Teatteri-ilmaisun ohjaaja opettajana lukiossa
Nordberg, Anna-Leena (2009)
Nordberg, Anna-Leena
2009
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402082689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402082689
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taiteellis-pedagoginen osuus toteutettiin opettamalla draamaa ja teatteria Oulun suomalaisen yhteiskoulun lukiossa syksyllä 2008. Opinnäytetyön kirjallinen osuus sisältää pääasiassa tekijän subjektiivista pohdintaa omista kokemuksistaan opettajana olemisesta sekä opettajuudesta ja ohjaajuudesta ilmiöinä. Aineistonkeruumenetelmiä ovat havainnointi ja kysely. Opinnäytetyön lähestymistapa on hermeneuttinen.
Opinnäytetyön keskeinen kehittämistehtävä on tutkia miten teatteri- ilmaisun ohjaajan koulutus tukee käytännössä lukion draaman ja teatterin opettajan työnkuvaa. Tarkoitus on tarkastella omaa ammatillista osaamista suhteuttaen sitä lehtorilta vaadittavaan opettajan pedagogiseen pätevyyteen.
Opetettaviin kursseihin kuului kaksi erilaista kokonaisuutta: draaman ja teatterin peruskurssi, sekä soveltavan draaman kurssi jo pidemmälle edenneille oppilaille. Kurssien sisällöt, tavoitteet, osanottajat ja opetusmenetelmät olivat hyvin erilaiset. Sen vuoksi myös opettajan rooli ja tehtävät vaativat erilaisen lähestymistavan molempaan kurssiin.
Opettaminen lisäsi tietoa tekijän omista valmiuksista opettaa ja ohjata lukiossa. Hän tunsi soveltuvansa molempiin opetustehtäviin, mutta tehtävärooliensa olevan erilaiset. Peruskurssilla hän koki roolinsa opettajaksi ja soveltavan draaman kurssilla ohjaajaksi. Molemmilla kursseilla hänet koettiin ohjaajana. Opinnäytetyöntekijä tuli siihen johtopäätökseen, että teatteri- ilmaisun ohjaaja voi toimia lukiossa draaman ja teatterin opettajana jos hänellä on ohjaajan identiteetti, pedagoginen tapa ajatella, sekä halu opettaa.
Opinnäytetyön keskeinen kehittämistehtävä on tutkia miten teatteri- ilmaisun ohjaajan koulutus tukee käytännössä lukion draaman ja teatterin opettajan työnkuvaa. Tarkoitus on tarkastella omaa ammatillista osaamista suhteuttaen sitä lehtorilta vaadittavaan opettajan pedagogiseen pätevyyteen.
Opetettaviin kursseihin kuului kaksi erilaista kokonaisuutta: draaman ja teatterin peruskurssi, sekä soveltavan draaman kurssi jo pidemmälle edenneille oppilaille. Kurssien sisällöt, tavoitteet, osanottajat ja opetusmenetelmät olivat hyvin erilaiset. Sen vuoksi myös opettajan rooli ja tehtävät vaativat erilaisen lähestymistavan molempaan kurssiin.
Opettaminen lisäsi tietoa tekijän omista valmiuksista opettaa ja ohjata lukiossa. Hän tunsi soveltuvansa molempiin opetustehtäviin, mutta tehtävärooliensa olevan erilaiset. Peruskurssilla hän koki roolinsa opettajaksi ja soveltavan draaman kurssilla ohjaajaksi. Molemmilla kursseilla hänet koettiin ohjaajana. Opinnäytetyöntekijä tuli siihen johtopäätökseen, että teatteri- ilmaisun ohjaaja voi toimia lukiossa draaman ja teatterin opettajana jos hänellä on ohjaajan identiteetti, pedagoginen tapa ajatella, sekä halu opettaa.