Tekoäly ja ohjelmistorobotiikka varainhankinnan tehostamiseksi CRM-järjestelmissä
Parviainen, Joni (2024)
Parviainen, Joni
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231721
Tiivistelmä
Opinnäyte käsittelee tekoälyn mahdollisuuksia asiakkuudenhallintajärjestelmissä kolmannen sektorin varainhankinnan tukena. Työ on tehty toimeksiantona SOS-Lapsikylä-järjestölle, joka käyttää asiakkuudenhallintaan Salesforce-järjestelmää. Kartoittaessa SOS-Lapsikylän tekoälytarpeita kävi selväksi, että tarvetta on monin paikoin prosessien automatisoinnille, siksi opinnäyte käsittelee myös ohjelmistorobotiikkaa. Työn tavoitteena on antaa kehitysehdotuksia SOS-Lapsikylän varainhankinnan tehostamiseksi tekoälyn ja ohjelmistorobotiikan keinoin. Työ on rajattu tutkimuskysymyksellä ja sen alaongelmilla, päätutkimuskysymyksen kuuluessa: miten tekoälyä ja ohjelmistorobotiikkaa voidaan hyödyntää Salesforce CRM-järjestelmässä kolmannen sektorin varainhankinnassa?
Työn keskeinen tietoperusta jaetaan kolmeen lukuun: varainhankinta, tekoäly ja CRM-järjestelmät. Näiden lisäksi tietoperustassa perehdytään ohjelmistorobotiikkaan ja dataan. Opinnäyte on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tietoperusta luo katsauksen aiheen teoriaan, jonka jälkeen kyselytutkimuksen avulla perehdytään toimeksiantajan nykytilanteeseen. Näiden ja Salesforceen liittyvän dokumentaation ja materiaalien pohjalta, johdetaan SOS-Lapsikylälle kehitysehdotus.
Työn on toteutettu syksyn 2023 aikana. Opinnäyte on toteutettu kvalitatiivisella tutkimuksella, jonka toteutustapana on ollut kyselytutkimus Google Forms -lomakkeella avoimin kysymyksin. Kehittämistyön osuudesta vastaa toimenpidesuositus. Kyselytutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että tällä hetkellä SOS-Lapsikylän tekoälytilanne on vielä alkutekijöissään, mutta ensimmäisiä askelia tekoälyn hyödyntämiseksi varainhankinnassa on otettu. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että Salesforce tarjoaa lukuisia erilaisia mahdollisuuksia hyödyntää tekoälyä.
Työn keskeinen tietoperusta jaetaan kolmeen lukuun: varainhankinta, tekoäly ja CRM-järjestelmät. Näiden lisäksi tietoperustassa perehdytään ohjelmistorobotiikkaan ja dataan. Opinnäyte on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tietoperusta luo katsauksen aiheen teoriaan, jonka jälkeen kyselytutkimuksen avulla perehdytään toimeksiantajan nykytilanteeseen. Näiden ja Salesforceen liittyvän dokumentaation ja materiaalien pohjalta, johdetaan SOS-Lapsikylälle kehitysehdotus.
Työn on toteutettu syksyn 2023 aikana. Opinnäyte on toteutettu kvalitatiivisella tutkimuksella, jonka toteutustapana on ollut kyselytutkimus Google Forms -lomakkeella avoimin kysymyksin. Kehittämistyön osuudesta vastaa toimenpidesuositus. Kyselytutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että tällä hetkellä SOS-Lapsikylän tekoälytilanne on vielä alkutekijöissään, mutta ensimmäisiä askelia tekoälyn hyödyntämiseksi varainhankinnassa on otettu. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että Salesforce tarjoaa lukuisia erilaisia mahdollisuuksia hyödyntää tekoälyä.