Pintakäsittelyalan tutortoiminnan kehittäminen Vantaan ammattiopisto Variassa
Ritalahti, Nina (2024)
Ritalahti, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402153013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402153013
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Vantaan ammattiopisto Varian pintakäsittelyalan omaa tutortoimintaa luomalla Teams-alustalle perehdytysmateriaali tutortoimintaan opiskelijalle ja vastuuopettajalle sekä työnohjaajalle.
Opinnäytetyön aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina syyskuun 2023 aikana. Haastatteluihin osallistui kaksi pintakäsittelyalan tutortoiminnassa mukana ollutta opiskelijaa ja kaksi ammattiopettajaa. Pääkysymyksillä kartoitettiin kokemuksia pintakäsittelyalan tutortoiminnasta, tutoreiden tehtävistä, motivaatiosta osallistua toimintaan ja tuen tarpeista toiminnan laadukkaan toteutuksen takaamiseksi. Haastatteluaineistosta nousi kehityskohtia, joita hyödynnettiin opinnäytetyön tuotoksessa. Aineistot litteroitiin, jonka jälkeen se analysoitiin teemoittelemalla. Analyysin pääkohdiksi nousivat tutortoiminnan merkitys pintakäsittelyalalla, motivaatio ja sitouttaminen sekä pintakäsittelyalan tutortoiminnan kehittäminen.
Työn tuloksena saatiin arvokasta tietoa pintakäsittelyalan tutortoiminnan nykytilasta ja kehittämiskohteista. Tulosten mukaan pintakäsittelyalan tutortoiminnan käytännön työtehtävät ovat selkeitä ja toimivia, mutta toiminnan struktuuriin kuten suunnitteluun ja suunnitelmissa pysymiseen sekä riittävään tukeen ja ohjaukseen kaivattiin lisää panostusta.
Pintakäsittelyalan tutortoiminnassa mukana olevat henkilöt kokivat toiminnan merkityksellisenä yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistäjänä ja kokivat saavansa toiminnassa mukana olemisesta myös itse paljon hyvää mieltä ja taitoja tulevaisuuden työelämää varten.
Työn lopputuloksena saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden pohjalta luotiin Teamsiin oma tutoreiden tiimi. Alustalle luotiin perehdytysmateriaali tuleville tutoreille, jossa käytiin läpi tiiviisti mitä tutortoiminta on, millainen on hyvä tutor, tutoreiden tehtävät ja yleisesti opintojakson suorittamisesta. Tutoreiden käyttöön tuli muistiinpano- ja suunnittelualustat tukemaan toiminnan suunnittelua ja tulevaisuuden uusien tutoreiden työn helpottamiseksi. Vastuuopettajille tuli oma materiaali, jossa tuotiin esille tiiviisti mitä asioita on hyvä ottaa huomioon tutortoimintaa omalla alalla suunniteltaessa, miten opintojakso suoritetaan opiskelijan näkökulmasta ja miten arviointi tapahtuu. Lisäksi alustalla on tutortoiminnan vuosikello ja palautelomake tutortoiminnan onnistumisen ja kehittämiskohteiden kartoittamiseksi.
Opinnäytetyön aineiston keruu toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina syyskuun 2023 aikana. Haastatteluihin osallistui kaksi pintakäsittelyalan tutortoiminnassa mukana ollutta opiskelijaa ja kaksi ammattiopettajaa. Pääkysymyksillä kartoitettiin kokemuksia pintakäsittelyalan tutortoiminnasta, tutoreiden tehtävistä, motivaatiosta osallistua toimintaan ja tuen tarpeista toiminnan laadukkaan toteutuksen takaamiseksi. Haastatteluaineistosta nousi kehityskohtia, joita hyödynnettiin opinnäytetyön tuotoksessa. Aineistot litteroitiin, jonka jälkeen se analysoitiin teemoittelemalla. Analyysin pääkohdiksi nousivat tutortoiminnan merkitys pintakäsittelyalalla, motivaatio ja sitouttaminen sekä pintakäsittelyalan tutortoiminnan kehittäminen.
Työn tuloksena saatiin arvokasta tietoa pintakäsittelyalan tutortoiminnan nykytilasta ja kehittämiskohteista. Tulosten mukaan pintakäsittelyalan tutortoiminnan käytännön työtehtävät ovat selkeitä ja toimivia, mutta toiminnan struktuuriin kuten suunnitteluun ja suunnitelmissa pysymiseen sekä riittävään tukeen ja ohjaukseen kaivattiin lisää panostusta.
Pintakäsittelyalan tutortoiminnassa mukana olevat henkilöt kokivat toiminnan merkityksellisenä yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistäjänä ja kokivat saavansa toiminnassa mukana olemisesta myös itse paljon hyvää mieltä ja taitoja tulevaisuuden työelämää varten.
Työn lopputuloksena saatiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden pohjalta luotiin Teamsiin oma tutoreiden tiimi. Alustalle luotiin perehdytysmateriaali tuleville tutoreille, jossa käytiin läpi tiiviisti mitä tutortoiminta on, millainen on hyvä tutor, tutoreiden tehtävät ja yleisesti opintojakson suorittamisesta. Tutoreiden käyttöön tuli muistiinpano- ja suunnittelualustat tukemaan toiminnan suunnittelua ja tulevaisuuden uusien tutoreiden työn helpottamiseksi. Vastuuopettajille tuli oma materiaali, jossa tuotiin esille tiiviisti mitä asioita on hyvä ottaa huomioon tutortoimintaa omalla alalla suunniteltaessa, miten opintojakso suoritetaan opiskelijan näkökulmasta ja miten arviointi tapahtuu. Lisäksi alustalla on tutortoiminnan vuosikello ja palautelomake tutortoiminnan onnistumisen ja kehittämiskohteiden kartoittamiseksi.