Työntekijäkokemuksen kehittäminen osana vastuullista johtamista
Jaatinen, Emilia (2024)
Jaatinen, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403285365
Tiivistelmä
Positiivinen työntekijäkokemus on strateginen kilpailuetu liiketoiminnan suorituskyvyn ylläpitämisessä ja parantamisessa. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää toimeksiantajayrityksen henkilöstön kokema työntekijäkokemuksen nykytila ja siihen vaikuttavat tekijät. Selvityksestä saadun tiedon avulla tavoitteena oli luoda työntekijäkokemuksen kehityssuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Tutkimustavoite oli osaltaan kuvaileva, jolloin työntekijäkokemuksen nykytilaa selvittäessä pyrkimyksenä oli saada tietoon tosiasioita nykytilasta. Tutkimustavoite oli myös kartoittava, koska tutkimuksella pyrittiin kehittämistoimenpiteisiin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksen ja teemahaastattelun keinoin. Kyselytutkimus toteutettiin Lapin yliopiston kehittämän Quality of Working Life -kyselyn avulla. Kyselyaineiston analyysissä hyödynnettiin siihen liittyvää henkilöstökyselyn QWL-laskentapohjaa, joka analysoi jokaisen kysymyksen ja motivaatiotekijöiden keskiarvoja vastausten perusteella. Lisäksi toimeksiantajayrityksen eri työntekijöille toteutettiin kaikkiaan kuusi teemahaastattelua. Haastateltavat olivat työsuhteisia toimeksiantajayrityksessä erilaisissa tehtävänkuvissa. Heidän työkokemuksensa toimeksiantajayrityksessä vaihteli alle vuodesta yli neljään vuoteen.
Tutkimuksen avulla tunnistettiin millä tasolla henkilöstön kokema työntekijäkokemuksen nykytila oli sekä miten sitä kehittämällä voi vaikuttaa toimeksiantajayrityksen suorituskykyyn ja kestävään liiketoimintaan. Tutkimuksessa selvisi ne asiat, jotka vaikuttavat työntekijäkokemukseen positiivisesti ja negatiivisesti. Tuloksena syntyi toimeksiantajayritykselle tuotettu työntekijäkokemuksen kehityssuunnitelma, jossa kuvattiin työntekijäkokemukseen liitetty teoriapohja, toimeksiantajayrityksen työntekijäkokemuksen nykytila sekä toimenpide-ehdotukset työntekijäkokemuksen seuraamiseksi, ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
Työntekijäkokemuksen kehittäminen osana strategista henkilöstöjohtamista vaatii johdon sitoutumista. Kehittämällä työntekijäkokemusta on mahdollisuus kasvattaa organisaation liiketoiminnan suorituskykyä, kun sen työntekijät ovat sitoutuneempia, motivoituneempia ja hyvinvoivia. Organisaatioiden laajamittainen huomion kiinnittäminen työntekijäkokemuksen kehittämiseen ei ole sidoksissa vain yksittäisen organisaation menestystekijöihin. Sillä on vaikutusta suuremmassa mittakaavassa koko yhteiskunnalliseen hyvinvointiin. Tällöin organisaatiossa toteutettu yritysvastuu muodostaa myös laajempia yhteiskunnallisia positiivisia vaikutuksia toiminnallaan, joka on osa sosiaalisen yritysvastuun periaatteita.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksen ja teemahaastattelun keinoin. Kyselytutkimus toteutettiin Lapin yliopiston kehittämän Quality of Working Life -kyselyn avulla. Kyselyaineiston analyysissä hyödynnettiin siihen liittyvää henkilöstökyselyn QWL-laskentapohjaa, joka analysoi jokaisen kysymyksen ja motivaatiotekijöiden keskiarvoja vastausten perusteella. Lisäksi toimeksiantajayrityksen eri työntekijöille toteutettiin kaikkiaan kuusi teemahaastattelua. Haastateltavat olivat työsuhteisia toimeksiantajayrityksessä erilaisissa tehtävänkuvissa. Heidän työkokemuksensa toimeksiantajayrityksessä vaihteli alle vuodesta yli neljään vuoteen.
Tutkimuksen avulla tunnistettiin millä tasolla henkilöstön kokema työntekijäkokemuksen nykytila oli sekä miten sitä kehittämällä voi vaikuttaa toimeksiantajayrityksen suorituskykyyn ja kestävään liiketoimintaan. Tutkimuksessa selvisi ne asiat, jotka vaikuttavat työntekijäkokemukseen positiivisesti ja negatiivisesti. Tuloksena syntyi toimeksiantajayritykselle tuotettu työntekijäkokemuksen kehityssuunnitelma, jossa kuvattiin työntekijäkokemukseen liitetty teoriapohja, toimeksiantajayrityksen työntekijäkokemuksen nykytila sekä toimenpide-ehdotukset työntekijäkokemuksen seuraamiseksi, ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
Työntekijäkokemuksen kehittäminen osana strategista henkilöstöjohtamista vaatii johdon sitoutumista. Kehittämällä työntekijäkokemusta on mahdollisuus kasvattaa organisaation liiketoiminnan suorituskykyä, kun sen työntekijät ovat sitoutuneempia, motivoituneempia ja hyvinvoivia. Organisaatioiden laajamittainen huomion kiinnittäminen työntekijäkokemuksen kehittämiseen ei ole sidoksissa vain yksittäisen organisaation menestystekijöihin. Sillä on vaikutusta suuremmassa mittakaavassa koko yhteiskunnalliseen hyvinvointiin. Tällöin organisaatiossa toteutettu yritysvastuu muodostaa myös laajempia yhteiskunnallisia positiivisia vaikutuksia toiminnallaan, joka on osa sosiaalisen yritysvastuun periaatteita.