Kokemusasiantuntijoiden kokemuksia osallistumisesta ammattikorkeakoulun mielenterveys- ja päihdetyön opetukseen
Pääjoki, Piia; Välimäki, Henna (2024)
Pääjoki, Piia
Välimäki, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403275284
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kokemusasiantuntijoiden kokemuksia mielenterveys- ja päihdetyön opetukseen osallistumisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa kokemusasiantuntijoiden osallistumisesta mielenterveys- ja päihdetyön opinnoissa opettajan työparina.
Kokemusasiantuntija on tässä opinnäytetyössä henkilö, jolla on kokemusta mielenterveys- ja päihdeongelmien saralla. Kokemusasiantuntijoiden osallistuminen sairaanhoitajien mielenterveysopetukseen on yleistynyt, mutta yhteistyö on kuitenkin edelleen vähäistä.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi kysymyksiä kokemusasiantuntijan rooliin liittyen. Kyselylomake sisälsi kuusi Likertin asteikolla laadittua kysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Kahdella avoimella kysymyksellä kartoitettiin mahdollista lisäkoulutuksen tarvetta ja oman kokemusasiantuntijuuden hyödyntämistä jatkossa. Kyselyyn vastasi 12 kokemusasiantuntijaa. Opinnäytetyön tekijät eivät osallistuneet kyselyn laadintaprosessiin. Kyselylomake oli tehty Ymmärrä asiakasta - Kokemustoiminta keskiössä -hankkeen toimesta.
Voidaan päätellä, että valmennus oli onnistunut, sillä valmennuksesta saatu keskiarvo oli 8,6. Valmennukseen osallistuneiden kokemusasiantuntijoiden halukkuus osallistua simulaatioihin jatkossa oli yksimielisen positiivinen. Osallistujat kokivat simulaatioihin osallistumisen olleen positiivinen kokemus. Suurin osa valmennukseen osallistuneista sai positiivista mieltä valmennukseen osallistumisesta ja sai tästä valmiuksia toimia simulaatioissa. Oman tarinan kertominen oli valmennukseen osallistuneille pääasiassa positiivinen kokemus.
Jatkossa aihetta voisi tutkia myös siitä näkökulmasta, miten kokemusasiantuntijat kokevat työskentelyn opettajan työparina. Myös se, miten opiskelijat kokevat oppimisen kokemusasiantuntijan avulla, voisi selvittää.
Kokemusasiantuntija on tässä opinnäytetyössä henkilö, jolla on kokemusta mielenterveys- ja päihdeongelmien saralla. Kokemusasiantuntijoiden osallistuminen sairaanhoitajien mielenterveysopetukseen on yleistynyt, mutta yhteistyö on kuitenkin edelleen vähäistä.
Opinnäytetyö oli kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmä. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi kysymyksiä kokemusasiantuntijan rooliin liittyen. Kyselylomake sisälsi kuusi Likertin asteikolla laadittua kysymystä ja kaksi avointa kysymystä. Kahdella avoimella kysymyksellä kartoitettiin mahdollista lisäkoulutuksen tarvetta ja oman kokemusasiantuntijuuden hyödyntämistä jatkossa. Kyselyyn vastasi 12 kokemusasiantuntijaa. Opinnäytetyön tekijät eivät osallistuneet kyselyn laadintaprosessiin. Kyselylomake oli tehty Ymmärrä asiakasta - Kokemustoiminta keskiössä -hankkeen toimesta.
Voidaan päätellä, että valmennus oli onnistunut, sillä valmennuksesta saatu keskiarvo oli 8,6. Valmennukseen osallistuneiden kokemusasiantuntijoiden halukkuus osallistua simulaatioihin jatkossa oli yksimielisen positiivinen. Osallistujat kokivat simulaatioihin osallistumisen olleen positiivinen kokemus. Suurin osa valmennukseen osallistuneista sai positiivista mieltä valmennukseen osallistumisesta ja sai tästä valmiuksia toimia simulaatioissa. Oman tarinan kertominen oli valmennukseen osallistuneille pääasiassa positiivinen kokemus.
Jatkossa aihetta voisi tutkia myös siitä näkökulmasta, miten kokemusasiantuntijat kokevat työskentelyn opettajan työparina. Myös se, miten opiskelijat kokevat oppimisen kokemusasiantuntijan avulla, voisi selvittää.