Tidigt stöd för barnfamiljer för att främja psykisk hälsa : En litteraturstudie
Lindfors, Minea; Tahssin, Rauand (2024)
Lindfors, Minea
Tahssin, Rauand
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012334
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är en allmän litteraturstudie som studerar hur en socionom med hjälp av hens yrkeskompetens och kunskap kan hjälpa främja barnfamiljers psykiska hälsa. Frågeställningen för denna litteraturstudie är hur man kan främja barnfamiljers psykiska hälsa med hjälp av tidigt stöd och socialhandledning. Den teoretiska referensramen behandlar socialpedagogik, mångprofessionellt samarbete, delaktighet, dialogiskt bemötande och resursförstärkande arbetssätt. Materialet för denna litteraturstudie bestod av 10 vetenskapliga artiklar som analyserades med hjälp av en induktiv innehållsanalys. Artiklar som granskats är från olika databaser såsom EBSCOhost;academic, search complete, ScienceDirect, Sage Journals och Julkari. Artiklarna som valdes är publicerade mellan åren 2013–2023 och är skrivna på både finska och engelska. Resultat visar att socialhandledning är centralt inom socialt arbete, särskilt när det gäller att stödja barnfamiljer i deras sociala och emotionella utveckling. Genom en god dialog och ett gott förhållningsätt mellan den professionella och klienten stöds samarbetet vid främjande av den psykiska hälsan. Genom att ge tidigt stöd för barnfamiljer i dagliga utmaningar, kan den professionella påverka och främja familjen psykiska välbefinnande och hälsa, att ta kontroll över sitt liv och använda egna resurser, för att bemästra de dagliga utmaningar barnfamiljer kan möta.