Työntekijäkokemuksen kehittäminen vuokratyöntekijäkontekstissa horeca-toimialalla
Helttunen, Sanna (2023)
Helttunen, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038783
Tiivistelmä
Nykypäivän nopeatempoisessa ja jatkuvasti kehittyvässä liiketoimintaympäristössä vuokratyöntekijöistä on tulossa organisaatioille yhä tärkeämpi voimavara. Vuokratyö tarjoaa työntekijälle joustavuutta ja vaihtelua, mutta työnantajana toimivalle henkilöstöpalvelualan yritykselle se tuo haasteita hallita ja kehittää työntekijäkokemusta. Työvoiman saatavuuden ja pysyvyyden kannalta on tärkeää, että työnantajat pystyvät tunnistamaan ja vaikuttamaan omalla toiminnallaan juuri niihin tekijöihin, joiden avulla työntekijäkokemukseen vaikutetaan positiivisesti.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli ymmärtää työntekijäkokemuksen ja arvon muodostumista vuokratyöntekijöiden työsuhteissa. Työntekijäkokemuksen ja arvon muodostumista tarkasteltiin tässä työssä vuokratyöntekijöiden näkökulmasta. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoite oli luoda malli, jonka avulla opinnäytetyön toimeksiantajan on mahdollista vastata vuokratyöntekijöiden odotuksiin paremmin ja tätä kautta sitouttaa vuokratyöntekijät työnantajaansa pidempiaikaisesti. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön merkitys korostuu erityisesti pandemia-ajan jälkeen, kun työvoiman saatavuus on ollut erittäin haasteellista hotelli- ravintola- ja catering-alalla. Etätyön yleistymisen myötä myös monipaikkaisesti työtä tekevien määrä kasvaa eri toimialoilla. Monipaikkaisesti työtä tehdessä työnantajat kohtaavat samat haasteet kuin vuokratyösuhteessa, eli työnantaja ei suoraan pysty vaikuttamaan kaikkiin tekijöihin, jotka vaikuttavat kokonaisvaltaisen työntekijäkokemuksen muodostumiseen.
Kehittämistyö toteutettiin yhdelle Suomen suurimmista henkilöstöpalvelualan toimijoista. Toimeksiantaja rekrytoi ja vuokraa työvoimaa kaikille toimialoille. Hotelli-, ravintola- ja catering toimiala on toimeksiantajan suurin toiminta-ala liikevaihdollisesti mitattuna.
Työn tietoperustassa keskityttiin luomaan kokonaisvaltainen kuva majoitus- ja ravitsemisalasta työllistäjänä, nopeasti muuttuvasta työelämästä ja vuokratyöstä yhtenä työnteon muotona, työntekijäkokemuksen muodostumiseen vaikuttavista ulottuvuuksista sekä arvon muodostumisesta vuokratyötä tekevälle työntekijälle.
Työ toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ja tutkimuksellisen kehittämisen lähestymistavaksi valittiin palvelumuotoilu. Palvelumuotoilun prosessimallina käytettiin British Design Councilin tuplatimanttia. Työntekijäymmärrystä kerättiin haastatteluiden avulla. Haastatteluiden pohjalta kerätty tieto kiteytettiin empatiakarttojen ja persoonien avulla. Kiteytetyn työntekijäymmärryksen avulla pystyttiin kuvaamaan kattavasti vuokratyöntekijöiden palvelupolku. Kehittämistyössä vuokratyöntekijöitä ja toimeksiantajan henkilöstöä osallistettiin yhteiskehittämisen ideointityöpajaan, jonka avulla saatiin tuotettua kehitysehdotuksia palvelupolun kuvauksessa tunnistettuihin kehittämiskohteisiin.
Opinnäytetyön tuloksena nimettiin viisi teema-aluetta, joita kehittämällä toimeksiantaja pystyy parantamaan vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemusta. Toimeksiantajan on työn tulosten pohjalta mahdollista tehdä myös työntekijäkokemuksen kehittämiseen liittyviä strategisia valintoja ja poisvalintoja ottaen huomioon yrityksen strategian ja liiketoiminnan kannalta merkittävimmät teema-alueet.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli ymmärtää työntekijäkokemuksen ja arvon muodostumista vuokratyöntekijöiden työsuhteissa. Työntekijäkokemuksen ja arvon muodostumista tarkasteltiin tässä työssä vuokratyöntekijöiden näkökulmasta. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoite oli luoda malli, jonka avulla opinnäytetyön toimeksiantajan on mahdollista vastata vuokratyöntekijöiden odotuksiin paremmin ja tätä kautta sitouttaa vuokratyöntekijät työnantajaansa pidempiaikaisesti. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön merkitys korostuu erityisesti pandemia-ajan jälkeen, kun työvoiman saatavuus on ollut erittäin haasteellista hotelli- ravintola- ja catering-alalla. Etätyön yleistymisen myötä myös monipaikkaisesti työtä tekevien määrä kasvaa eri toimialoilla. Monipaikkaisesti työtä tehdessä työnantajat kohtaavat samat haasteet kuin vuokratyösuhteessa, eli työnantaja ei suoraan pysty vaikuttamaan kaikkiin tekijöihin, jotka vaikuttavat kokonaisvaltaisen työntekijäkokemuksen muodostumiseen.
Kehittämistyö toteutettiin yhdelle Suomen suurimmista henkilöstöpalvelualan toimijoista. Toimeksiantaja rekrytoi ja vuokraa työvoimaa kaikille toimialoille. Hotelli-, ravintola- ja catering toimiala on toimeksiantajan suurin toiminta-ala liikevaihdollisesti mitattuna.
Työn tietoperustassa keskityttiin luomaan kokonaisvaltainen kuva majoitus- ja ravitsemisalasta työllistäjänä, nopeasti muuttuvasta työelämästä ja vuokratyöstä yhtenä työnteon muotona, työntekijäkokemuksen muodostumiseen vaikuttavista ulottuvuuksista sekä arvon muodostumisesta vuokratyötä tekevälle työntekijälle.
Työ toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin ja tutkimuksellisen kehittämisen lähestymistavaksi valittiin palvelumuotoilu. Palvelumuotoilun prosessimallina käytettiin British Design Councilin tuplatimanttia. Työntekijäymmärrystä kerättiin haastatteluiden avulla. Haastatteluiden pohjalta kerätty tieto kiteytettiin empatiakarttojen ja persoonien avulla. Kiteytetyn työntekijäymmärryksen avulla pystyttiin kuvaamaan kattavasti vuokratyöntekijöiden palvelupolku. Kehittämistyössä vuokratyöntekijöitä ja toimeksiantajan henkilöstöä osallistettiin yhteiskehittämisen ideointityöpajaan, jonka avulla saatiin tuotettua kehitysehdotuksia palvelupolun kuvauksessa tunnistettuihin kehittämiskohteisiin.
Opinnäytetyön tuloksena nimettiin viisi teema-aluetta, joita kehittämällä toimeksiantaja pystyy parantamaan vuokratyöntekijöiden työntekijäkokemusta. Toimeksiantajan on työn tulosten pohjalta mahdollista tehdä myös työntekijäkokemuksen kehittämiseen liittyviä strategisia valintoja ja poisvalintoja ottaen huomioon yrityksen strategian ja liiketoiminnan kannalta merkittävimmät teema-alueet.