Psykososiaalinen tuki lastensuojelussa : nuorten osallisuuden ja vuorovaikutuksen näkökulmasta
Liimatainen, Nico; Portaankorva, Teija (2024)
Liimatainen, Nico
Portaankorva, Teija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401171512
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvailee lastensuojelun sijaishuollossa tapahtuvaa psykososiaalista tukea nuorten osallisuuden ja vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tavoitteena on tuottaa lastensuojelutyön ammattilaisille kooste tutkittuun tietoon perustuen lasten ja nuorten psykososiaalisesta tuesta sijaishuollossa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu sijaishuollon merkityksen avaamisesta sekä psykososiaalisen tuen osallisuuden ja vuorovaikutuksen käsitteiden määrittelystä. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineisto koostuu kahdesta suomenkielisestä raportista ja kahdesta englanninkielisestä tutkimuksesta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysiin avulla.
Tutkimustulosten perusteella psykososiaalinen tuki lastensuojelussa on dialogisuutta nuorten ja työntekijöiden välillä, osa sijaishuollossa tapahtuvaa kasvatusta, nuorten perustarpeiden täyttämistä sekä turvallisuuden tunteen välittämistä nuorille. Aineistosta välittyi psykososiaalisen tuen kytkeytyvän vahvasti sijaishuollon arkeen. Jatkotutkimuksia aiheesta voisi toteuttaa esimerkiksi perhetyön näkökulmasta. This thesis describes the psychosocial support in foster care from the perspective of adolescents participation and interaction. The aim was to provide a compilation for child protection professionals based on researched information about the psychosocial support of children and adolescents in foster care.
The theoretical basis of the thesis consists of opening up the meaning of foster care and defining the concepts of participation and interaction as a form of psychosocial support. The thesis is a qualitative study and the research method chosen is a descriptive literature review. The research material consists of two reports in Finnish and two studies in English which were analyzed by using a data-driven content analysis.
According to the results psychosocial support in child protection services is dialogue between adolescents and adults working in CPS. It is a part of upbringing in foster care and fulfilling the basic needs of adolescents. It is also conveying a sense of security to adolescents in foster care. Further research on the subject could be carried out, for example from the perspective of work with families.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu sijaishuollon merkityksen avaamisesta sekä psykososiaalisen tuen osallisuuden ja vuorovaikutuksen käsitteiden määrittelystä. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmänä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineisto koostuu kahdesta suomenkielisestä raportista ja kahdesta englanninkielisestä tutkimuksesta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysiin avulla.
Tutkimustulosten perusteella psykososiaalinen tuki lastensuojelussa on dialogisuutta nuorten ja työntekijöiden välillä, osa sijaishuollossa tapahtuvaa kasvatusta, nuorten perustarpeiden täyttämistä sekä turvallisuuden tunteen välittämistä nuorille. Aineistosta välittyi psykososiaalisen tuen kytkeytyvän vahvasti sijaishuollon arkeen. Jatkotutkimuksia aiheesta voisi toteuttaa esimerkiksi perhetyön näkökulmasta.
The theoretical basis of the thesis consists of opening up the meaning of foster care and defining the concepts of participation and interaction as a form of psychosocial support. The thesis is a qualitative study and the research method chosen is a descriptive literature review. The research material consists of two reports in Finnish and two studies in English which were analyzed by using a data-driven content analysis.
According to the results psychosocial support in child protection services is dialogue between adolescents and adults working in CPS. It is a part of upbringing in foster care and fulfilling the basic needs of adolescents. It is also conveying a sense of security to adolescents in foster care. Further research on the subject could be carried out, for example from the perspective of work with families.