Kohti digitaalista vuokratyöntekijöiden perehdyttämistä : toimeksiantajana henkilöstöalan yritys
Mikkola, Janita (2023)
Mikkola, Janita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838167
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajan nykyistä perehdytystä sekä digitaalista perehdyttämistä vuokratyöntekijöiden näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, millaisena työntekijät näkevät nykyisen perehdytyksen, miten sitä voitaisiin heidän näkökulmastaan kehittää ja millainen digitaalinen perehdytys tukisi vuokratyöntekijöiden työsuhteen alkua. Tavoitteena oli myös tutkia perehdytyksen vaikutusta työntekijäkokemukseen. Toimeksiantaja oli henkilöstöalan yritys.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsitteli vuokratyötä, perehdyttämistä ja digitaalista perehdyttämistä. Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin lokakuussa 2023 kuutta vuokratyöntekijää, jotka työskentelevät toimeksiantajalla. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että toimeksiantajan perehdytys on toimiva, selkeä ja tiivis. Perehdytyksen vahvuuksiksi havaittiin perehdytysmateriaalien laatu sekä toimeksiantajan vuorovaikutus ja yhteistyö. Vuokratyöntekijät toivoivat osaan perehdytysmateriaaleista tarkempia ohjeita, vuokratyösuhteen tarkempaa läpikäymistä sekä käyttäjäyrityksen- ja toimeksiantajan toiminnan laajempaa käsittelyä. Perehdytyksen nähtiin tukevan töiden aloitusta käyttäjäyrityksessä, mutta aloitusta tukisi entisestään työntekijän ensimmäisen päivän tarkempi läpikäynti. Selvisi, että toimeksiantaja voi vaikuttaa positiivisen työntekijäkokemuksen muodostumiseen tekemällä työntekijän aloituksesta käyttäjäyrityksessä mahdollisimman selkeää ja ylläpitämällä aktiivista roolia työsuhteen alussa. Tutkimuksessa myös havaittiin, että perehdytys olisi järkevää siirtää digitaaliselle oppimisalustalle tietopainoitteisen luonteensa vuoksi. Tuloksissa kuitenkin korostui myös perehdytyksen sosiaalisen puolen tärkeys.
Tutkimustulosten perusteella tehtiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajan ja käyttäjäyritysten välisestä yhteistyöstä perehdytyksen suhteen sekä perehdytyksen tuotteistamisesta. Lopputuotoksena luotiin digitaalisen perehdyttämisen malli, jota toimeksiantaja voi hyödyntää projektissa, jossa perehdytys siirretään digitaaliselle oppimisalustalle.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsitteli vuokratyötä, perehdyttämistä ja digitaalista perehdyttämistä. Tutkimuksen toteutuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin lokakuussa 2023 kuutta vuokratyöntekijää, jotka työskentelevät toimeksiantajalla. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin teemoittelemalla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että toimeksiantajan perehdytys on toimiva, selkeä ja tiivis. Perehdytyksen vahvuuksiksi havaittiin perehdytysmateriaalien laatu sekä toimeksiantajan vuorovaikutus ja yhteistyö. Vuokratyöntekijät toivoivat osaan perehdytysmateriaaleista tarkempia ohjeita, vuokratyösuhteen tarkempaa läpikäymistä sekä käyttäjäyrityksen- ja toimeksiantajan toiminnan laajempaa käsittelyä. Perehdytyksen nähtiin tukevan töiden aloitusta käyttäjäyrityksessä, mutta aloitusta tukisi entisestään työntekijän ensimmäisen päivän tarkempi läpikäynti. Selvisi, että toimeksiantaja voi vaikuttaa positiivisen työntekijäkokemuksen muodostumiseen tekemällä työntekijän aloituksesta käyttäjäyrityksessä mahdollisimman selkeää ja ylläpitämällä aktiivista roolia työsuhteen alussa. Tutkimuksessa myös havaittiin, että perehdytys olisi järkevää siirtää digitaaliselle oppimisalustalle tietopainoitteisen luonteensa vuoksi. Tuloksissa kuitenkin korostui myös perehdytyksen sosiaalisen puolen tärkeys.
Tutkimustulosten perusteella tehtiin kehittämisehdotuksia toimeksiantajan ja käyttäjäyritysten välisestä yhteistyöstä perehdytyksen suhteen sekä perehdytyksen tuotteistamisesta. Lopputuotoksena luotiin digitaalisen perehdyttämisen malli, jota toimeksiantaja voi hyödyntää projektissa, jossa perehdytys siirretään digitaaliselle oppimisalustalle.