Eläinavusteisuuden hyödyt vuorovaikutukseen sosiaalialalla : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Liimatta, Mari (2024)
Liimatta, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403154456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403154456
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee eläinavusteisuudesta saatavia hyötyjä vuorovaikutukseen sosiaalialalla. Sen tarkoituksena oli kuvata eläimen mukanaan tuomia hyötyjä vuorovaikutukseen sosiaalialalla. Tavoitteena oli lisätä tietoa eläinavusteisuuden hyödyistä sosiaalialan vuorovaikutustilanteissa. Tutkimuskysymyksenä oli, mitä hyötyjä eläimen mukana olo on tuonut vuorovaikutukseen sosiaalialalla? Teoriassa käsiteltiin eläinavusteisuutta ja eläimen ja ihmisen vuorovaikutusta. Siinä tarkasteltiin myös eläimen ammatillista hyödyntämistä sekä vuorovaikutusta sosiaalialalla.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku toteutettiin seuraavista tietokannoista: EBSCO Academic Search Elite, Eric, Finna.fi ja LAB Primo, helmikuussa 2024. Hakuun sovellettiin ennalta määriteltyjä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä. Kuvailu koostettiin kuuden tutkimuksen aineistosta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin teemoittelua.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eläinavusteisuus vaikuttaa myönteisesti vuorovaikutukseen asiakassuhteen alussa ja lisää vuorovaikutuksen määrää. Sen nähdään tarjoavan hyötyjä sekä työntekijälle että asiakkaalle. Aiheen ympärillä on kuitenkin vielä tarvetta lisätutkimuksille, etenkin vertaisarvioidulle suomalaiselle tutkimukselle.
Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston haku toteutettiin seuraavista tietokannoista: EBSCO Academic Search Elite, Eric, Finna.fi ja LAB Primo, helmikuussa 2024. Hakuun sovellettiin ennalta määriteltyjä sisäänotto- ja poissulkukriteerejä. Kuvailu koostettiin kuuden tutkimuksen aineistosta. Aineiston analyysissä hyödynnettiin teemoittelua.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että eläinavusteisuus vaikuttaa myönteisesti vuorovaikutukseen asiakassuhteen alussa ja lisää vuorovaikutuksen määrää. Sen nähdään tarjoavan hyötyjä sekä työntekijälle että asiakkaalle. Aiheen ympärillä on kuitenkin vielä tarvetta lisätutkimuksille, etenkin vertaisarvioidulle suomalaiselle tutkimukselle.