Työhyvinvointi pitovoimatekijänä varhaiskasvatuksessa
Stenius, Heidi (2024)
Stenius, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403134348
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on työhyvinvointi pitovoimatekijänä varhaiskasvatuksessa. Työhyvinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä käsitellään teorian ja tutkimuksessa saadun tiedon pohjalta. Opinnäytetyön primaariaineisto kerättiin Kirkkonummen kunnan eräässä päiväkodissa. Tutkimusluvan mukaisesti päiväkodin nimi ei esiinny työssä. Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä teoriassa työhyvinvointiin ja selvittää tutkittavan yksikön työhyvinvoinnin nykytila sekä minkälaisia keinoja tarvitaan työhyvinvoinnin kehittämiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimintatapojen kehittämiseen, työolosuhteiden ja rakenteiden muokkaamiseen sekä varhaiskasvatuksen henkilöstön lisäkoulutukseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä työelämässä yleisellä tasolla: Miten työhyvinvointia on tutkittu, mitä siitä tiedetään, sekä miten työhyvinvointia voidaan kehittää. Tässä työssä selvitettiin, mitä tutkimuksen kohteena olevan yksikön ihmiset käsittävät työhyvinvoinnilla ja miten sitä voidaan kehittää.
Tutkimustuloksista ilmeni, että työhyvinvoinnin käsite on moniulotteinen ja siihen vaikuttavat sekä sisäiset että ulkoiset tekijät. Työssä onnistuminen, palaute, yhteistyö, mahdollisuus vaikuttaa, hyvä ilmapiiri ja työn merkityksellisyys ovat keskeisiä tekijöitä, jotka innostavat työntekijöitä. Työyhteisön kehittämisen osalta toivottiin vuorovaikutuksen ja kommunikaation kehittämistä esimerkiksi tunnetaitokoulutuksilla. Yhteistyön parantamista toivottiin tiimien välillä. Riittävät resurssit nähtiin usean vastaajan keskuudessa tuovan turvallisen ja hyvän olon olla töissä.
Varhaiskasvatuksen työhyvinvointia tulisi tutkia tarkemmilla vapaan sanan kyselyillä, jotta saataisiin tarkempaa tietoa työhyvinvoinnista ja varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointia osattaisi tukea paremmin.
Asiasanat: motivaatio, pitovoima, sitouttaminen, tunneilmasto, työhyvinvointi, varhaiskasvattaja, varhaiskasvatus ja yhteistyö.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä työelämässä yleisellä tasolla: Miten työhyvinvointia on tutkittu, mitä siitä tiedetään, sekä miten työhyvinvointia voidaan kehittää. Tässä työssä selvitettiin, mitä tutkimuksen kohteena olevan yksikön ihmiset käsittävät työhyvinvoinnilla ja miten sitä voidaan kehittää.
Tutkimustuloksista ilmeni, että työhyvinvoinnin käsite on moniulotteinen ja siihen vaikuttavat sekä sisäiset että ulkoiset tekijät. Työssä onnistuminen, palaute, yhteistyö, mahdollisuus vaikuttaa, hyvä ilmapiiri ja työn merkityksellisyys ovat keskeisiä tekijöitä, jotka innostavat työntekijöitä. Työyhteisön kehittämisen osalta toivottiin vuorovaikutuksen ja kommunikaation kehittämistä esimerkiksi tunnetaitokoulutuksilla. Yhteistyön parantamista toivottiin tiimien välillä. Riittävät resurssit nähtiin usean vastaajan keskuudessa tuovan turvallisen ja hyvän olon olla töissä.
Varhaiskasvatuksen työhyvinvointia tulisi tutkia tarkemmilla vapaan sanan kyselyillä, jotta saataisiin tarkempaa tietoa työhyvinvoinnista ja varhaiskasvatuksen henkilöstön työhyvinvointia osattaisi tukea paremmin.
Asiasanat: motivaatio, pitovoima, sitouttaminen, tunneilmasto, työhyvinvointi, varhaiskasvattaja, varhaiskasvatus ja yhteistyö.