Työelämäkompetenssien toteutuminen kehittämispohjaisessa oppimisessa
Nikander, Sade (2023)
Nikander, Sade
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236593
Tiivistelmä
Portfoliomuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kompetenssipohjaisen opetussuunnitelman ja Laurea-ammattikorkeakoulun työelämäkompetenssien toteutumista Laurea-ammattikorkeakoulun ydinosaamisen opintokokonaisuuksien eli moduulien projektimuotoisissa opinnoissa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa havainnoija osallistui projektien tekemiseen projektiryhmän jäsenenä. Ydinosaamisen moduuleja oli kolme ja jokainen sisälsi kaksi projektia, jotka suoritettiin vuosien 2018–2021 aikana. Portfoliomuotoiseen opinnäytetyöhön koottiin tiivistelmät suoritetuista projekteista ja se toteutettiin digitaalisessa muodossa Bulb-verkkoalustalle. Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja tutkimus oli subjektiivinen, koska havainnoija osallistui itse opinnäytetyön aineistona käytettäviin projekteihin.
Digitaalinen portfolio muodostettiin seitsemästä osasta: johdanto, kompetenssien kehittyminen Laureassa, osallistuva havainnointi, liiketoiminta ja yrittäjyysosaamisen moduuli, service business moduuli, liiketoiminta ja yrittäjyysosaamisen kehittämisen moduuli ja yhteenveto ja johtopäätökset. Portfoliomuotoisessa opinnäytetyössä avattiin keskeisten käsitteiden teoriaa ja aineistona käytettyjen projektien sisältöä, jonka jälkeen tutkittiin vuoden 2018 kompetenssipohjaisen opetussuunnitelman ja työelämäkompetenssien toteutumista projekteissa. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin yhteenvedoissa ja keskeisimpinä tuloksina huomattiin, että opetussuunnitelmassa asetetut osaamisen kehittämisen tavoitteet eivät aina toteutuneet ennalta määritellyissä moduuleissa ja projekteissa. Johtopäätöksenä toteutumatta jääminen johtui projektitarjonnan vaihtuvuudesta ja tarjolla olleiden projektien aiheista. Moduuleissa toteutumatta jääneet osaamisen kehittämisen tavoitteet toteutuivat kuitenkin muiden moduulien yhteydessä.
Opinnäytetyön portfolio on luettavissa Bulb-verkkoalustalla: https://eu.bulbapp.com/u/työelämäkompetenssit-ja-projektimuotoinen-opiskelu~e0?sharedLink=30f09423-6baf-46de-a3fe-28d4543210c4
Digitaalinen portfolio muodostettiin seitsemästä osasta: johdanto, kompetenssien kehittyminen Laureassa, osallistuva havainnointi, liiketoiminta ja yrittäjyysosaamisen moduuli, service business moduuli, liiketoiminta ja yrittäjyysosaamisen kehittämisen moduuli ja yhteenveto ja johtopäätökset. Portfoliomuotoisessa opinnäytetyössä avattiin keskeisten käsitteiden teoriaa ja aineistona käytettyjen projektien sisältöä, jonka jälkeen tutkittiin vuoden 2018 kompetenssipohjaisen opetussuunnitelman ja työelämäkompetenssien toteutumista projekteissa. Tutkimuksen tulokset käsiteltiin yhteenvedoissa ja keskeisimpinä tuloksina huomattiin, että opetussuunnitelmassa asetetut osaamisen kehittämisen tavoitteet eivät aina toteutuneet ennalta määritellyissä moduuleissa ja projekteissa. Johtopäätöksenä toteutumatta jääminen johtui projektitarjonnan vaihtuvuudesta ja tarjolla olleiden projektien aiheista. Moduuleissa toteutumatta jääneet osaamisen kehittämisen tavoitteet toteutuivat kuitenkin muiden moduulien yhteydessä.
Opinnäytetyön portfolio on luettavissa Bulb-verkkoalustalla: https://eu.bulbapp.com/u/työelämäkompetenssit-ja-projektimuotoinen-opiskelu~e0?sharedLink=30f09423-6baf-46de-a3fe-28d4543210c4