New innovations through design-based education : a case study for HAMK Design Factory
Räty, Milla (2024)
Räty, Milla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012315
Tiivistelmä
Euroopan työmarkkinoiden ja samalla myös eurooppalaisten korkeakoulujen kasvava osaamisvaje korostaa, että tarvitaan kipeästi innovatiivisia lähestymistapoja akateemisen oppimisen ja tosielämän vaatimusten välisen epäsuhdan korjaamiseksi. Perinteiset koulutusmallit eivät useinkaan riitä antamaan opiskelijoille nykypäivän toimialoilla vaadittavia käytännön taitoja. Vastauksena tähän haasteeseen suunnittelupohjainen koulutus (DBE) on lupaava ratkaisu. Kokemukselliseen ja yhteistoiminnalliseen oppimiseen perustuva muotoilupohjainen koulutus ylittää perinteiset opetusmenetelmät ja edistää luovuutta, ongelmanratkaisua ja mukautumiskykyä.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan muotoilupohjaisen koulutuksen keskeistä roolia eurooppalaisen korkeakoulutuksen osaamisvajeen lieventämisessä. Tarkastelemalla sen periaatteita, toteutusta ja tuloksia, tämä tutkimus pyrkii antamaan arvokasta tietoa käynnissä olevaan keskusteluun koulutuksen nykyaikaistamisesta ja opiskelijoiden valmentamisesta työelämän dynaamisiin vaatimuksiin.
Opinnäytetyötä varten tehtiin tapaustutkimus HAMKin Design Factorylle, jolla pyrittiin selvittämään millaisia taitoja opiskelijat pitävät tärkeinä tulevaisuuden kannalta ja millainen rooli korkeakouluilla on näiden taitojen opettamisessa. Haastatellut opiskelijat osallistuivat HAMK DF:n ja inno.space Mannheimin yhteistyöprojektiin nimeltä iPdP. Tapaustutkimus toteutettiin osallistuvien opiskelijoiden yksilöhaastatteluina. Kysymykset jaettiin kahteen osaan sijoittuen kurssin alkuun ja loppuun. Kysymysten teemat käsittelivät sekä opiskelijoiden odotuksia kurssista että heidän näkökulmaansa tulevaisuuden taidoista ja korkeakoulujen roolista näiden opettamisessa. The escalating skills gap within European labour market and thus far within European higher education institutions underscores a critical need for innovative approaches to address the disparity between academic learning and real-world demands. Traditional educational paradigms often fall short in equipping students with the practical skills required by contemporary industries. In response to this challenge, design-based education emerges as a promising solution. Rooted in experiential and collaborative learning, design-based education transcends conventional methods, fostering creativity, problem-solving, and adaptability.
This thesis delves into the pivotal role of design-based education in mitigating the skills gap in European higher education. By exploring its principles, implementation, and outcomes, this research aims to contribute valuable insights to the ongoing discourse on modernizing education and preparing students for the dynamic demands of the professional landscape.
At the same time, the research that was done for the thesis sought to find out what kind of skills students consider important for the future and what kind of role HEIs play in teaching these skills. The research was carried out as a case study for the HAMK Design Factory. The students interviewed took part in the cooperation project of HAMK DF and inno.space Mannheim called International Product Development Project. The case study was conducted as individual interviews for the participating students. The questions were divided into two parts - at the beginning and at the end of the course. The themes of the questions revolved around both the students' expectations of the course and their future skills.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan muotoilupohjaisen koulutuksen keskeistä roolia eurooppalaisen korkeakoulutuksen osaamisvajeen lieventämisessä. Tarkastelemalla sen periaatteita, toteutusta ja tuloksia, tämä tutkimus pyrkii antamaan arvokasta tietoa käynnissä olevaan keskusteluun koulutuksen nykyaikaistamisesta ja opiskelijoiden valmentamisesta työelämän dynaamisiin vaatimuksiin.
Opinnäytetyötä varten tehtiin tapaustutkimus HAMKin Design Factorylle, jolla pyrittiin selvittämään millaisia taitoja opiskelijat pitävät tärkeinä tulevaisuuden kannalta ja millainen rooli korkeakouluilla on näiden taitojen opettamisessa. Haastatellut opiskelijat osallistuivat HAMK DF:n ja inno.space Mannheimin yhteistyöprojektiin nimeltä iPdP. Tapaustutkimus toteutettiin osallistuvien opiskelijoiden yksilöhaastatteluina. Kysymykset jaettiin kahteen osaan sijoittuen kurssin alkuun ja loppuun. Kysymysten teemat käsittelivät sekä opiskelijoiden odotuksia kurssista että heidän näkökulmaansa tulevaisuuden taidoista ja korkeakoulujen roolista näiden opettamisessa.
This thesis delves into the pivotal role of design-based education in mitigating the skills gap in European higher education. By exploring its principles, implementation, and outcomes, this research aims to contribute valuable insights to the ongoing discourse on modernizing education and preparing students for the dynamic demands of the professional landscape.
At the same time, the research that was done for the thesis sought to find out what kind of skills students consider important for the future and what kind of role HEIs play in teaching these skills. The research was carried out as a case study for the HAMK Design Factory. The students interviewed took part in the cooperation project of HAMK DF and inno.space Mannheim called International Product Development Project. The case study was conducted as individual interviews for the participating students. The questions were divided into two parts - at the beginning and at the end of the course. The themes of the questions revolved around both the students' expectations of the course and their future skills.