Kuppa vai kondomi? : nuorten tietämys sukupuolitaudeista ja ehkäisystä
Marttinen, Tiina; Ikäheimo, Laura; Martikainen, Leena; Kumpulainen, Anna (2014)
Lataukset:
Marttinen, Tiina
Ikäheimo, Laura
Martikainen, Leena
Kumpulainen, Anna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014113017534
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lukion ensimmäisellä luokalla olavien nuorten tietämystä sukupuoli-taudeista ja ehkäisystä sekä kartoittaa, mistä he ovat tätä tietoa saaneet. Kyselystä saadun tiedon perusteella voidaan arvioida nuorten tietämyksen tasoa sukupuolitaudeista ja ehkäisystä. Tavoitteena opinnäytetyössämme oli, että nuor-ten tietämystä sukupuolitaudeista ja ehkäisystä voitaisiin parantaa hyödyntämällä tutkimuksemme tuloksia. Tutki-mustuloksiamme voitaisiin hyödyntää jatkotutkimuksissa sekä Kallaveden lukion terveystiedon opetuksessa ja opetuksen kehittämisessä.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen ja sen kohderyhmänä olivat Kallaveden lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa oli yhteensä 32 suljettua kysymystä. Kyselyyn vastasi 140 opiskelijaa, joista molempien sukupuolien osuus oli 50 %. Tutkimukseen osallistuneista 58,6 % oli suorittanut lukion pakollisen terveystiedon TE1 – kurssin. Aineisto analysoitiin SPSS -ohjelmalla.
Tutkimustulostemme mukaan nuorilla oli edelleenkin paljon vääriä uskomuksia liittyen sukupuolitautien tartuntatapoihin ja eri ehkäisymenetelmien vaikutustapoihin. Esimerkiksi noin neljännes tutkimukseen vastanneista arveli, että sukupuolitauti voi tarttua suudeltaessa. Tutkimukseen vastanneilla oli myös oikeaa tietämystä, sillä 95 % vastasi, etteivät ehkäisypillerit suojaa sukupuolitaudeilta. Osin nuorten tietämys on pysynyt samana verrattuna muihin eri vuosina tehtyihin tutkimuksiin. Tietämyksen välillä on yksilöllisiä eroja, mikä selittyy osin sukupuolijakaumasta. HPV rokotteen tultua osaksi kansallista rokotusohjelmaa marraskuussa 2013, nuorten tiedot HPV rokotteesta ovat lisään-tyneet.
Eri tutkimusten perusteella nuoret näyttävät saaneen eniten tietoa sukupuolitaudeista ja eri ehkäisymenetelmistä koulusta, koulutervydenhoitajalta sekä internetistä. Terveystieto lisättiin pakolliseksi perusopetuksen opetussuunni-telmaan vuonna 2004. Tämä tuli esille tutkimustuloksissamme, sillä lähes kaikki nuoret vastasivat saaneensa tietoa sukupuolitaudeista ja ehkäisystä yläkoulussa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen ja sen kohderyhmänä olivat Kallaveden lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa oli yhteensä 32 suljettua kysymystä. Kyselyyn vastasi 140 opiskelijaa, joista molempien sukupuolien osuus oli 50 %. Tutkimukseen osallistuneista 58,6 % oli suorittanut lukion pakollisen terveystiedon TE1 – kurssin. Aineisto analysoitiin SPSS -ohjelmalla.
Tutkimustulostemme mukaan nuorilla oli edelleenkin paljon vääriä uskomuksia liittyen sukupuolitautien tartuntatapoihin ja eri ehkäisymenetelmien vaikutustapoihin. Esimerkiksi noin neljännes tutkimukseen vastanneista arveli, että sukupuolitauti voi tarttua suudeltaessa. Tutkimukseen vastanneilla oli myös oikeaa tietämystä, sillä 95 % vastasi, etteivät ehkäisypillerit suojaa sukupuolitaudeilta. Osin nuorten tietämys on pysynyt samana verrattuna muihin eri vuosina tehtyihin tutkimuksiin. Tietämyksen välillä on yksilöllisiä eroja, mikä selittyy osin sukupuolijakaumasta. HPV rokotteen tultua osaksi kansallista rokotusohjelmaa marraskuussa 2013, nuorten tiedot HPV rokotteesta ovat lisään-tyneet.
Eri tutkimusten perusteella nuoret näyttävät saaneen eniten tietoa sukupuolitaudeista ja eri ehkäisymenetelmistä koulusta, koulutervydenhoitajalta sekä internetistä. Terveystieto lisättiin pakolliseksi perusopetuksen opetussuunni-telmaan vuonna 2004. Tämä tuli esille tutkimustuloksissamme, sillä lähes kaikki nuoret vastasivat saaneensa tietoa sukupuolitaudeista ja ehkäisystä yläkoulussa.