Kartoitus perheiden osallistamisesta lapsen digitaalisen kasvun kansion laadintaan varhaiskasvatuksessa
Sirviö, Henna; Myllylä, Anna (2023)
Sirviö, Henna
Myllylä, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401091187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401091187
Tiivistelmä
Tämän laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia perheillä on digitaalisen kasvun kansion tekemiseen osallistumisesta ja millaisin tavoin perheet kokisivat miellyttäväksi kansioiden tekemiseen osallistumisen. Lisäksi työssä kartoitettiin perheiden osallistumishalukkuutta sekä muita toiveita, ideoita ja ajatuksia liittyen kasvun kansioihin. Tarkoituksena oli saada perheiden näkökulmaa esille digitaalisten kasvun kansioiden jatkokehittämistä varten Sotkamon kunnan varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu varhaiskasvatuksesta, siellä tapahtuvasta digiosallisuudesta, digitaalisesta kasvatusyhteistyöstä ja digitaalisesti tapahtuvasta pedagogisesta dokumentoinnista sekä digitaalisesta kasvun kansiosta. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-alustalle luodulla sähköisellä kyselylomakkeella huhtikuussa 2023. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset luovat pohjaa digitaalisen kasvun kansion jatkokehittämiseen Sotkamon kunnassa. Tulosten mukaan vanhempien digitaidot vaikuttavat olennaisesti kasvun kansioiden tekemiseen osallistumiseen. Vanhemman omat digitaidot nähtiin osallistumisen mahdollistajana, kun taas ilman tarvittavia taitoja osallistuminen on miltei mahdotonta. Osallistumisen haasteena koettiin myös kiireinen arki ja sen
myötä muodostuva ajan puute. Kasvun kansioon liittyviä mahdollistajia vanhempien osallistumiselle olivat helppokäyttöisyys ja tehtävän rajaus. Perheet näkivät tärkeäksi, että kasvun kansio päivittyy reaaliaikaisesti.
Lisäksi tuloksista ilmeni, että nykyinen alusta koettiin haastavaksi ja sen tilalle toivottiin parempaa versiota helpottamaan kansion laadintaan osallistumista. Alustalta toivottiin toimivuutta, yksinkertaisuutta ja helppokäyttöisyyttä. Toivottiin myös aktiivisempaa vuorovaikutusta ja kasvatusyhteistyötä kodin ja varhaiskasvatuksen välille kasvun kansioiden avulla.
Jatkotutkimusaiheeksi ehdotamme lisätutkimusta siitä, kuinka yhteistyö kasvun kansioiden parissa on lähtenyt toimimaan ja ovatko käytössä olevat sähköiset ympäristöt vaikuttaneet sen onnistumiseen. Olisi mielenkiintoista myös tietää millainen merkitys perheiden osallisuudella kasvun kansion laadinnassa on lapselle itselleen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu varhaiskasvatuksesta, siellä tapahtuvasta digiosallisuudesta, digitaalisesta kasvatusyhteistyöstä ja digitaalisesti tapahtuvasta pedagogisesta dokumentoinnista sekä digitaalisesta kasvun kansiosta. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-alustalle luodulla sähköisellä kyselylomakkeella huhtikuussa 2023. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset luovat pohjaa digitaalisen kasvun kansion jatkokehittämiseen Sotkamon kunnassa. Tulosten mukaan vanhempien digitaidot vaikuttavat olennaisesti kasvun kansioiden tekemiseen osallistumiseen. Vanhemman omat digitaidot nähtiin osallistumisen mahdollistajana, kun taas ilman tarvittavia taitoja osallistuminen on miltei mahdotonta. Osallistumisen haasteena koettiin myös kiireinen arki ja sen
myötä muodostuva ajan puute. Kasvun kansioon liittyviä mahdollistajia vanhempien osallistumiselle olivat helppokäyttöisyys ja tehtävän rajaus. Perheet näkivät tärkeäksi, että kasvun kansio päivittyy reaaliaikaisesti.
Lisäksi tuloksista ilmeni, että nykyinen alusta koettiin haastavaksi ja sen tilalle toivottiin parempaa versiota helpottamaan kansion laadintaan osallistumista. Alustalta toivottiin toimivuutta, yksinkertaisuutta ja helppokäyttöisyyttä. Toivottiin myös aktiivisempaa vuorovaikutusta ja kasvatusyhteistyötä kodin ja varhaiskasvatuksen välille kasvun kansioiden avulla.
Jatkotutkimusaiheeksi ehdotamme lisätutkimusta siitä, kuinka yhteistyö kasvun kansioiden parissa on lähtenyt toimimaan ja ovatko käytössä olevat sähköiset ympäristöt vaikuttaneet sen onnistumiseen. Olisi mielenkiintoista myös tietää millainen merkitys perheiden osallisuudella kasvun kansion laadinnassa on lapselle itselleen.