Haastavien aiheiden puheeksiotto varhaiskasvatuksessa: päiväkodissa työskentelevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia puheeksiotosta
Suonto, Tuuli; Viitaniemi, Karoliina (2023)
Suonto, Tuuli
Viitaniemi, Karoliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121336751
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiset aiheet varhaiskasvatuksen opettajat kokevat haastaviksi ottaa puheeksi lasten huoltajien kanssa. Puheeksiotto varhaiskasvatuksessa on aiheena tärkeä, koska haastavista aiheista voi olla vaikea puhua. Puheeksiotto varhaisessa vaiheessa auttaa kuitenkin ennaltaehkäisemään ongelmien syntymistä ja kärjistymistä. Opinnäytetyössä käsiteltiin varhaiskasvatuksen ja puheeksioton teemoja. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä yhden Kanta-Hämeen alueen päiväkodin kanssa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin yksilö- sekä ryhmähaastatteluilla syksyn 2023 aikana. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi varhaiskasvatuksen opettajaa.
Aineistosta ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajat kokevat useita eri aiheita haastaviksi ottaa puheeksi työssään. Puheeksiotto koetaan toisaalta helpoksi ja toisaalta haastavaksi, mutta myös tärkeäksi asiaksi ja osaksi varhaiskasvattajien työtä. Varhaiskasvatuksen opettajien mukaan aiheita otetaan puheeksi erilaisissa tilanteissa ja tilanteen rauhallisuuden merkitys korostui. Puheeksioton yleisyys koetaan vaihtelevana, mutta varhaiskasvatuksen opettajat kokevat, että sitä tapahtuu kuitenkin enenevissä määrin. Tutkimuksesta selvisi, että puheeksioton kehittämiselle koetaan tarvetta ja varhaiskasvatuksen opettajat eivät tiedä, onko heidän yksikössään olemassa puheeksiottoon valmiita malleja. Puheeksiottoon valmistautuminen koetaan positiivisena asiana.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa haastaviksi puheeksi otettaviksi aiheiksi koetaan perheen sisäiset, herkät asiat. Työkokemus ja luottamuksellinen suhde huoltajiin helpottavat puheeksiottoa. Puheeksiottotilanteissa merkittävämmäksi koetaan tilanteen rauhallisuus, ei se, missä asia otetaan puheeksi. Valmiiden mallien sijasta merkittävänä pidetään työyhteisöstä saatua tukea sekä yhteistyösuhdetta huoltajien kanssa. Puheeksiottoon toivotaan kuitenkin myös ohjeistusta, ja sen kehittämistä pidetään positiivisena asiana. Puheeksiotto kuuluu varhaiskasvatuksen arkeen, se on osa varhaista puuttumista ja jokaisella työntekijällä on velvollisuus ottaa asioita puheeksi tarvittaessa.
Aineistosta ilmeni, että varhaiskasvatuksen opettajat kokevat useita eri aiheita haastaviksi ottaa puheeksi työssään. Puheeksiotto koetaan toisaalta helpoksi ja toisaalta haastavaksi, mutta myös tärkeäksi asiaksi ja osaksi varhaiskasvattajien työtä. Varhaiskasvatuksen opettajien mukaan aiheita otetaan puheeksi erilaisissa tilanteissa ja tilanteen rauhallisuuden merkitys korostui. Puheeksioton yleisyys koetaan vaihtelevana, mutta varhaiskasvatuksen opettajat kokevat, että sitä tapahtuu kuitenkin enenevissä määrin. Tutkimuksesta selvisi, että puheeksioton kehittämiselle koetaan tarvetta ja varhaiskasvatuksen opettajat eivät tiedä, onko heidän yksikössään olemassa puheeksiottoon valmiita malleja. Puheeksiottoon valmistautuminen koetaan positiivisena asiana.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että varhaiskasvatuksessa haastaviksi puheeksi otettaviksi aiheiksi koetaan perheen sisäiset, herkät asiat. Työkokemus ja luottamuksellinen suhde huoltajiin helpottavat puheeksiottoa. Puheeksiottotilanteissa merkittävämmäksi koetaan tilanteen rauhallisuus, ei se, missä asia otetaan puheeksi. Valmiiden mallien sijasta merkittävänä pidetään työyhteisöstä saatua tukea sekä yhteistyösuhdetta huoltajien kanssa. Puheeksiottoon toivotaan kuitenkin myös ohjeistusta, ja sen kehittämistä pidetään positiivisena asiana. Puheeksiotto kuuluu varhaiskasvatuksen arkeen, se on osa varhaista puuttumista ja jokaisella työntekijällä on velvollisuus ottaa asioita puheeksi tarvittaessa.