Vaikuttajamarkkinoinnin arvo
Häkkinen, Tea (2024)
Häkkinen, Tea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin arvoa. Tavoitteena oli tutkia, miten saadaan lisättyä arvostusta alalle ja miten luodaan arvoa vaikuttajilta yrityksille ja yrityksiltä vaikuttajille. Tutkimuskysymyksiksi asetettiin muun muassa vaikuttajien kokemus työnsä arvostuksesta sekä arvon tuottamisesta. Tutkimus perehtyi ainoastaan vaikuttajiin. Tutkimus ei pyrkinyt vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntijoiden tai kuluttajien
näkökulmiin vaikuttajamarkkinoinnin arvosta. Opinnäytetyö voi toimia ohjekirjana, joka selvittää, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja mitä vaikuttajilla on tarjottavanaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonhankinnassa käytettiin hyödyksi teemahaastattelua. Haastateltavaksi saatiin neljä sosiaalisen median vaikuttajaa, megavaikuttajaa, jotka tekevät kokoaikaisesti työtään sosiaalisen median vaikuttajana vankalla kokemuksella. Otannan koon myötä on kyseenalaistettava tulosten yleistäminen koskemaan koko perusjoukkoa. Haastateltavien
vastaukset kuitenkin todensivat tulosten saturoitumista. Opinnäytetyön teoriakehyksessä perehdyttiin vaikuttajamarkkinointiin, vaikuttajiin sekä arvon luomiseen. Tutkimuksen tietoperusta luotiin ajankohtaisten artikkeleiden, tutkimuksen, asiantuntijajulkaisujen ja alan kirjallisuuden pohjalle.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa vaikuttajilta siitä, mitä on vaikuttava markkinointi ja miten työn arvostus ja arvottaminen tapahtuu yhteistyössä yritysten kanssa vaikuttajamarkkinointia tehdessä. Tutkimustulokset korostivat vaikuttajamarkkinoinnin merkitystä digitaalisessa markkinoinnissa ja mitä haasteita alalla kohdataan. Tutkimustulokset tukivat teoriakehyksessä esiin nostettuja teorioita ja toivat myös esille oleellisia näkökulmia, joita aiemmat tutkimukset eivät olleet ilmiöstä nostaneet.
Lopputulokseksi valmistui selvitys siitä, miten vaikuttajat pystyvät tuottamaan arvoa yrityksille, joiden kanssa he tekevät töitä sekä mikä heidän työlleen tuottaa arvoa. Lisäksi mikä on vaikuttajamarkkinoinninarvo tällä hetkellä vaikuttajien näkökulmasta.
näkökulmiin vaikuttajamarkkinoinnin arvosta. Opinnäytetyö voi toimia ohjekirjana, joka selvittää, mitä vaikuttajamarkkinointi on ja mitä vaikuttajilla on tarjottavanaan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonhankinnassa käytettiin hyödyksi teemahaastattelua. Haastateltavaksi saatiin neljä sosiaalisen median vaikuttajaa, megavaikuttajaa, jotka tekevät kokoaikaisesti työtään sosiaalisen median vaikuttajana vankalla kokemuksella. Otannan koon myötä on kyseenalaistettava tulosten yleistäminen koskemaan koko perusjoukkoa. Haastateltavien
vastaukset kuitenkin todensivat tulosten saturoitumista. Opinnäytetyön teoriakehyksessä perehdyttiin vaikuttajamarkkinointiin, vaikuttajiin sekä arvon luomiseen. Tutkimuksen tietoperusta luotiin ajankohtaisten artikkeleiden, tutkimuksen, asiantuntijajulkaisujen ja alan kirjallisuuden pohjalle.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoa vaikuttajilta siitä, mitä on vaikuttava markkinointi ja miten työn arvostus ja arvottaminen tapahtuu yhteistyössä yritysten kanssa vaikuttajamarkkinointia tehdessä. Tutkimustulokset korostivat vaikuttajamarkkinoinnin merkitystä digitaalisessa markkinoinnissa ja mitä haasteita alalla kohdataan. Tutkimustulokset tukivat teoriakehyksessä esiin nostettuja teorioita ja toivat myös esille oleellisia näkökulmia, joita aiemmat tutkimukset eivät olleet ilmiöstä nostaneet.
Lopputulokseksi valmistui selvitys siitä, miten vaikuttajat pystyvät tuottamaan arvoa yrityksille, joiden kanssa he tekevät töitä sekä mikä heidän työlleen tuottaa arvoa. Lisäksi mikä on vaikuttajamarkkinoinninarvo tällä hetkellä vaikuttajien näkökulmasta.