Lean-ajattelumallin hyödyntäminen asiantuntijatyön tilaus-toimitusprosessissa
Hyvönen, Anssi (2023)
Hyvönen, Anssi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336911
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin, kuinka asiantuntijatyön tilaus-toimitusprosessia voidaan kehittää lean-ajattelun, -menetelmien ja -työkalujen avulla. Kohdeyritys tarjoaa asiakkailleen elektroniikka- ja radiolaitteiden tuotekehitys- ja tuotehyväksyntäpalveluita.
Leanin alkujuuret ovat valmistavassa teollisuudessa, mutta sitä sovelletaan myös palveluiden tuottamiseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä lean-ajattelumalli ja löytää lean-menetelmiä, jotka olisivat mielekkäästi sovellettavissa kohdeyrityksen, Etteplan Finland Oy:n tuotehyväksyntätiimin palvelutuotannossa. Yhtiön strategiassa mainitaan tärkeänä jatkuva parantaminen, mutta lean-ajattelua ei yleisesti tunneta eikä sovelleta käytännön työssä.
Konstruktiivisen tutkimuksen teoriaosuudessa esiteltiin lean-ajattelumalli ja sen soveltamista sekä valmistavan teollisuuden että asiantuntijatyön tarpeisiin. Tutkimusaineisto kerättiin tutkimusaihetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja sähköisistä julkaisuista. Kohdeyritystä koskeva taustatutkimuksen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, kyselyitä ja haastatteluita.
Työn aikana vahvistui käsitys, että vaikka lean on kehittynyt valmistavan teollisuuden tarpeista ja suuri osa kirjallisuudesta käsittelee valmistavan teollisuuden tarpeita, sen taustalla oleva ajattelumalli on hyvin sovellettavissa myös asiantuntijatyön kehittämiseen. Monet lean-menetelmät ja -työkalut soveltuvat siihen hyvin sellaisenaan.
Työn tuloksena tuotehyväksyntäprosessista löydettiin lean-työkalujen avulla hukan muotoja, joita voidaan vähentää tai poistaa. Löydösten pohjalta on mahdollista aloittaa systemaattisia kehitystoimenpiteitä, joilla koko tilaus-toimitusprosessin nopeutta, sujuvuutta ja kannattavuutta voidaan parantaa.
Suurin hyöty leanin opeista saadaan, jos niitä sovelletaan koko organisaation tasoisena johtamisfilosofiana. Kokonaisvaltaisen lean-muutoksen toteuttaminen vaatii ylimmän johdon sitoutumista tavoitteeseen. Työprosessien tasolla tapahtuvaa suorituskyvyn parantamista sen sijaan voi harjoittaa aina, jos asianosaiset henkilöt kokevat asian tarpeelliseksi ja organisaatio antaa kehittämiselle riittävän tuen. Menestyksekkäiden lean-hankkeiden seurauksena organisaation johdolle voi lopulta kehittyä kiinnostus myös kokonaisvaltaiseen lean-muutokseen.
Leanin alkujuuret ovat valmistavassa teollisuudessa, mutta sitä sovelletaan myös palveluiden tuottamiseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä lean-ajattelumalli ja löytää lean-menetelmiä, jotka olisivat mielekkäästi sovellettavissa kohdeyrityksen, Etteplan Finland Oy:n tuotehyväksyntätiimin palvelutuotannossa. Yhtiön strategiassa mainitaan tärkeänä jatkuva parantaminen, mutta lean-ajattelua ei yleisesti tunneta eikä sovelleta käytännön työssä.
Konstruktiivisen tutkimuksen teoriaosuudessa esiteltiin lean-ajattelumalli ja sen soveltamista sekä valmistavan teollisuuden että asiantuntijatyön tarpeisiin. Tutkimusaineisto kerättiin tutkimusaihetta käsittelevästä kirjallisuudesta ja sähköisistä julkaisuista. Kohdeyritystä koskeva taustatutkimuksen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia, kyselyitä ja haastatteluita.
Työn aikana vahvistui käsitys, että vaikka lean on kehittynyt valmistavan teollisuuden tarpeista ja suuri osa kirjallisuudesta käsittelee valmistavan teollisuuden tarpeita, sen taustalla oleva ajattelumalli on hyvin sovellettavissa myös asiantuntijatyön kehittämiseen. Monet lean-menetelmät ja -työkalut soveltuvat siihen hyvin sellaisenaan.
Työn tuloksena tuotehyväksyntäprosessista löydettiin lean-työkalujen avulla hukan muotoja, joita voidaan vähentää tai poistaa. Löydösten pohjalta on mahdollista aloittaa systemaattisia kehitystoimenpiteitä, joilla koko tilaus-toimitusprosessin nopeutta, sujuvuutta ja kannattavuutta voidaan parantaa.
Suurin hyöty leanin opeista saadaan, jos niitä sovelletaan koko organisaation tasoisena johtamisfilosofiana. Kokonaisvaltaisen lean-muutoksen toteuttaminen vaatii ylimmän johdon sitoutumista tavoitteeseen. Työprosessien tasolla tapahtuvaa suorituskyvyn parantamista sen sijaan voi harjoittaa aina, jos asianosaiset henkilöt kokevat asian tarpeelliseksi ja organisaatio antaa kehittämiselle riittävän tuen. Menestyksekkäiden lean-hankkeiden seurauksena organisaation johdolle voi lopulta kehittyä kiinnostus myös kokonaisvaltaiseen lean-muutokseen.