Tapahtuma kaupallisen radiokanavan markkinointikeinona – miten ja miksi?
Pihamaa, Jatta (2014)
Pihamaa, Jatta
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120217828
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on opas tapahtumien hyödynnettävyyteen markkinoinnin keinona kaupallisen radion toimijoille. Tilaajana toimii SBS Discovery Radio Oy, jonka näkökulmasta tarkastelen asiaa. Käytän koko työn läpi esimerkkinä Voicen The Risteilly tapahtumaa, jonka tuotantoprosessin tueksi kehitin erilaisia työkaluja, tein ehdotuksen selkeämmästä toimintamallista tapahtumien tuottamiselle, jonka lisäksi selvitin kyselyiden avulla The Risteilyllä olijoilta, millaisen he haluaisivat tapahtumasta ja miten tapahtuma vaikuttaa heidän mielikuvaansa Voicesta.
Jatkuvan markkinoinnintulvan hukuttaessa alleen yritysten viestit, tarvitaan keinoja, joilla pystytään erottautumaan kilpailijoista. Radio on elävä ja positiivinen media, joka pääsee tapahtumien välityksellä tuottamaan ihmisille kokonaisvaltaisia elämyksiä ja syviä muistijälkiä. Tämän opinnäytetyön tarkoituk-sena on perustella sitä miksi kaupallisten radiokanavien kannattaa käyttää tapahtumia markkinoinnin keinona sekä antaa työkaluja niiden toteutukseen.
Kehittämäni työkalut helpottavat projektinhallintaa sekä toiminnan kehittämistä ja lisäksi ne ovat kaikki päivitettävissä tarpeen mukaan.
1. Käsikirja The Rsteilyn järjestämiseen, joka toimii koko tuotantoprosessin ajan projektipäällikön muistilistana eri työvaiheista.
2. Raportointipohja, joka täytetään tapahtuman jälkeen. Siinä kerrotaan tarkasti miten mikäkin vaihe tapahtumaprosessin aikana toteutettiin kyseisessä tapahtumassa, kenen toimesta, mikä toimi ja mikä ei. Sen avulla voidaan kehittää käsikirjaa ja toimintaa paremmaksi, sekä lisäksi sen avulla voidaan välttää samojen virheiden toistaminen.
3. Alusta kaikille SBS Discovery Radion tapahtumille, jonne voidaan koota kaikista tapahtumista kaikki tärkeät dokumentit ja asiakirjat kaikkien asianosaisten saataville.
4. Kyselylomakkeet The Risteilyllä olijoille, joiden avulla pystytään kehittämään tapahtumaa enemmän kohderyhmän toiveiden mukaiseksi.
Tietoperusta pohjautuu projektinhallintaa sekä tapahtuman järjestämistä käsittelevään kirjallisuuteen, radioalan ammattilaisten haastatteluihin sekä omiin havaintoihin. Työ on toteutettu selkeän tarpeen pohjalta kehittää The Risteilyä ja sen tuotantoprosessia. SBS Discoverylla panostetaan suuresti jatku-vaan kehitykseen sekä toimintamallien selkeyttämiseen ja yhtenäistämiseen. Sen vuoksi uskon, että tekemästäni työstä on jatkossa konkreettista hyötyä SBS:lle ja toki sovellettuna muillekin alan toimijoille.
Jatkuvan markkinoinnintulvan hukuttaessa alleen yritysten viestit, tarvitaan keinoja, joilla pystytään erottautumaan kilpailijoista. Radio on elävä ja positiivinen media, joka pääsee tapahtumien välityksellä tuottamaan ihmisille kokonaisvaltaisia elämyksiä ja syviä muistijälkiä. Tämän opinnäytetyön tarkoituk-sena on perustella sitä miksi kaupallisten radiokanavien kannattaa käyttää tapahtumia markkinoinnin keinona sekä antaa työkaluja niiden toteutukseen.
Kehittämäni työkalut helpottavat projektinhallintaa sekä toiminnan kehittämistä ja lisäksi ne ovat kaikki päivitettävissä tarpeen mukaan.
1. Käsikirja The Rsteilyn järjestämiseen, joka toimii koko tuotantoprosessin ajan projektipäällikön muistilistana eri työvaiheista.
2. Raportointipohja, joka täytetään tapahtuman jälkeen. Siinä kerrotaan tarkasti miten mikäkin vaihe tapahtumaprosessin aikana toteutettiin kyseisessä tapahtumassa, kenen toimesta, mikä toimi ja mikä ei. Sen avulla voidaan kehittää käsikirjaa ja toimintaa paremmaksi, sekä lisäksi sen avulla voidaan välttää samojen virheiden toistaminen.
3. Alusta kaikille SBS Discovery Radion tapahtumille, jonne voidaan koota kaikista tapahtumista kaikki tärkeät dokumentit ja asiakirjat kaikkien asianosaisten saataville.
4. Kyselylomakkeet The Risteilyllä olijoille, joiden avulla pystytään kehittämään tapahtumaa enemmän kohderyhmän toiveiden mukaiseksi.
Tietoperusta pohjautuu projektinhallintaa sekä tapahtuman järjestämistä käsittelevään kirjallisuuteen, radioalan ammattilaisten haastatteluihin sekä omiin havaintoihin. Työ on toteutettu selkeän tarpeen pohjalta kehittää The Risteilyä ja sen tuotantoprosessia. SBS Discoverylla panostetaan suuresti jatku-vaan kehitykseen sekä toimintamallien selkeyttämiseen ja yhtenäistämiseen. Sen vuoksi uskon, että tekemästäni työstä on jatkossa konkreettista hyötyä SBS:lle ja toki sovellettuna muillekin alan toimijoille.