Digitaalisten työvälineiden perusteet -verkkokurssin toteutus Moodlen kurssialustalle
Rajala, Juha-Elmeri (2024)
Rajala, Juha-Elmeri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401302197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401302197
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda asynkroninen Moodle-verkkokurssi (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) Seinäjoen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kurssin sisältö keskittyy pääosin Microsoft 365 -sovelluksiin ja antaa näin opiskelijoille paremmat lähtökohdat työskennellä tehokkaasti alati digitalisoituneemmassa maailmassa. Kurssilla käsitellään lisäksi Webropol-kyselytyökalua. Kurssille luotiin myös digitaalisten taitojen itsearviointi -työkalu, joka perustuu Euroopan komission kehittämään viitekehykseen. Työkalun tarkoitus on mitata kansalaisten digitaalisia taitoja.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämishankemenetelmää lopputuloksena konkreettinen asynkroninen verkkokurssi. Pedagogisina näkökulmina hyödynnettiin Bloomin taksonomian ja Dickin ja Careyn opetusmalleja sekä otettiin kantaa verkkopedagogiikan eri muotoihin ja Best Practicen toteutumiseen. Lisäksi tarkasteltiin verkkokurssin saavutettavuutta. Kurssia rakentaessa hyödynnettiin sovellusten omia ohjeita ja muita ulkoisia lähteitä. Opinnäytetyön tuloksena saatiin laadittua verkkokurssi, jonka sisältö koostuu tarpeellisista digitaalisista työvälineistä.
Tämän opinnäytetyön aihe on merkittävä, koska se edistää opiskelijoiden digitaalisia taitoja ja kehittää taitoja työelämän vaatimuksiin sekä tarjoaa näkökulmaa onnistuneen verkkokurssin toteutukseen. Työ sai positiivista palautetta Seinäjoen ammattikorkeakoulun opettajilta, ja se koettiin tarpeelliseksi. Johtopäätöksenä voidaan siis todeta, että tämä opinnäytetyö on onnistunut tavoitteissaan. Suosituksena voidaan esittää, että kurssin sisältöä tulisi päivittää tasaisin väliajoin, jotta tieto olisi ajantasaista. Lisäksi voidaan suosittaa, että kurssia jatkojalostetaan eteenpäin opiskelijoiden palautteen pohjalta. Jatkotutkimuksena voidaan esittää esimerkiksi kurssin vaikutusten seurantaa opiskelijoiden digitaalisten taitojen kehittymisen kannalta.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämishankemenetelmää lopputuloksena konkreettinen asynkroninen verkkokurssi. Pedagogisina näkökulmina hyödynnettiin Bloomin taksonomian ja Dickin ja Careyn opetusmalleja sekä otettiin kantaa verkkopedagogiikan eri muotoihin ja Best Practicen toteutumiseen. Lisäksi tarkasteltiin verkkokurssin saavutettavuutta. Kurssia rakentaessa hyödynnettiin sovellusten omia ohjeita ja muita ulkoisia lähteitä. Opinnäytetyön tuloksena saatiin laadittua verkkokurssi, jonka sisältö koostuu tarpeellisista digitaalisista työvälineistä.
Tämän opinnäytetyön aihe on merkittävä, koska se edistää opiskelijoiden digitaalisia taitoja ja kehittää taitoja työelämän vaatimuksiin sekä tarjoaa näkökulmaa onnistuneen verkkokurssin toteutukseen. Työ sai positiivista palautetta Seinäjoen ammattikorkeakoulun opettajilta, ja se koettiin tarpeelliseksi. Johtopäätöksenä voidaan siis todeta, että tämä opinnäytetyö on onnistunut tavoitteissaan. Suosituksena voidaan esittää, että kurssin sisältöä tulisi päivittää tasaisin väliajoin, jotta tieto olisi ajantasaista. Lisäksi voidaan suosittaa, että kurssia jatkojalostetaan eteenpäin opiskelijoiden palautteen pohjalta. Jatkotutkimuksena voidaan esittää esimerkiksi kurssin vaikutusten seurantaa opiskelijoiden digitaalisten taitojen kehittymisen kannalta.