Rakentamisen aikaiset vaikutukset Laajasalon asukkaisiin : case Kruunusillat-hanke
Tallbacka, Liisa (2024)
Tallbacka, Liisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402082698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402082698
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on käsitelty Kruunusillat-hankkeen rakentamisen aikaisia vaikutuksia Helsingin Laajasalon alueen asukkaisiin. Kruunusillat-hanke on pikaraitiotien massiivinen rakennusprojekti, jonka on arvioitu kestävän vuosia. Hankkeen rakentamisen aikaiset vaikutukset ovat konkretisoituneet Laajasalon alueen asukkaille pikkuhiljaa syksystä 2021 alkaen, jolloin hankkeen rakentaminen alkoi. Hankkeen tavoitteena on järjestää Laajasalon asukkaille sujuva ja luotettava joukkoliikenneyhteys Helsingin keskustaan.
Rakentaminen aiheuttaa aina erilaisia haittoja työmaiden välittömässä läheisyydessä asuville ihmisille. Tämän opinnäytetyön yksi keskeisimmistä tavoitteista on ollut selvittää, minkä rakentamisen aikaisen lieveilmiön alueen asukkaat kokevat eniten haitalliseksi. Selvitystyön tuloksia on mahdollista hyödyntää tulevissa vastaavan kokoluokan rakennushankkeissa. Opinnäytetyötä varten on kerätty tietoa hyödyntäen erilaisia virallisia julkaisuja, lakitekstejä, kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia ja kyselyä alueen asukkaille. Tavoitteena on ollut mahdollisimman perusteellisen ja monipuolisen aineiston kerääminen. Keskeisimpänä tutkimusmenetelmänä tietoa kerättiin tätä opinnäytetyötä varten kyselyllä Laajasalon alueen asukkaille. Kysely toteutettiin verkossa ja siinä hyödynnettiin Microsoft Forms -ohjelmaa. Kysymyksissä otettiin huomioon asunpaikan ja liikkumistottumusten lisäksi mm. tiedonkulku- ja haittatietoja. Tutkimusalueella sijaitsevan toisen hankkeen vuoksi, tulosten analysointi rajattiin käsittämään työmaa-alueella asuvia ihmisiä. Tulokset ovat käsitelty suurimmaksi osaksi prosentteina koko vastaajamäärästä.
Laajasalon ihmisille teetettyyn verkkokyselyyn vastasi 551 ihmistä, joista todellisesti 529 asui Laajasalossa. Kyselyyn vastanneista 376 ihmistä asui Kruunusillat-hankkeen välittömässä läheisyydessä ja heidän kyselytuloksensa on otettu huomioon tässä opinnäytetyössä. Kyselyyn vastanneista 108 ihmistä ei kokenut lainkaan haittaa hankealueen järjestelyitten takia. Suuri enemmistö kyselyyn vastanneista, eli 268 vastaajaa, koki hankkeen aiheuttaneen heille jonkinlaista haittaa. Lähes 80 % vastaajista koki haitan olleen merkittävä. Suurimmiksi rakentamisen aikaisiksi haittaa aiheuttaviksi vaikutuksiksi koettiin liikenneruuhkat, väliaikaiset liikennejärjestelyt ja teiden huono kunto. Näitä rakentamisesta johtuvia vaikutuksia on mahdollista tulevaisuudessa vähentää paremmalla suunnittelulla, liikenteen ohjaukseen vaikuttamalla sekä kunnossapidosta huolehtimalla. Johtopäätöksenä todettiin, että parempi panostus ja investointi tilapäisten liikennejärjestelyiden suunnitteluun vähentäisi rakentamisen aikaisia haittavaikutuksia huomattavasti.
Rakentaminen aiheuttaa aina erilaisia haittoja työmaiden välittömässä läheisyydessä asuville ihmisille. Tämän opinnäytetyön yksi keskeisimmistä tavoitteista on ollut selvittää, minkä rakentamisen aikaisen lieveilmiön alueen asukkaat kokevat eniten haitalliseksi. Selvitystyön tuloksia on mahdollista hyödyntää tulevissa vastaavan kokoluokan rakennushankkeissa. Opinnäytetyötä varten on kerätty tietoa hyödyntäen erilaisia virallisia julkaisuja, lakitekstejä, kirjoittajan omakohtaisia kokemuksia ja kyselyä alueen asukkaille. Tavoitteena on ollut mahdollisimman perusteellisen ja monipuolisen aineiston kerääminen. Keskeisimpänä tutkimusmenetelmänä tietoa kerättiin tätä opinnäytetyötä varten kyselyllä Laajasalon alueen asukkaille. Kysely toteutettiin verkossa ja siinä hyödynnettiin Microsoft Forms -ohjelmaa. Kysymyksissä otettiin huomioon asunpaikan ja liikkumistottumusten lisäksi mm. tiedonkulku- ja haittatietoja. Tutkimusalueella sijaitsevan toisen hankkeen vuoksi, tulosten analysointi rajattiin käsittämään työmaa-alueella asuvia ihmisiä. Tulokset ovat käsitelty suurimmaksi osaksi prosentteina koko vastaajamäärästä.
Laajasalon ihmisille teetettyyn verkkokyselyyn vastasi 551 ihmistä, joista todellisesti 529 asui Laajasalossa. Kyselyyn vastanneista 376 ihmistä asui Kruunusillat-hankkeen välittömässä läheisyydessä ja heidän kyselytuloksensa on otettu huomioon tässä opinnäytetyössä. Kyselyyn vastanneista 108 ihmistä ei kokenut lainkaan haittaa hankealueen järjestelyitten takia. Suuri enemmistö kyselyyn vastanneista, eli 268 vastaajaa, koki hankkeen aiheuttaneen heille jonkinlaista haittaa. Lähes 80 % vastaajista koki haitan olleen merkittävä. Suurimmiksi rakentamisen aikaisiksi haittaa aiheuttaviksi vaikutuksiksi koettiin liikenneruuhkat, väliaikaiset liikennejärjestelyt ja teiden huono kunto. Näitä rakentamisesta johtuvia vaikutuksia on mahdollista tulevaisuudessa vähentää paremmalla suunnittelulla, liikenteen ohjaukseen vaikuttamalla sekä kunnossapidosta huolehtimalla. Johtopäätöksenä todettiin, että parempi panostus ja investointi tilapäisten liikennejärjestelyiden suunnitteluun vähentäisi rakentamisen aikaisia haittavaikutuksia huomattavasti.