Teknostressin ilmeneminen Laurea-ammattikorkeakoulun digilehtoreilla: haasteet ja vaikutukset työhyvinvointiin
Medici, Vilma (2024)
Medici, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403214892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403214892
Tiivistelmä
Teknologian käytöstä on tullut jokapäiväistä sekä vapaa-ajalla että työpaikoilla. Samoin digitalisaatiosta on tullut vallitseva trendi, joka muuttaa niin työn tekemisen tapoja kuin ammatteja sekä näiden edellyttämiä osaamisvaatimuksia. Teknologia näyttäytyy vahvasti myös opettajien työssä, etenkin digipedagogiikan ja digitaalisten oppimisympäristöjen saralla. Digitalisoituminen voidaan nähdä työhyvinvoinnin osalta joko uhkana tai mahdollisuutena. Mikäli teknologian käyttö vaikeuttaa tai kuormittaa työntekoa, voidaan kokea siitä aiheutuvaa stressiä eli teknostressiä. Vastaavasti, jos teknologian käyttö helpottaa tai tehostaa työn tekemistä, voidaan kokea teknologian aiheuttamaa innostusta eli teknoimua. Teknostressiin on alettu vasta lähivuosien aikana kiinnittämään entistä enemmän huomiota, vaikka sitä on tutkittu jo 1980-luvulta lähtien.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä tekijät aiheuttavat teknostressiä Laurea-ammattikorkeakoulun digilehtoreille ja miten teknostressi ilmenee heidän työssään. Lisäksi tutkittiin sitä, minkälaisia haasteita ja vaikutuksia teknostressillä sekä teknologialla on digilehtoreiden työhyvinvointiin. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kuuden digilehtorin teemahaastatteluilla. Digilehtorit mahdollistavat yhteistyön toteutumisen Laurea-ammattikorkeakoulun lehtorien kanssa ja he tukevat lehtoreita digipedagogisen osaamisen suhteen digitaalisissa oppimisympäristöissä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni digilehtoreiden kokevan ainoastaan teknoylikuormituksen aiheuttavan heille työssään teknostressiä. Teknoylikuormitusta koetaan aiheutuvan useiden eri toimintojen samanaikaisen suorittamisen sekä informaatiotulvan seurauksena. Yleisesti digilehtorit kuitenkin mieltävät teknologian haasteen sijaan mahdollistajana sekä innostajana työssään. Tuloksista voitiin todeta teknologian vaikuttaneen digilehtoreiden työhyvinvointiin pääosin positiivisesti. Tämä heijastaa digilehtoreiden kykyä sopeutua teknologian muutoksiin ja hyödyntää sitä tehokkaasti työssään, mikä edistää heidän työhyvinvointiaan. Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan ennen kaikkea tarjota tietoa ja suosituksia teknostressin hallitsemiseksi sekä digilehtoreiden työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi Laurea-ammattikorkeakoulussa. Näin teknostressiin voidaan puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja vaikuttaa digilehtoreiden työhyvinvointiin.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä tekijät aiheuttavat teknostressiä Laurea-ammattikorkeakoulun digilehtoreille ja miten teknostressi ilmenee heidän työssään. Lisäksi tutkittiin sitä, minkälaisia haasteita ja vaikutuksia teknostressillä sekä teknologialla on digilehtoreiden työhyvinvointiin. Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kuuden digilehtorin teemahaastatteluilla. Digilehtorit mahdollistavat yhteistyön toteutumisen Laurea-ammattikorkeakoulun lehtorien kanssa ja he tukevat lehtoreita digipedagogisen osaamisen suhteen digitaalisissa oppimisympäristöissä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni digilehtoreiden kokevan ainoastaan teknoylikuormituksen aiheuttavan heille työssään teknostressiä. Teknoylikuormitusta koetaan aiheutuvan useiden eri toimintojen samanaikaisen suorittamisen sekä informaatiotulvan seurauksena. Yleisesti digilehtorit kuitenkin mieltävät teknologian haasteen sijaan mahdollistajana sekä innostajana työssään. Tuloksista voitiin todeta teknologian vaikuttaneen digilehtoreiden työhyvinvointiin pääosin positiivisesti. Tämä heijastaa digilehtoreiden kykyä sopeutua teknologian muutoksiin ja hyödyntää sitä tehokkaasti työssään, mikä edistää heidän työhyvinvointiaan. Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan ennen kaikkea tarjota tietoa ja suosituksia teknostressin hallitsemiseksi sekä digilehtoreiden työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi Laurea-ammattikorkeakoulussa. Näin teknostressiin voidaan puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja vaikuttaa digilehtoreiden työhyvinvointiin.