Musiikkimaalaus ADHD-diagnoosin saaneen lapsen tukena
Aikio, Emilia (2024)
Aikio, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402193142
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni keskittyy musiikkimaalauksen hyödyntämiseen ADHD-diagnosoitujen lasten tunnesäätelyn tukena. ADHD on neurobiologinen häiriö, joka vaikuttaa keskittymiseen, impulsiivisuuteen ja ylivilkkauteen, vaikuttaen päivittäiseen toimintaan, oppimiseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Opinnäytetyöni tavoitteena oli oman ammatillisen kehittymiseni lisäksi löytää musiikkimaalauksen avulla uusia keinoja ADHD-diagnoosin saaneiden lasten tunnesäätelyyn.
Toiminnallisen opinnäytetyön aikana neljä 8–11-vuotiasta lasta, joilla on ADHD, osallistui musiikkimaalaustaidepajaan. Pohjustin työtäni perehtymällä siihen, miten ADHD vaikuttaa lapsen tunnesäätelyyn ja syvennyin erityisesti taiteen rooliin tässä kontekstissa. Opinnäytetyön olennaisia käsitteitä ovat musiikkimaalaus, ADHD, taidemenetelmät tunnekasvatuksen tukena sekä tunne ja tunnetaidot.
Opinnäytetyöni toiminnallinen osuus koostui neljästä taidepajasta, joissa ADHD-diagnoosin omaavat lapset pääsivät ilmaisemaan itseään musiikkimaalauksen avulla. Tarkoituksenani oli edistää lasten osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemusta sekä tarjota lapsille välineitä tunteidensäätelyyn taiteen avulla. Lisäksi halusin selvittää, voiko musiikkimaalaus toimia tunnesäätelyn tukena lapsille, joilla on ADHD. Tavoitteena oli myös kehittää omaa ammatillista osaamista ja saada uusia näkökulmia ADHD-oireisten lasten työskentelyn tukemiseen taiteen keinoin.
Opinnäytetyön tuloksena koin onnistumisia taidepajojen positiivisen vastaanoton ja lasten ilon kautta. Käytännön toteutus osoitti, että musiikkimaalaus tarjosi lapsille välineen tunteidensäätelyyn ja oli heille innostava tapa ilmaista itseään. Lisäksi lapset saivat onnistumisen kokemuksia ryhmässä toimimisesta ja yhteisöllisyydestä. Opinnäytetyöni tukee näkemystä siitä, että musiikkimaalaus voi olla tehokas menetelmä tuottaa positiivisia tunnekokemuksia ADHD-diagnoosin omaaville lapsille.
Toiminnallisen opinnäytetyön aikana neljä 8–11-vuotiasta lasta, joilla on ADHD, osallistui musiikkimaalaustaidepajaan. Pohjustin työtäni perehtymällä siihen, miten ADHD vaikuttaa lapsen tunnesäätelyyn ja syvennyin erityisesti taiteen rooliin tässä kontekstissa. Opinnäytetyön olennaisia käsitteitä ovat musiikkimaalaus, ADHD, taidemenetelmät tunnekasvatuksen tukena sekä tunne ja tunnetaidot.
Opinnäytetyöni toiminnallinen osuus koostui neljästä taidepajasta, joissa ADHD-diagnoosin omaavat lapset pääsivät ilmaisemaan itseään musiikkimaalauksen avulla. Tarkoituksenani oli edistää lasten osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemusta sekä tarjota lapsille välineitä tunteidensäätelyyn taiteen avulla. Lisäksi halusin selvittää, voiko musiikkimaalaus toimia tunnesäätelyn tukena lapsille, joilla on ADHD. Tavoitteena oli myös kehittää omaa ammatillista osaamista ja saada uusia näkökulmia ADHD-oireisten lasten työskentelyn tukemiseen taiteen keinoin.
Opinnäytetyön tuloksena koin onnistumisia taidepajojen positiivisen vastaanoton ja lasten ilon kautta. Käytännön toteutus osoitti, että musiikkimaalaus tarjosi lapsille välineen tunteidensäätelyyn ja oli heille innostava tapa ilmaista itseään. Lisäksi lapset saivat onnistumisen kokemuksia ryhmässä toimimisesta ja yhteisöllisyydestä. Opinnäytetyöni tukee näkemystä siitä, että musiikkimaalaus voi olla tehokas menetelmä tuottaa positiivisia tunnekokemuksia ADHD-diagnoosin omaaville lapsille.