Osallisuuden nostaminen toisella asteella kouluvalmentajan näkökulmasta
Viitanen, Riina (2024)
Viitanen, Riina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403255119
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka yhteistyökumppani oli Uudellamaalla sijaitseva lukio. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kouluvalmentajan työn tueksi opas, jossa on erilaisia menetelmiä osallisuuden nostamiselle ja luomiselle. Opasta voi hyödyntää myös muu koulun henkilökunta. Tavoitteena oli, että kouluvalmentaja pystyy hyödyntämään valmista opasta omassa työskentelyssään lukiossa, käyttämällä sen sisältämiä menetelmiä työssään. Opinnäytetyössä selvittiin lukion opiskelijoiden kokemuksia osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä, näiden kokemuksien perusteella opinnäytetyö tuotti kouluvalmentajalle menetelmäoppaan. Tutkimuksellisten osuuksien lähestymistapana oli laadullinen tutkimus, jonka menetelmänä hyödynnettiin avointa- ja teemahaastatteluja.
Teoreettisina viitekehyksinä olivat osallisuus, ryhmäyttäminen ja ryhmän muodostuminen, toisella asteella opiskelu sekä kouluvalmentajan työnkuva osana kouluyhteisöä. Tietoperustassa on avattu näitä asioita ja niihin liittyviä erilaisia käsitteitä, kuten yhteisöllisyys.
Opinnäytetyön tuotos oli kouluvalmentajan työn tueksi tehty opas. Oppaassa on erilaisia menetelmiä osallisuuden nostamiseen ja luomiseen, jotka suunniteltiin yhdessä lukion opiskelijoiden, ja lukiossa työskentelevien henkilökunnan jäsenten kanssa. Oppaan ideana oli menetelmien kokoaminen yhteen paikkaan, josta kouluvalmentajan on helppo hakea vinkkejä työhönsä.
Opinnäytetyön tuotoksesta kysyttiin palautetta opiskelijoilta ja henkilökunnalta. Haastatteluissa mukana olleet opiskelijat kokivat, että menetelmäopas oli hyvä ja siinä olevat teemat ovat yhdessä mietittyjä. Haastateltavien henkilökunnan jäsenten mielestä menetelmäopas on hyödyllinen kouluvalmentajan työhön ja he kokivat, että etenkin ryhmäyttämis osiota voisi hyödyntää omassa työskentelyssä. Linkit, joita opas sisälsi, olivat myös kehuttuja.
Teoreettisina viitekehyksinä olivat osallisuus, ryhmäyttäminen ja ryhmän muodostuminen, toisella asteella opiskelu sekä kouluvalmentajan työnkuva osana kouluyhteisöä. Tietoperustassa on avattu näitä asioita ja niihin liittyviä erilaisia käsitteitä, kuten yhteisöllisyys.
Opinnäytetyön tuotos oli kouluvalmentajan työn tueksi tehty opas. Oppaassa on erilaisia menetelmiä osallisuuden nostamiseen ja luomiseen, jotka suunniteltiin yhdessä lukion opiskelijoiden, ja lukiossa työskentelevien henkilökunnan jäsenten kanssa. Oppaan ideana oli menetelmien kokoaminen yhteen paikkaan, josta kouluvalmentajan on helppo hakea vinkkejä työhönsä.
Opinnäytetyön tuotoksesta kysyttiin palautetta opiskelijoilta ja henkilökunnalta. Haastatteluissa mukana olleet opiskelijat kokivat, että menetelmäopas oli hyvä ja siinä olevat teemat ovat yhdessä mietittyjä. Haastateltavien henkilökunnan jäsenten mielestä menetelmäopas on hyödyllinen kouluvalmentajan työhön ja he kokivat, että etenkin ryhmäyttämis osiota voisi hyödyntää omassa työskentelyssä. Linkit, joita opas sisälsi, olivat myös kehuttuja.