”Man tänker nog till en och två och tre gånger” : En kvalitativ studie om barnträdgårdslärares upplevelser och uppfattningar om barnskyddsanmälningar.
Lahola, Heidi-Jessica (2014)
Lahola, Heidi-Jessica
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112016159
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att ta fasta på barnträdgårdslärares uppfattningar och upplevelser kring barnskyddsanmälningar. Den teoretiska diskussionen berör barnet, barnets rättigheter, den tidiga anknytningen och barnmisshandel. Annat som tas upp är barndagvården och barnskyddet.
I undersökningen använde jag mig av en kvalitativ forskningsmetod och intervjuade sammanlagt fyra barnträdgårdslärare. Resultatet av min undersökning visar att barn som mår dåligt utmärker sig med annorlunda beteende vilket pedagogerna främst märker genom iakttagelser och kommunikation. Det framkom också att osäkerheten kring barnskyddsanmälan var stor och ett stort hinder när det kom till att göra en barnskyddsanmälan. The aim of this thesis is to take note of kindergarten teachers' perceptions and experiences of child welfare reports. In the theoretical part I have chosen to highlight the child, the child's rights, the early bonding and child abuse. I have also mentioned the child day care and child protection.
In the study I used a qualitative research and interviewed a total of four kindergarten teachers. The results of my survey show that children who are unwell excel with different behaviors that educators mainly notice through observations and communications. It also appeared that the uncertainty about child protection notification was great and a huge obstacle when it came to making a child protection notification.
I undersökningen använde jag mig av en kvalitativ forskningsmetod och intervjuade sammanlagt fyra barnträdgårdslärare. Resultatet av min undersökning visar att barn som mår dåligt utmärker sig med annorlunda beteende vilket pedagogerna främst märker genom iakttagelser och kommunikation. Det framkom också att osäkerheten kring barnskyddsanmälan var stor och ett stort hinder när det kom till att göra en barnskyddsanmälan.
In the study I used a qualitative research and interviewed a total of four kindergarten teachers. The results of my survey show that children who are unwell excel with different behaviors that educators mainly notice through observations and communications. It also appeared that the uncertainty about child protection notification was great and a huge obstacle when it came to making a child protection notification.