Maahanmuuttajataustaisten huoltajien kokemuksia oppimisen tukemisesta valmistavalla luokalla
Kaleva, Victoria (2023)
Kaleva, Victoria
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231214154315
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231214154315
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää huoltajien kokemuksia valmistavan luokan oppilaiden oppimisen tukemisesta ja koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Valmistavan opetuksen tavoitteena on auttaa maahanmuuttajataustaisia lapsia tai nuoria kehittämään suomen tai ruotsin kielen taitoa, integroitumaan uuteen kouluympäristöön ja uuteen kulttuuriin. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen tuki valmistavalla luokalla on vanhempien mielestä tehokasta ja miten yhteistyötä kodin ja koulun kanssa voidaan kehittää. Tavoitteena oli selvittää huoltajien kokemuksia valmistavan luokan oppimisen tukemisesta ja vanhempien kanssa tehtävästä yhteistyöstä.
Tietoperustassa tarkasteltiin perusopetukseen valmistavaa opetusta, oppimisen tukemista valmistavassa opetuksessa sekä koulun yhteistyötä maahanmuuttajatausten perheiden kanssa. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, ja sen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, johon osallistui viisi valmistavan luokan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden huoltajaa. Aineisto analysoitiin kolmesta yhtenäisestä teemasta ja sen tuloksena ryhmiteltiin.
Tulosten mukaan valmistavan luokan oppilaille tärkeä tuki oli opettajien ja koulun henkilökunnan ystävällinen ja kannustava asenne sekä tuki äidinkielellä tai lapsen puhumalla kielellä. Myös muut tekijät vaikuttivat valmistavaan opetukseen ystävien saaminen ja samankieliset oppilaat, oppilaiden määrä luokassa, kotitehtävien määrä, lasten yksilöllisten tarpeiden ja elämäntilanteiden huomioon ottaminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kaikki haastateltavat olivat tyytyväisiä valmistavan opetuksen järjestämisestä sekä vuorovaikutukseensa opettajien ja koulun kanssa
Tietoperustassa tarkasteltiin perusopetukseen valmistavaa opetusta, oppimisen tukemista valmistavassa opetuksessa sekä koulun yhteistyötä maahanmuuttajatausten perheiden kanssa. Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen, ja sen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, johon osallistui viisi valmistavan luokan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden huoltajaa. Aineisto analysoitiin kolmesta yhtenäisestä teemasta ja sen tuloksena ryhmiteltiin.
Tulosten mukaan valmistavan luokan oppilaille tärkeä tuki oli opettajien ja koulun henkilökunnan ystävällinen ja kannustava asenne sekä tuki äidinkielellä tai lapsen puhumalla kielellä. Myös muut tekijät vaikuttivat valmistavaan opetukseen ystävien saaminen ja samankieliset oppilaat, oppilaiden määrä luokassa, kotitehtävien määrä, lasten yksilöllisten tarpeiden ja elämäntilanteiden huomioon ottaminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kaikki haastateltavat olivat tyytyväisiä valmistavan opetuksen järjestämisestä sekä vuorovaikutukseensa opettajien ja koulun kanssa