Utredning av användning av social media för LokalTapiola Nyland
Paju, Sofia (2014)
Paju, Sofia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418552
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov var att ge färdigheter för LokalTapiola Nyland att använda social media för att marknadsföra aktuella händelser och för att ha växelverkan med deras kunder. Resultatet berättar vilket social media de skall använda och ifall det är Nylands eget eller skall de utnyttja riksomfattande LokalTapiolas sociala medier. Problemen i detta arbete var om LokalTapiola Nyland skall vara i synliga i social media samt i vilket social media de skall vara med.
Kontexten baserar sig på en kort beskrivning om försäkringar, LokalTapiolas vision och verksamhetsidé och LokalTapiola Nyland. Innehållet i kontexten baserar sig för det mesta på elektroniska källor och en intervju med marknadsföringsassistenten på LokalTapiola Nyland. Den teoretiska delen baserar sig på litteratur om social media, olika sociala medier, företag och social media, val av social media samt hur bygga upp sociala media sidor.
Undersökningen gjordes med hjälp av ett frågeformulär, som 75 stycken av LokalTapiola Nylands kunder svarade på. Undersökningsmetoden var kvantitativ. Dessutom gjordes det benchmarking över fyra företag för att se hur företag beter sig i social media. Resultatet av undersökningen analyserades med hjälp av statistikprogrammet SPSS och framställs med tabeller.
Resultatet visade att det fanns lågt intresse för att LokalTapiola Nyland skall ha egna sidor i social media. Om LokalTapiola Nyland skulle finnas i social media så vill kunder läsa om erbjudanden, aktuella händelser, nya produkter och om hur man redigt ut olika försäkringsfall i olika livssituationer. Resultatet visade också att få av respondenterna följde företag i social media.
Slutsatsen av undersökningen visade att LokalTapiola Nyland inte skall ha egna sociala media sidor utan de kan till en början utnyttja riksomfattande LokalTapiolas Facebook sida, på grund av lågt intresse av respondenterna i undersökningen. För att få egna regionbolagets kunder och följa LokalTapiola i Facebook så behövs bättre marknadsföring. Om LokalTapiola Nyland ändå besluter att gå med i social media så är Facebook lämpligast för dem.
Kontexten baserar sig på en kort beskrivning om försäkringar, LokalTapiolas vision och verksamhetsidé och LokalTapiola Nyland. Innehållet i kontexten baserar sig för det mesta på elektroniska källor och en intervju med marknadsföringsassistenten på LokalTapiola Nyland. Den teoretiska delen baserar sig på litteratur om social media, olika sociala medier, företag och social media, val av social media samt hur bygga upp sociala media sidor.
Undersökningen gjordes med hjälp av ett frågeformulär, som 75 stycken av LokalTapiola Nylands kunder svarade på. Undersökningsmetoden var kvantitativ. Dessutom gjordes det benchmarking över fyra företag för att se hur företag beter sig i social media. Resultatet av undersökningen analyserades med hjälp av statistikprogrammet SPSS och framställs med tabeller.
Resultatet visade att det fanns lågt intresse för att LokalTapiola Nyland skall ha egna sidor i social media. Om LokalTapiola Nyland skulle finnas i social media så vill kunder läsa om erbjudanden, aktuella händelser, nya produkter och om hur man redigt ut olika försäkringsfall i olika livssituationer. Resultatet visade också att få av respondenterna följde företag i social media.
Slutsatsen av undersökningen visade att LokalTapiola Nyland inte skall ha egna sociala media sidor utan de kan till en början utnyttja riksomfattande LokalTapiolas Facebook sida, på grund av lågt intresse av respondenterna i undersökningen. För att få egna regionbolagets kunder och följa LokalTapiola i Facebook så behövs bättre marknadsföring. Om LokalTapiola Nyland ändå besluter att gå med i social media så är Facebook lämpligast för dem.