"Ei levitettäis juoruja muista ja kyseltäis miten tyypeillä menee" : Riemu-kouluviikon kehittäminen - Jämsän yläkoululaisten ajatuksia kiusaamisen, yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden ehkäisemiseksi
Suikki, Teemu; Sulkunen, Topi (2024)
Suikki, Teemu
Sulkunen, Topi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403224900
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin nuorten terveyttä, sosiaalista hyvinvointia ja osallisuutta edistävälle ehkäisevän päihdetyön järjestölle Riemu Finland ry:lle (ent. Music Against Drugs ry). Opinnäytetyössä selvitettiin Jämsän yläkoululaisten ajatuksia ja kokemuksia kiusaamisesta, yksinäisyydestä ja ulkopuolisuudesta sekä niiden ehkäisemisestä ja hahmotettiin ilmiönä, kuinka paljon edellä mainittuja asioita kohderyhmän keskuudessa esiintyy. Tulosten tarjoaman tietoperustan ja yhdistyksen työntekijöille järjestetyn aivoriihen myötä kehitettiin tilaajan Riemu-päihdekasvatuskokonaisuuteen sisältyvää Riemu-kouluviikkoa. Riemu-kouluviikko pyrkii toiminnallaan vahvistamaan yläkoulujen yhteisöllisyyttä ja kouluhyvinvointia ennaltaehkäisemällä kiusaamista, yksinäisyyttä ja ulkopuolisuuden tuntemuksia.
Tilaaja ja tarve -luvussa kerrottiin työn tilaajasta, sen järjestämästä päihdekasvatuskokonaisuudesta, yhdistyksen muista toimintamuodoista ja avattiin tarvetta opinnäytetyön toteuttamiselle. Keskeisiä käsitteitä, kuten kiusaamista, yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta avattiin tietoperustassa, jossa kerrottiin myös aiemmista tutkimuksista ja toimintamalleista. Opinnäytetyön tutkimus- ja analysointimenetelmiä avattiin menetelmäluvussa sekä kerrottiin työn eettisyydestä ja luotettavuudesta. Tutkimukseen sisällytettiin sekä kvalitatiivisen, että kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä.
Kyselytutkimuksen analysointi -luvussa avattiin kyselytutkimuksen tuloksia sekä analysoitiin ja vertailtiin sen kautta esille nousseita teemoja. Kyselyyn osallistui 188 Jämsän ja Jämsänkosken yhtenäiskoulujen yläkoululaista. Yhteenvetokappaleessa kerrottiin johtopäätöksistä ja esille nousseista kehittämisehdotuksista. Kehittämiskohteiksi opinnäytetyön tuloksista nostettiin muun muassa matalan kynnyksen keinojen mahdollistaminen kiusaamiseen puuttumiseen, toisten ihmisten huomioimisen tärkeys, kouluviikon pienryhmä- ja paritehtävien laajentaminen isommille ryhmille sekä ennestään tuntemattomampien oppilaiden yhdistäminen toiminnassa. Lopuksi avattiin yleisesti opinnäytetyöprosessia, sen kriittistä arviointia sekä jatkotutkimusehdotuksia. This thesis was commissioned by Riemu Finland ry (formerly Music Against Drugs ry), an association that promotes youth health, social well-being, and involvement. The purpose of this thesis was to find out the thoughts of middle school-aged children of the city of Jämsä about bullying, loneliness, and outsideness and how to prevent these subjects. We outlined the phenomenon of how much these subjects appear in the middle of the target group. With the knowledge base provided by the results and by the brainstorming session organized for the employees of the association, we developed the Riemu School Week of the Drug Education Programme of Riemu Finland ry. Riemu School Week tries to support the community spirit and school well-being of the middle schools by preventing bullying, loneliness, and feelings of outsideness with their activities.
In the chapter of customer and need we talked about the customer of this thesis, the Drug Education Programme they are organizing, and the other activities of the association and their need for this thesis. In the knowledge base, we talked about the subjects of this thesis including bullying, loneliness, outsideness, and the former examinations and common approaches. In the chapter on methods we talked about the methods of research and analysis we are using in this thesis and about the ethicality and realibility of these results. We included both qualitative and quantitative methods in this thesis.
In the chapter on the questionnaire survey, we talked about the results and analyzed and compared the featured themes. 188 middle school-aged pupils of the city of Jämsä participated in our survey. In the summary, we talked about the conclusions and development proposals. In the end, we talked about the process of this thesis, some critical thinking about it, and the further research proposals. Our development targets for example are to include low-level means to tell about bullying, emphasize the meaning of paying attention to others, and enlarge small group and pair activities of the customer for the larger groups and classes and to connect previously unknown students.
Tilaaja ja tarve -luvussa kerrottiin työn tilaajasta, sen järjestämästä päihdekasvatuskokonaisuudesta, yhdistyksen muista toimintamuodoista ja avattiin tarvetta opinnäytetyön toteuttamiselle. Keskeisiä käsitteitä, kuten kiusaamista, yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta avattiin tietoperustassa, jossa kerrottiin myös aiemmista tutkimuksista ja toimintamalleista. Opinnäytetyön tutkimus- ja analysointimenetelmiä avattiin menetelmäluvussa sekä kerrottiin työn eettisyydestä ja luotettavuudesta. Tutkimukseen sisällytettiin sekä kvalitatiivisen, että kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä.
Kyselytutkimuksen analysointi -luvussa avattiin kyselytutkimuksen tuloksia sekä analysoitiin ja vertailtiin sen kautta esille nousseita teemoja. Kyselyyn osallistui 188 Jämsän ja Jämsänkosken yhtenäiskoulujen yläkoululaista. Yhteenvetokappaleessa kerrottiin johtopäätöksistä ja esille nousseista kehittämisehdotuksista. Kehittämiskohteiksi opinnäytetyön tuloksista nostettiin muun muassa matalan kynnyksen keinojen mahdollistaminen kiusaamiseen puuttumiseen, toisten ihmisten huomioimisen tärkeys, kouluviikon pienryhmä- ja paritehtävien laajentaminen isommille ryhmille sekä ennestään tuntemattomampien oppilaiden yhdistäminen toiminnassa. Lopuksi avattiin yleisesti opinnäytetyöprosessia, sen kriittistä arviointia sekä jatkotutkimusehdotuksia.
In the chapter of customer and need we talked about the customer of this thesis, the Drug Education Programme they are organizing, and the other activities of the association and their need for this thesis. In the knowledge base, we talked about the subjects of this thesis including bullying, loneliness, outsideness, and the former examinations and common approaches. In the chapter on methods we talked about the methods of research and analysis we are using in this thesis and about the ethicality and realibility of these results. We included both qualitative and quantitative methods in this thesis.
In the chapter on the questionnaire survey, we talked about the results and analyzed and compared the featured themes. 188 middle school-aged pupils of the city of Jämsä participated in our survey. In the summary, we talked about the conclusions and development proposals. In the end, we talked about the process of this thesis, some critical thinking about it, and the further research proposals. Our development targets for example are to include low-level means to tell about bullying, emphasize the meaning of paying attention to others, and enlarge small group and pair activities of the customer for the larger groups and classes and to connect previously unknown students.