Käyttöliittymän käytettävyyden arviointi peleissä
Kaisamatti, Antti (2014)
Kaisamatti, Antti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120518737
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia käytettävyyttä ja sitä, mikä tekee videopelin käyttöliittymästä käytettävän. Käytettävyys on arvo, jota monet ohjelmistot kaipaavat, mutta kehitykseen monesti varataan vähän resursseja. Yksinkertaisesti sanottuna käytettävyys määrittää sen, kuinka helppoa tuotteen, järjestelmän tai minkä tahansa käyttöliittymän käyttäminen on. Käytettävyys koostuu ominaisuuksista, kuten opittavuus ja tehokkuus, jotka on oltava olla mitattavissa käytettävyystutkimuksen menetelmien avulla.
Käytettävyystutkimus keskittyy käytettävyyden arviointiin ja käytettävyysongelmien löytämiseen. Käytettävyystut-kimuksen menetelmät on suunniteltu työpohjaisia ohjelmistoja varten ja pelien käytettävyyden arvioinnissa ne ovat vasta yleistymässä. Peleissä käytettävyyden mittaaminen vaikeutuu arvaamattomien tilanteiden ja pelaajien vaihtelevan pelikäyttämisen vuoksi. Opinnäytetyössä on kerätty ne menetelmät, joista voi olla apuna videopelien käytettävyyden arvioinnissa ja pelitestauksessa.
Pelitestaus keskittyy vuoropohjaisen Civilization 5 -strategiapelin käyttöliittymän arviointiin. Pelitestauksessa viisi testihenkilöä pelasivat peliä ja heistä otettiin mittaustuloksia testin aikana. Pelaamisen aikana testihenkilöt suorittivat käyttöliittymän toimintoihin liittyviä tehtäviä. Työssä käytettyjä menetelmiä olivat katseenseuranta, käytettävyystestaus ja kyselylomakkeet. Menetelmien avulla saadusta informaatiosta luotiin käsitys pelin käyttöliittymän käytettävyydestä sekä löydettiin käytettävyysongelmia.
Käytettävyystutkimus keskittyy käytettävyyden arviointiin ja käytettävyysongelmien löytämiseen. Käytettävyystut-kimuksen menetelmät on suunniteltu työpohjaisia ohjelmistoja varten ja pelien käytettävyyden arvioinnissa ne ovat vasta yleistymässä. Peleissä käytettävyyden mittaaminen vaikeutuu arvaamattomien tilanteiden ja pelaajien vaihtelevan pelikäyttämisen vuoksi. Opinnäytetyössä on kerätty ne menetelmät, joista voi olla apuna videopelien käytettävyyden arvioinnissa ja pelitestauksessa.
Pelitestaus keskittyy vuoropohjaisen Civilization 5 -strategiapelin käyttöliittymän arviointiin. Pelitestauksessa viisi testihenkilöä pelasivat peliä ja heistä otettiin mittaustuloksia testin aikana. Pelaamisen aikana testihenkilöt suorittivat käyttöliittymän toimintoihin liittyviä tehtäviä. Työssä käytettyjä menetelmiä olivat katseenseuranta, käytettävyystestaus ja kyselylomakkeet. Menetelmien avulla saadusta informaatiosta luotiin käsitys pelin käyttöliittymän käytettävyydestä sekä löydettiin käytettävyysongelmia.