Virtuaalitodellisuuden käyttö neglectin kuntoutuksessa
Viitamäki, Ville (2024)
Viitamäki, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402273508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402273508
Tiivistelmä
Neglect on yleinen aivovaurion oire, joka vaikuttaa oleellisesti yksilön toimintakykyyn. Erilaisia kuntoutusmuotoja sen hoitoon on kehitetty useita, mutta monille neglectistä jää pysyvä haitta. Viime aikoina neglectin kuntoutuksen tutkimuksen painopiste on alkanut siirtyä uusiin teknologioihin, joista yksi on virtuaalitodellisuus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tutkittuun tietoon perustuen, mitkä ovat virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet neglectin kuntoutuksessa. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa yhteistyökumppanille (Espoon sairaala) neglectistä ja sen uudesta kuntoutusmuodosta.
Opinnäytetyö oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Katsaukseen kerättiin tietoa vuoden 2023 lopussa ja 2024 alussa. Katsaukseen otetuissa artikkeleissa saatiin alustavaa näyttöä virtuaalitodellisuuden hyödyistä neglectin kuntoutuksessa. Virtuaalitodellisuuden todettiin olevan immersiivinen ja motivoiva kuntoutuksen muoto, jolla ei ole merkittäviä haittavaikutuksia. Sen hyötyjä ovat mm. mahdollisuus muokata ärsykeympäristöä potilaalle sopivaksi sekä monipuolistaa ja myös seurata kuntoutuksen etenemistä uusilla tavoilla. Tutkimukset ovat kuitenkin yhä vasta alkuvaiheessa ja niiden metodologisten puutteiden vuoksi tarkkoja suosituksia virtuaalitodellisuuden käytöstä neglectin kuntoutuksessa on tällä hetkellä vaikea antaa. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta suuremmilla osallistujamäärillä, tarkemmin määritellyillä toimintakyvyn mittareilla ja pidemmillä seuranta-ajoilla.
Opinnäytetyö oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Katsaukseen kerättiin tietoa vuoden 2023 lopussa ja 2024 alussa. Katsaukseen otetuissa artikkeleissa saatiin alustavaa näyttöä virtuaalitodellisuuden hyödyistä neglectin kuntoutuksessa. Virtuaalitodellisuuden todettiin olevan immersiivinen ja motivoiva kuntoutuksen muoto, jolla ei ole merkittäviä haittavaikutuksia. Sen hyötyjä ovat mm. mahdollisuus muokata ärsykeympäristöä potilaalle sopivaksi sekä monipuolistaa ja myös seurata kuntoutuksen etenemistä uusilla tavoilla. Tutkimukset ovat kuitenkin yhä vasta alkuvaiheessa ja niiden metodologisten puutteiden vuoksi tarkkoja suosituksia virtuaalitodellisuuden käytöstä neglectin kuntoutuksessa on tällä hetkellä vaikea antaa. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta suuremmilla osallistujamäärillä, tarkemmin määritellyillä toimintakyvyn mittareilla ja pidemmillä seuranta-ajoilla.