Reaaliaikainen tulospalvelu : Ranuan kaukalopallopuulaaki 2015
Sojakka, Aarni (2015)
Sojakka, Aarni
2015
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138862
Tiivistelmä
Ranua on viiden tuhannen asukkaan kylä Pohjois-Suomessa, jossa pieni urheiluhenkinen ryhmä on järjestänyt vuosittaisen kaukalopalloturnauksen jo 12 vuoden ajan. Turnaus kulkee nimellä Ranuan Kaukalopallopuulaaki. Turnauksen pääjärjestänä toimii ranualainen Petri Haapala.
Ranuan Kaukalopallopuulaaki on 2-3 päivän turnaus, joka pelataan perinteisellä turnausjärjestelmällä, jossa alkusarjaa seuraavat puolivälierät, välierät ja finaali. Vuonna 2015 Ranuan Kaukalopallopuulaakiin ilmoittautui 12 joukkuetta ja yli 140 pelaajaa.
Tämä opinnäytetyö käy läpi kuinka julkiseen käyttöön luotiin reaaliaikainen tulospalvelu, joka pitää sisällään ottelupöytäkirjat, sarjataulukot ja pelaaja- ja maalivahtitilastot. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yksinkertaiselta näyttävä sivusto, jonka tekninen puoli on täysin piilossa loppukäyttäjältä.
Selaimessa toimivan sovelluksen taustalla käytettiin seuraavia teknologoita: julkisessa verkossa oleva virtuaalipalvelin, Ubuntu-palvelinohjelmisto, MySQL-tietokanta, Apache-www-palvelin. Sovellus toteutettiin HTML-, CSS-, Javascript-, jQuery-, jQuery UI-, Ajax-, PHP- ja SQL-kirjastoilla.
Lopullinen sovellus tarjosi loppukäyttäjille tarkan näkyvyyden turnauksen kulkuun, sarjataulukkoon ja pelaajien sekä maalivahtien henkilökohtaisiin tilastoihin. Kahden päivän aikana sovellus keräsi yli 3600 sivulatausta yli 600:sta eri IP-osoitteesta. Vierailijat käyttivät laitteinaan tietokoneita, tabletteja ja älypuhelimia.
Teknologioiden opiskelu ja itse sovelluksen kehitystyö tapahtuivat kolmessa viikossa, joiden aikana työtunteja kertyi noin 250. Sovellus tarjosi vaaditut toiminnot. Kolmen viikon tavoite kuitenkin rajoitti kaikkien potentiaalisten ideoiden toteuttamista. Ranua is a village of five thousand inhabitants in Northern Finland, where a small sports-member group has organized an annual rink ball tournament for the past 12 years. The tournament goes under the name Ranuan Kaukalopallopuulaaki. The main organizer for the tournament is Petri Haapala, who is from Ranua.
Ranuan Kaukalopallopuulaaki is a two-to-three-day long tournament that follows the traditional tournament system, in which regular games are followed by quarter-finals, semi-finals and finals. This year Ranuan Kaukalopallopuulaaki had 12 teams and more than 140 players.
This thesis goes over how real-time results service including game memos, standings and player and goalie statistics was created and released for public use. The main goal was to create an extremely simple-looking website where the complexity of the technical implementation is com-pletely hidden from the end user.
The web application was developed on a Virtual Private Server in which Public IP Address, Ubuntu Server distribution, MySQL database and Apache server were set. The Application was imple-mented with HTML, CSS, Javascript, jQuery, jQuery UI, Ajax, PHP and SQL.
The final application offered a detailed insight to the tournament timeline, standings, and player statistics. During two days, the web application registered more than 3,600 page views from 600 different IP addresses. Users utilized several devices such as computers, tablets and mobile phones.
The application provided all the necessary functions for users and administrators. However, the three-week target limited the potential concepts that could have been implemented to the system. All of the work was done within
Ranuan Kaukalopallopuulaaki on 2-3 päivän turnaus, joka pelataan perinteisellä turnausjärjestelmällä, jossa alkusarjaa seuraavat puolivälierät, välierät ja finaali. Vuonna 2015 Ranuan Kaukalopallopuulaakiin ilmoittautui 12 joukkuetta ja yli 140 pelaajaa.
Tämä opinnäytetyö käy läpi kuinka julkiseen käyttöön luotiin reaaliaikainen tulospalvelu, joka pitää sisällään ottelupöytäkirjat, sarjataulukot ja pelaaja- ja maalivahtitilastot. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yksinkertaiselta näyttävä sivusto, jonka tekninen puoli on täysin piilossa loppukäyttäjältä.
Selaimessa toimivan sovelluksen taustalla käytettiin seuraavia teknologoita: julkisessa verkossa oleva virtuaalipalvelin, Ubuntu-palvelinohjelmisto, MySQL-tietokanta, Apache-www-palvelin. Sovellus toteutettiin HTML-, CSS-, Javascript-, jQuery-, jQuery UI-, Ajax-, PHP- ja SQL-kirjastoilla.
Lopullinen sovellus tarjosi loppukäyttäjille tarkan näkyvyyden turnauksen kulkuun, sarjataulukkoon ja pelaajien sekä maalivahtien henkilökohtaisiin tilastoihin. Kahden päivän aikana sovellus keräsi yli 3600 sivulatausta yli 600:sta eri IP-osoitteesta. Vierailijat käyttivät laitteinaan tietokoneita, tabletteja ja älypuhelimia.
Teknologioiden opiskelu ja itse sovelluksen kehitystyö tapahtuivat kolmessa viikossa, joiden aikana työtunteja kertyi noin 250. Sovellus tarjosi vaaditut toiminnot. Kolmen viikon tavoite kuitenkin rajoitti kaikkien potentiaalisten ideoiden toteuttamista.
Ranuan Kaukalopallopuulaaki is a two-to-three-day long tournament that follows the traditional tournament system, in which regular games are followed by quarter-finals, semi-finals and finals. This year Ranuan Kaukalopallopuulaaki had 12 teams and more than 140 players.
This thesis goes over how real-time results service including game memos, standings and player and goalie statistics was created and released for public use. The main goal was to create an extremely simple-looking website where the complexity of the technical implementation is com-pletely hidden from the end user.
The web application was developed on a Virtual Private Server in which Public IP Address, Ubuntu Server distribution, MySQL database and Apache server were set. The Application was imple-mented with HTML, CSS, Javascript, jQuery, jQuery UI, Ajax, PHP and SQL.
The final application offered a detailed insight to the tournament timeline, standings, and player statistics. During two days, the web application registered more than 3,600 page views from 600 different IP addresses. Users utilized several devices such as computers, tablets and mobile phones.
The application provided all the necessary functions for users and administrators. However, the three-week target limited the potential concepts that could have been implemented to the system. All of the work was done within