedback was collected from the participants using a feedback survey.
Based on the first aid event, a first aid training model and first aid instructions were created. The first aid training model can be used in the future in other similar environments to support the first aid guidance of restaurant staff. The first aid instructions were handed over to Matkakeidas Oy for free use, the instructions also support guidance according to the first aid training model and can be distributed to the persons participating in the guidance.
As suggestions for the development of this thesis, Matkakeidas Oy was recommended to acquire a defibrillator for each unit and to organize first aid training for all Matkakeidas Oy personnel every three years.
Tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimi ravintola-alan työtapaturmat ja niiden ensiapu, ensiapuvalmiuden vahvistaminen ohjaamalla sekä ensiapuohjeet. Tämän opinnäytetyön menetelmänä käytettiin palvelumuotoilua. Palvelumuotoilun vaiheet koostuivat Moritzin (2005) mukaan asiakasymmärryksestä, konseptoinnista, tuotantoon saattamisesta, kehittämisestä ja jalkauttamisesta. Asiakasymmärrysvaiheessa tiedonhankinta menetelminä käytettiin teemahaastattelua, avointa keskustelua ja havainnointia. Näillä menetelmillä kartoitettiin työelämäkumppanin ongelmakohtia, ympäristöä, henkilöstöä ja ensiapuvalmiutta. Konseptointivaiheessa asiakasymmärrys vaiheessa kerätyt tiedot koostettiin ensiapuohjaustilaisuuden suunnitelmaksi, jota kokeiltiin ja kehitettiin tuotantoon saattamis- ja kehittämisvaiheessa Matkakeidas Oy:n tiloissa. Ensiapuohjaustilaisuuden osallistujat koostuivat Matkakeidas Oy:n henkilöstöstä. Suurin osa osallistujista oli ensikertalaisia. Palautetta kerättiin osallistujilta palautekyselyllä.
Ensiaputilaisuuden pohjalta muodostettiin ensiapukoulutusmalli ja ensiapuohjeet. Ensiapukoulutusmallia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa muissa samankaltaisissa ympäristöissä tukemaan ravintola-alan henkilöstön ensiapuohjausta. Ensiapuohjeet luovutettiin Matkakeidas Oy:n vapaaseen käyttöön, ohjeet tukevat myös ensiapukoulutusmallin mukaista ohjausta ja voidaan jakaa ohjaukseen osallistuville henkilöille.
Tämän opinnäytetyön kehittämisehdotuksina suositeltiin Matkakeidas Oy:tä hankkimaan jokaiseen yksikköön defibrillaattori ja järjestämään kaikille Matkakeidas Oy:n henkilöstöllä ensiapukoulutusta joka kolmas vuosi.
The theoretical framework of this thesis included work accidents in the restaurant industry and their first aid, strengthening first aid readiness by guiding and first aid instructions. Service design was used as the method of this thesis. According to Moritz (2005), the stages of service design consist of customer understanding, conceptualization, production, development and implementation. In the customer understanding phase, theme interviews, open discussion and observation were used as data acquisition methods. These methods were used to map the problem areas, environment, personnel and first aid readiness of the working life partner. In the conceptualization phase, the information collected in the customer understanding phase was compiled into a plan for the first aid guidance session, which was tested and developed in the production and development phase at Matkakeidas Oy's premises. The participants of the first aid guidance session consisted of the personnel of Matkakeidas Oy. Most of the participants were first timers. Feedback was collected from the participants using a feedback survey.
Based on the first aid event, a first aid training model and first aid instructions were created. The first aid training model can be used in the future in other similar environments to support the first aid guidance of restaurant staff. The first aid instructions were handed over to Matkakeidas Oy for free use, the instructions also support guidance according to the first aid training model and can be distributed to the persons participating in the guidance.
As suggestions for the development of this thesis, Matkakeidas Oy was recommended to acquire a defibrillator for each unit and to organize first aid training for all Matkakeidas Oy personnel every three years.