Etävastaanottotoiminnan aloittamisessa ja toteuttamisessa huomioitavat asiat : työkirja Seinäjoen keskussairaalan urologian poliklinikalle
Jylhä, Krista (2024)
Jylhä, Krista
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403043730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202403043730
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä sähköiset palvelut ovat keskeisessä asemassa. Parhaillaan etävastaanottoja pyritään lisäämään maanlaajuisesti. Sähköisiä palveluja kehittämällä tavoitellaan digitalisaation avulla asiakaslähtöisempiä ja kustannustehokkaampia palveluita.
Tämä kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jossa yhdistettiin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tarkoituksena oli kartoittaa Urologian poliklinikan työntekijöiden näkemyksiä etävastaanottotoiminnasta, sekä selvittää yksiköistä, jossa etävastaanotot ovat jo käynnissä etävastaanottotoiminnan aloittamisessa ja toteuttamisessa huomioitavia asioita. Kehittämistyön tavoitteena oli mahdollistaa Seinäjoen keskussairaalassa urologian poliklinikalla etävastaanottotoiminta osana urologisen potilaan hoitoprosessia. Kehittämistyön tuotoksena valmistui työkirja etävastaanoton aloittamisessa ja toteuttamisessa huomioitavista asioista.
Etävastaanottotoiminnan aloittamisessa ja toteuttamisessa huomioitavia asioita selvitettiin kahdesta erilaisesta näkökulmasta. Aluksi urologian poliklinikan työntekijöiden näkemyksiä etävastaanottotoiminnasta kartoitettiin SWOT-analyysin avulla. Tämän jälkeen aikaisemmin etävastaanottoa toteuttaneet työntekijät vastasivat Webropol-kyselyyn, jonka avulla selvitettiin, mitä tulee huomioida etävastaanottotoiminnan aloittamisessa ja toteuttamisessa. SWOT-analyysin aineistoa sekä Webropol kyselylomakkeen tuloksia analysoitiin avointen kysymysten osalta aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kyselylomakkeen suljettuja kysymyksiä analysoitiin määrällisesti esittämällä suhteellisina frekvensseinä.
Tuloksissa korostui, että etävastaanottotoiminnan aloittamisessa on olennaista hyvin järjestetty ja perusteellinen perehdytys. Tietotekniikkaan liittyvät ongelmat aiheuttivat huolta työntekijöissä, joten tärkeänä pidettiin osaamisen varmistamista sekä mahdollisuutta saada tukea ongelmatilanteissa. Työntekijät painottivat potilaiden erilaisten valmiuksien huomioimista sekä oikeiden potilasryhmien valitsemista etävastaanotoille.
Tämä kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jossa yhdistettiin laadullisen ja määrällisen tutkimuksen piirteitä. Tarkoituksena oli kartoittaa Urologian poliklinikan työntekijöiden näkemyksiä etävastaanottotoiminnasta, sekä selvittää yksiköistä, jossa etävastaanotot ovat jo käynnissä etävastaanottotoiminnan aloittamisessa ja toteuttamisessa huomioitavia asioita. Kehittämistyön tavoitteena oli mahdollistaa Seinäjoen keskussairaalassa urologian poliklinikalla etävastaanottotoiminta osana urologisen potilaan hoitoprosessia. Kehittämistyön tuotoksena valmistui työkirja etävastaanoton aloittamisessa ja toteuttamisessa huomioitavista asioista.
Etävastaanottotoiminnan aloittamisessa ja toteuttamisessa huomioitavia asioita selvitettiin kahdesta erilaisesta näkökulmasta. Aluksi urologian poliklinikan työntekijöiden näkemyksiä etävastaanottotoiminnasta kartoitettiin SWOT-analyysin avulla. Tämän jälkeen aikaisemmin etävastaanottoa toteuttaneet työntekijät vastasivat Webropol-kyselyyn, jonka avulla selvitettiin, mitä tulee huomioida etävastaanottotoiminnan aloittamisessa ja toteuttamisessa. SWOT-analyysin aineistoa sekä Webropol kyselylomakkeen tuloksia analysoitiin avointen kysymysten osalta aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Kyselylomakkeen suljettuja kysymyksiä analysoitiin määrällisesti esittämällä suhteellisina frekvensseinä.
Tuloksissa korostui, että etävastaanottotoiminnan aloittamisessa on olennaista hyvin järjestetty ja perusteellinen perehdytys. Tietotekniikkaan liittyvät ongelmat aiheuttivat huolta työntekijöissä, joten tärkeänä pidettiin osaamisen varmistamista sekä mahdollisuutta saada tukea ongelmatilanteissa. Työntekijät painottivat potilaiden erilaisten valmiuksien huomioimista sekä oikeiden potilasryhmien valitsemista etävastaanotoille.