Imagotutkimus toiminnan asiakaslähtöiseksi kehittämiseksi : case Työplus
Syrjälä, Jaakko (2009)
Syrjälä, Jaakko
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403194676
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on työterveyshuoltopalveluita Kokkolassa ja sen lähiympäristössä tarjoava Työterveyshuolto Työplus. Tutkimuksen kohteena on Työplussan imago asiakasyrityksissä työterveyshuoltoasioista päättävien henkilöiden keskuudessa. Imagotutkimuksen tavoitteena on antaa Työplussalle tietoa siitä, millaisena vastaajat kokemustensa perusteella pitävät sen toimintaa tiettyjen toimintojen osalta, millaiset mielikuvat asiakasyrityksissä vallitsevat Työplussan eri imagollisista ominaisuuksista, sekä selvittää millaisena yhteistyökumppanina Työplus vastaajien keskuudessa nähdään. Tutkimuksen tuloksia Työplussan on tarkoitus hyödyntää luodessaan asiakkaidensa kanssa entistä syvempää kumppanuutta. Tämä imagotutkimus on jatkotutkimus Työplussan toimeksiannosta vuonna 2005 tehdylle tutkimukselle.
Opinnäytetyön teoreettisen tietoperustan keskeisiä aiheita ovat asiakkuudenhallinta, asiakastyytyväisyys ja asiakkuuksien johtaminen asiakastyytyväisyyden kautta. Lisäksi selvitetään tutkimuksen aihepiiriin olennaisesti liittyviä käsitteitä imagoa, mielikuvia, mainetta ja yrityskuvaa sekä sitä, miten mielikuvat rakentuvat. Tämän jälkeen käydään läpi työterveyshuollon tehtäviä ja tavoitteita, sekä esitellään työn toimeksiantaja Työplus. Lisäksi käydään läpi Työplussan asemaa alueen kilpailuympäristössä ja kerrotaan Työplussan markkinoinnista.
Tutkimus toteutettiin kirjekyselynä asiakasyritysten työterveyshuoltoasioista päättäville henkilöille. Vastauksia saatiin 74 kappaletta. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Työplussan imago on useimmilla tässä tutkimuksessa käytetyillä mittareilla hyvä. Kuitenkin Työplussan imago on tutkimuksen mukaan heiken n t vuodesta 2005.
Opinnäytetyön teoreettisen tietoperustan keskeisiä aiheita ovat asiakkuudenhallinta, asiakastyytyväisyys ja asiakkuuksien johtaminen asiakastyytyväisyyden kautta. Lisäksi selvitetään tutkimuksen aihepiiriin olennaisesti liittyviä käsitteitä imagoa, mielikuvia, mainetta ja yrityskuvaa sekä sitä, miten mielikuvat rakentuvat. Tämän jälkeen käydään läpi työterveyshuollon tehtäviä ja tavoitteita, sekä esitellään työn toimeksiantaja Työplus. Lisäksi käydään läpi Työplussan asemaa alueen kilpailuympäristössä ja kerrotaan Työplussan markkinoinnista.
Tutkimus toteutettiin kirjekyselynä asiakasyritysten työterveyshuoltoasioista päättäville henkilöille. Vastauksia saatiin 74 kappaletta. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että Työplussan imago on useimmilla tässä tutkimuksessa käytetyillä mittareilla hyvä. Kuitenkin Työplussan imago on tutkimuksen mukaan heiken n t vuodesta 2005.